|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är -10 ute och jag känner på mig att man inte ska göra hur som helst när man startat kärran. Ngn som vet mer ? Varmköra ? Ut och bränna direkt ? Har tyvärr ingen motorvärmare. | |
|
Varmkör gör du ju medans du skrapar rutorna... Annars är det precis som på sommaren, undvik att tokvarva innan du fått upp ordentlig motortemp. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Tokvarva är upp till ????rpm ? | |
|
Det är väl upp till var och en. Jag varvar sällan över 3500 v/min innan motortempen är normal. Det är säkerligen inte speciellt skadligt att varva mer men jag har tid att vänta den där extra minuten på att tempen är uppe. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
^LS^ |
Instämmer med Kristian Larsson. Jag brukar inte varva över 3000-3500 rpm innan mätarnålen passerat det blåa området. 5000-max rpm gör jag inte förrens motorn är fullvarm. Kanske överförsiktigt, men jag är rädd om lilla bettan! =) = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
| Vattentempen är ju inte det viktiga utan det är oljetempen och den syns inte (såvida du inte har m-bil). Jag skulle nog inte köra 5000rpm när motorn precis passerat det blåa. För att motorn ska komma igång krävs ungefär 15-20 minuter normal körning. Särskilt på vintern kanske man ska ta det lite extra försiktigt. | |
| oljan blir ungefär lika snabbat varm som vattnet,är inte så stor skilland... | |
|
Hej du, Ok, jag tillhör nog en skara som är överförsiktiga men iaf: Varmkör för i helvete inte bilen när du skrapar rutorna. Undvik tomgång så ofta du bara kan och i synnerhet på vintern och speciellt när du precis startar bilen. Ska du skrapa rutorna så gör det innan och kör sen bara iväg. Vad gäller varvtal känner du nog bäst hur din bil reagerar/ är rädd om den. Personligen undviker jag varvtal över 2500 innan vattnet nått upp på mitten, samt inte under 1500. Det går alldeles utmärkt, och NEJ alla som hoppar på mig nu, det är inte konstigt att inte bränna iväg fort som fasen jämt o ständigt. I synnerhet nu på vintern lönar det sig (både livhanksmäsigt och bilmässigt att ta det lugnt. Och skillnaden mellan tex 90 och 110 är en 30sek per mil tror jag. Sug på det... Jag har 4 mil till jobbet, kör jag i 90 tar det 33 min dit, kör jag i 110 (där det går) tar det 31 min. Mycket liten tidsvint men desto större vinst i både bensin/motorlivslängd samt säkerhet. *BAWORAK* |
|
|
Svante, jag måste bara fråga: varför anser du att man ska undvika tomgång? Jag får inte riktigt ihop det... _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Z3c4 ever!: i min instruktions bok står det följande: varmkör inte motorn på tomgång, utan kör i väg med måttligt varvtal direkt vid start. Har ett vagt minne av att man inte ska låta bilen stå på tomgång längre än 1.5min |
|
|
När det gäller tomgångskörning efter kallstart så finns det ju miljöaspekten, dvs det är väl kanske inte det mest miljövänliga man kan göra, och jag är av den uppfattningen att det som står i instruktionsböckerna baserar sig i första hand på miljöhänsyn. Jag har väldigt svårt att förstå tekniskt varför det skulle vara så skadligt för motorn att gå på tomgång efter kallstart som en del hävdar. Med all Motronic och sånt så borde ju allt vara optimerat och all gammal skrock om att oljan blir utspädd av bensin förpassas till samma skrotgård där choke-spjäll nu hålls. Dessutom är ju alla rörande överens om att en kall motor inte skall varvas innan oljan kommit runt lite samt blivit något mer lättflytande. I alla fall på min så är det lägsta varvtalet man kan ha den på igång just tomgång ;) Är det något jag missar - eller? Mvh Björn |
|
|
Anledningen till att man skriver "varmkör inte motorn på tomgång" är av miljö och bränsleekonomiskäl. Vill man bara vara rädd om sin motor kan man gott låta den stå ett tag på tomgång. Absolut ingen fara alltså! Sen är det så låga varvtal som möjligt som gäller tills du fått upp oljtempen, tar alltid mkt längre tid än vattentempen. Har sett det ett antal gånger nu (kör M3 med oljetemp) T det coolt! |
|
|
Det är så att när motorn är kall har den mycket svårt att få igång smörjegenskaperna på en gång. Det går dock fortare om man kör i väg, eftersom tryck o allt annat ökar med en gång. Det gör det inte när motorn står på tomgång. Försök själv jämföra hur lång tid det skulle ta för din motor att nå arbetstemperatur mellan tomgång eller att köra i väg på en gång. Därav sliter det väldigt mycket på en motor om den får gå på tomgång. Detta är gammal vetskap. I min instruktionsbok (om man nu ska hänvisa till det) står det max 30sek tomgång. Men Du/Ni gör som ni själva vill naturligtvis. Ska inte leka tomgångspolis eller så, hänvisar bara till vad jag har lärt mig. *BAWORAK* |
|
|
På tal om att starta bilen på vintern... Skulle precis iväg och handla. Fick åka Ford eftersom batteriet i Bmw`n tydligen stått och fryst sönder nu i helgen. Visserligen ett gammalt batteri men trist ändå. Väl på väg till affären fick jag lite plåster på såren. Såg en kvinna i en Mercedes med motorvärmarkabeln på släp... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
| Härlig respons man får ;) Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra för den ska må bra! Massa olika svar.. | |
|
Är du miljövän? I så fall, strunta i tomgångsvarmkörning. Helst bör du skrota bilen och åka kommunalt. Är du bekväm? Låt bilen stå på tomgång medan du skrapar så får du snabbare upp värmen i kupén. Är du Bmwvän? Undvik höga motorvarvtal tills du har ordentlig temperatur i både vatten och olja. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
En bra sammanfattning från Kristian. Att den kalla fartvinden skulle göra att tempen går upp fortare när man kör vs. tomgång låter inte logiskt heller. Varför inte höja tomgången lite lugnt till 1000-1500 rpm ett par gånger, sen skrapa rutorna osv. Lätt belastning kan ju klart göra att motorn snabbare kommer upp i temp. Bortsett från miljöaspekterna tror jag inte en det är "livsfarligt" för en modern bilmotor med en eller flera minuters tomgångskörning. FP |
|
|
Istället för att skrapa rutor på vintern kan man montera motorvärmare+kupévärmare, helt suveränt skönt att sätta sig i en varm bil när det är -20 ute :) detta under förutsättning att man har tillgång till eluttag i närheten av bilen givetvis, annars finns det ju bensinvärmare men då blir det en lite annan prislapp. Mvh/ Micke t |
|
|
Jag tycker att det känns bäst för både mig och bil att låta den stå på tomgång medans jag skrapar rutorna (så hinner stolsvärmen komma igång lite också). Att köra iväg omedelbart vid sträng kyla känns som motormisshandel då man börjar belasta motorn innan man säkert vet om oljan nått alla smörjställen ----------- Länk |
|
|
Okej. Jag skrapar aldrig rutor för jag har carport men jag brukar gå ut innan jag klär på mig ytterkläder och starta bilen... Sen gå in och klä på mig ;) Jaja hur som.. börjar tröttna på snön |
|
|
Motorn skall inte köras på tomgång för att bli varm! Orsaken är att de kalla cylinderloppen poleras. Det kommer att försämra smörnngen eftersom oljans vidhäftning i cylinderloppen försvåras. Mvh, Steaman |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.