AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.528

Hur starta bilen i kyla?

Sida 2 av 3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vatten och oljatemp kan skilja ganska mycket, men utan oljetemp mätare så kan man bara gissa.

Jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket. Undvik höga varv. Vill du vara riktigt schysst kanske du kan installera motor/bensin-värmare :)
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
okej, låter fint. Jag kör som vanligt.. Dvs inte varvar mer än 3000 varv innan temp mätaren står på mittn
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
jag brukar stå i ca 2 minuter innan jag kör, när det är kallt. Sen kör jag med lätt gas, speciellt på¨grund av halkan där jag bor. 1500-2500 varv kör jag på när motorn är kall, sen ökar jag lite trycket på gasen när det börjar varm! o det funkar bra tycker jag!
Det blir fin uppvärmning på motorn!

MvH Bmw 4-ever
Axel
Att låta motorn stå på tomgång och varmköra åp tomgång är två skilda saker motorn mår bra av att stå på tomgång den tid dett tar att skrapa rutorna.Polering av cylinderväggar drabbar mest taxibilar som står15-20minuter på tomgång.Utan oljetemp mätare är det svårt att veta men en tumregel är att när kylvattnet har full drifttemp så vänta lika länge till.Man ska ej varva över 3000rpm så länge oljan ej har nått 60grader,driftsvarm oljetemp är 85-105grader vid normal belastning ,kan stiga något vid höga effekt utag.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Ser till att ha bra värde på glykolen, sen brukar jag hälla i 1 L K-sprit i tanken när kylan ligger mellan -10...-30.

Har skött samma bil på samma sätt sedan 1986 (har gått inom familjen, arvegods..) och den har gått prima varje vinter i Dalarna, så rimfrosten i Stockholm är det inga problem med.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Varvar aldrig över 100rpm innan den blivit varm ordentligt (blir en del motorstopp). Således är det jag som skapar alla köer på essingen.

Så om ni sitter i en kö på essinegn en morgon, då vet ni att tok Wallace ligger någon km framför och varmkör motorn.

PS

Femman är svår att köra på, men jag försöker så gott det går

DS

Ho-ho / Wallace
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
100 varv ? inte illa ;) Traktorlåda då eller =)
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
;-) He hee
I min instruktionsbok står det att om motorn är kall och man tänkt skrapa rutorna under tiden motorn står på tomgång så får man ungefär en halv minut på sig, mer får motorn inte gå på tomgång när den är kall. Och att oljan blir lika snabbt varm som Lazereye skrev stämmer verkligen inte, vatten tempen tar 4-5 km körning nu när det är kallt ute och om man kör lagligt, oljetempen är inte uppe i arbetstemp ens när jag kommer till jobbet som ligger 4 mil bort, oljan ligger då på kanske 75grader, brukar i vanliga fall ligga på 85grader.......... så oljan tar MYCKET längre tid på sig än vattnet!

Mvh
Patrik
LazerEye-->

Nej oljan blir inte varm lika fort som vattnet, det tar myycket längre tid. 15-20 minuter utan problem, 5minuter för vattnet...
Hade du haft en M-bil så hade du vetat det! *med glimten i ögat* =)

En bra chef kör BMW! =)
Ja
760
JanF
530i-93
Många bud i denna tråd, men jag måste komma med en annan infallsvinkel. Det enda som man pratar om är är olja/smörjning. Min uppfattning är att dagens synteoljor är så bra att smörjningen fungerar i princip direkt och vidhäftningen så så bra att loppen knappast poleras vid tomgångskörning.

Däremot så är en motor byggd av många olika material, gjutjärn, aluminium, legeringar, hårdmetal, plaster etc i kolvar, stakar, lager, ventil, block, toplock osv dessa utvidgar sig inte likadant vid temperaturförändringar, därför är toleranser/spel osv olika vid kyla och vid normalmotortemp, jag skulle därför aldrig drömma om belasta en kall motor innan man har fått upp en vettig temp, sen kan man ju alltid diskutera vad som är belasting, att försiktigt smyga iväg längs villa gatan kan ju inte vara någon större belastning.

På en av mina icke bmw som står i garage för vintern finns en värmeväxlare olja/vatten, vid kallstart värms oljan av vattnet som mycket riktigt blir fortare varmt än oljan, vid hård körning kyls oljan av vattnet. Är ingen bmwexpert, men finns inte det på BMWs större/nyare motorer?

En annan fundering, har kört en del bil i USA, är det omöjligt att använda BMW i det landet eller, i Los Angeles var det inget ovanligt med massiva köer varje dag på väg til/frånl jobbet, två timmars (120 minuter) tomgångskörning kunde man avverka på en dag tan problem. Är 30 sekunder max på en BMW borde de inte leva länge där borta, eller gäller det bara vid start då motorn är så kall att bensinen kondeserar på cylinerväggarna?
Jo oljekylare finns på BMW, i rikligt antal skulle jag vilja påstå.
Alla värmeväxlare funkar i båda riktningarna så inget nytt där.
Jag tror lite normalisering av "problemet" löser det hela, om det nu finns nåt större problem.
Är det nåt problem igentligen att starta och köra en BMW i kyla?
Jag har aldrig upplevt detta, fast jag har bara haft två.

FP
bl
17
blemman
518i -87
Med BMW:s glasmotorer bör man montera ur dom och ta in dom inomhus när temperaturen understiger -5... om inte kan man svepa in dom i orange Helly Hansen :-)

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Citerar Den där stackars boken som några miljövänner skrev som jobbar på BMW ;) hehe...

Praktiska Tips (sid 71):

Kör aldrig motorn varm på tomgång. (Undrar vad dom menar med det!?!?! )

Endast vid extremt låga temperaturer kan det vara lämpligt att låta motorn gå en halv minut på tomgång efter start för att oljans cirkulation ska stabiliseras innan den mekaniska delarna belastas.

Kör inte en kall motor med högt varvtal. DEtta utsätter den för slitage som påverkar dess livslängd.

Kör inte med kombination hög belastning/lågt varvtal Växla ned i tid ocj låt inte motorn "segdra" under 1500 varv/min, speciellt i branta backar.

Vidare står det lite flera rekomendationer... men ni kan nog läsa resten själv =D

Om man nu inte ska tro på intruktionsboken, som knappast Greenpeace skrev, så kan vi ju skriva till BMW och fårga dom direkt! Finns ju garanterat nån form av teknisk support på BMW...

SvanteE: Nu ska vi se igen då vad tomgångs gasarna säger ;)

Axel: Så det är bara vid 15-20 minuter detta fenomen inträffar!? Enligt ren logik så torde detta inträffa från den sekund bilen startas! Men självklart så blir ju efffekten mer markant över en längre tidsrymd...

Sedan vad gäller tomgångskörning så bör man tomgångsköra vid korta stop än att låta motorn omstartas i snabba intervaller! Risk för bensin i katalysatorn och nå mera som jag nu inte kom ihåg...

//Morgonpigg.

theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Det allra sista stycket har med tomgångskörning i stadstrafik att göra som nån tog upp....

SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Gillar dig mer och mer Theprophet.
Men låt dem hållas, själv är bäste dräng heter det ju...

Ha en strålande dag.
Så, så. Lugn och fin bara.
Vad skulle ni själv skriva om ni marknadsförde motsvarande produkter?
I boken på USA-bilar står säkert en sida extra minst, i samma anda.
låt nu förnuftet råda, var inte så petiga, om det står en halv minut så rasar säkert inte motorn på den 31:a sekunden.

FP
Axel
Det jag menade Theprophet var att polering av cylinderväggarna har med tiden att göra,det är väl självklart att varmkörning på tomgång är vansinne likaväl som det är självklart två minuter knappast gör någon skada.Men där finns ett sätt som man kommer runt alla kallstartsproblem,sluta köra bil när tempen går under 20+.
Min åsikt är att kammar och lager mår bra av några minuters tomgång vid stark kyla, och polering av cylinderväggar tar betydligt längre tid så för mig är det självklart,plus att man kanske hinner få bort lite imma medan man skrapar.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Jag startar och drar iväg. Styrsystemet sköter resten.

(MB är inte alltid fel)

:)

Vet en person som alltid varvar fullt även om det är -20 när man startar motorn. Den bilen har gårr 28000mil idag utan några problem !

Bara att mata alltså !

V12@home.se

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.