AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.028

hur riggar man upp en videokamera i bilen på bästa sätt?

Sida 1 av 2
sc
637
schumi
e30 318is -90
i helgen försökte jag filma lite från bilen. jag försökte tejpa fast kameran på instrumentbrädan men det gick inte att få tejpen att fästa.

helst skulle jag vilja sätta fast kameran mellan sätena så att man får med lite av innerkupén på filmen.

är det någon som har några bra tips på hur man gör detta på bästa sätt. jag vill göra roliga sladdarfilmer.
nl
113
nls
i3 -17
Länk

/Nisse
sc
637
schumi
e30 318is -90
du det där såg rätt bra ut. jag har alla dessa grejer hemma förutom den där svarta saken som man fäster kameran på. jag ska nog försöka bygga en sån där :)
ant
jag och min kompis har gjort så att vi har klämt fast kameran i hans bil mellan nackstöd och ryggdyna. det kanske inte är det bästa att göra men det har funkat för oss.
dock så bör ju kameran vara ganska lågt byggd för att det ska funka.

==========
Länk
300
höfläkt
535daT -05
Finns ett kamerafäste som kan beställas hos Expert som sitter med sugpropp i framrutan. Kanon till måttligt stor digitalkamera.
sc
637
schumi
e30 318is -90
ant.. låter som en smart idé. det ska jag testa.

höfläkt.. hur mycket kostar en sån?
Visa användare
115
TG_Rossi
BMW 318is 16v -90
På vår isbil kommer det att svetsas ett rör mellan b-stolparna. I röret kommer vi sedan att sätta ett kamerafäste.

Så kan du ju göra om du vill =) =) =)

Min bil: Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
va?????

menar du isbil som i bmw 318 is, eller menar du isbil som i en skrotig bil du har och sladdar på isen med?

lite väl saftig lösning för min smak :)
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Han menar isbil i form av en halvskabbig skrothög med rejäla isdäck/rallydäck. Inte hans 318is, men känner jag honom rätt så kommer även den att få känna på is...

Min skrothög: Länk
300
höfläkt
535daT -05
Du har råd.
Manfrottis bilfästen verkar coola

Sugpropp för montage invändigt,utvändigt, sugproppen kompletteras med ett handtag så den lär sitta bra!

den modellen jag kikat på kostade 800:- pengar..

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
HAMA tillverkar ett sådant sugproppsfäste. Tror det kostar runt 1400 på Siba, CMHama
Länk
//kris
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Länk
Paap Reeder
Hej!
Hittar just nu inte mina papper från Lst tillståndsenhet ang upptagning med fast videokamera, exvis på tomten.
Jäkligt rigorösa bestämmelser. Fängelse om man får in bild på gatan utanför eller grannens tomt.

Klart är att man får videofilma med lös handkamera från bilen men jag tror det kan bli att skaka galler om den sitter fast och Du kör på allmän plats.

Maila till Lst om bestämmelserna. Mina papper är 4 år. Kan ha ändrats.
MVH /// Paap R
sc
637
schumi
e30 318is -90
vaaaaaaaa....????

åka fast för att man filmar?

men om man nu filmar och snuten dyker upp. kan man inte bara lite snabbt plocka ner kameran då och sen säga att "nej nej, jag har inte alls filmat något". dom har väl ingen rätt att få kolla på min film? då måste dom väl ha någon slags husransakan eller vad det heter.
JohanOS
För det första är det inte olagligt att ha en uppriggad kamera i bilen.

Sen är det inte bara lite, men enorm överdrift att använda begreppet "skaka galler" när det gäller den typen av brottsrubricering som ni tror sig vara inne på. Att filma på en olaglig plats (t.ex militärt område eller liknande) kan ge max böter.

Och schumi, dom får inte lov att gå in i din bil utan husrannsakan och tillstånd från åklagare. Så filma på, det är ingen fara. Du behöver inte rycka ner kameran så fort du ser herr blå heller.

/Johan
300
höfläkt
535daT -05
Det är helt uteslutet att "hålla kameran i handen" Paap. Det blir så pass ostadigt att resultatet blir värdelöst. Har testat på Nürburgring. Och kan berätta mer om skogen runt om kring samt räckena, än om hur vi körde.

Expert tog någonstans 800 förrut.
Sen är det väl itne så att man har kameran uppe till vardags?
Eller var det tänkt att den skulle sitta där alltid?

Det vanligast är väl att man monterar den vid bankörning och då kryllar det inte av "farbror blå"

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Sen är det ju så att om man nu blir stoppad så är det ju bara att slå av kameran. Man får väl ha vilken hållare till kameran man vill i bilen... Man vill ju inte att den skall ligga i bakluckan när man skall ta med den någon stans...

Min skrothög: Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hmm intressant diskussion, man får filma det mesta dvs allt som inte är hemligt eller har att göra med rikets säkerhet med andra ord militära grejor. Ute på stan gäller andra förhållande, man har rätt att filma allt men det kan bli olagligt beroende på hur man tänker använda filmen dvs filma för eget bruk och spara eller visa
det för kompiskretsen är helt OK.

Paap Reeder
Hej!
Många saker kan vara rigida här i landet. Så är det med fasta videokameror / övervakningskameror.
Förslår att Ni införskaffar SFS 1990:484 från Lst tillståndsenhet.

Där är det ord och inga visor.
§ 15: Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
1. bryter mot upplysningsplikt enligt § 3 (Du måste ha skylt på bilen med texten videoövervakat område)
2. bryter mot tillståndskravet enligt § 4
o s v o s v.

Sedan finns det i inledningen uppräknat vad som per definition är att anse som en övervakningskamera.
Är inte jurist men min vedbodstolkning är att om kameran är fast monterad och "man kan ta bild av allmänheten" då är det kört.

Annan vedbodstolkning: I och med att straffet är fängelse behövs ingen husrannsakningsorder för att få gå in i bilen. Jmf med dessa laservarnare som kan ge max 1 mån fängelse. Farbror blå kan bara slita upp dörren och slita ut Din autobahn covert samt lägga den under framhjulet på polisVolvon och åka iväg.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.