|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Många saker kan vara rigida här i landet. Så är det med fasta videokameror / övervakningskameror. Förslår att Ni införskaffar SFS 1990:484 från Lst tillståndsenhet. Där är det ord och inga visor. § 15: Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet 1. bryter mot upplysningsplikt enligt § 3 (Du måste ha skylt på bilen med texten videoövervakat område) 2. bryter mot tillståndskravet enligt § 4 o s v o s v. Sedan finns det i inledningen uppräknat vad som per definition är att anses som en övervakningskamera. Är inte jurist men min vedbodstolkning är att om kameran är fast monterad och "man kan ta bild av allmänheten" då är det kört. Annan vedbodstolkning: I och med att straffet är fängelse behövs ingen husrannsakningsorder för att få gå in i bilen jmf med dessa laservarnare som kan ge max 1 mån fängelse. Farbror blå kan bara slita upp dörren och slita ut Din autobahn covert samt lägga den under framhjulet på polisVolvon och åka iväg. MVH /// Paap R |
|
Men räknas verkligen en kamera monterad i bil som en fast kamera? Hur är det då med backkameror? ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
vissa regler är bra patetiska.... |
|
|
Ni får väl göra ett fäste som man kan ta bort kameran (ev inklusive fästet) från enkelt. Tex ett spänne av nå slag. Då är den ju inte "riktigt fast" monterad i bilen. Då kan man ju säga att man bara har den där när man vill filma när man åker i ett fint landskap. Man kan ju inte själv sitta och hålla i kameran medan man kör... Och det är ju inte olagligt att som passagerare sitta och filma ut genom rutan. Eller? Jag tror inte många snutar skulle bry sig om man hade en vanlig videokamera uppriggad om man sa att man hade den för "privat" bruk. Dom märker väl att man inte är någon slags spion... Men ibland (ofta) så är den svenska lagen ganska så konstig. Inte ens snuten får använda kameror hur dom vill för att stoppa/lösa brott. Konstigt... Min skrothög: Länk |
|
|
Men vaddå? En bil är ju inget annat än ett stativ med hjul på! :) Ska väl inte vara nå problem.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.