AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.674

avbländningsbara ytter speglar?

Sida 1 av 2
ty
97
tynny
540iA Touring -98
M535i
Hur vet man om man har avbländningsbara ytterspeglar?
min vänstra är kraftigt nertonad (gul brun färg)jämt.Det ser ut som det har hakat upp sig i nertonings läge. längst upp i over kant i glaset så är det ej tonat.ungerfär som det har glidit ner en bit.Någon som vet vad det är?

"just real V8 power"
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Ett definitivt sätt att avgöra det är att ta loss glaset och kolla om det finns anslutningar till själva glaset, gör de det så är de avbländande. Detta är utöver anslutningen till motståndet mitt på glaset som funkar som värmeelement.

Om dom funkar så kan man ju dessutom göra funktionskontroll; Håll för ljus-sensorn på framsidan av innerbackspegeln och lys med en ficklampa i den bakåtriktade sensorn och alla tre speglar skall bli mörka tämligen raskt.

Mina ytrre avbländbara hade gulnat och på ena sidan synligt korroderat ungefär som du beskriver så det var bara att byta. Då de kostade ca 2000 SEK styck hos min auktoriserade sved det dock en smula men det blev snyggt och bra sedan.

För att ta loss glaset så kör en glasspinne i undre glipan framifrån och bakåt eller tvärtom får att lossa låsanordningen.

Mvh Björn
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Det låter som att du har avbländbara yttre speglar. Hade det på min E39 och ett glas gick sönder och såg ut precis som du sa. Har för mig att det kostade nästan 2000kr... :-(

---------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
---------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
ty
97
tynny
540iA Touring -98
M535i
Det var avbländningsbara speglar.Men som ni skrev så är det nog bara att byta glaset på den ena spegeln:-( Om jag har förstått rätt så ska man bryta rakt utt mellan spegelhuset och glaset så lossnar den.Alltså inget vridande och skruvande bara bryta rakt utt.Har för mej att man gjorde lika på E34an? Har jag förståt rätt?

"just real V8 power"
Visa användare
1.621
balmgren
NEJNEJ! INTE bryta rakt ut! Det sitter en låstjosan bakom glaset som vrides runt. Om du kollar i under glipan med en ficklampa eller liknande kommer du se en neråtstickande pinne. Den skall föras åt andra hållet, dvs om den är fram skall den back eller tvärtom. När detta ör gjort sitter glaset löst och kan lirkas loss.

Mvh Björn
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Har precis testat även mina sidospeglar samt den avbändbara innerbackspeglen. Mina avbländningsbara ytterspeglar är också nertonade gula normalt men när jag började lysa med en ficklampa in i fotocellen på den avbländningsbara innerbackspegel så började det hända saker med de ytterspeglarna! Efter c.10sek så blev de kraftigt mörka (tonade) så att allt verkar vara ok! Stängde jag av ficklampan så blev de normala( nertonade gulaaktiga )efter c.10sek. Jag har dock märkt under natt körning att innerspegel blir snabbt nertonad men inte yttrespeglarna? Någon som kan förklara fenomenet?

MVH/Andre
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Det kanske krävs att det den bakom liggande bilen bländer länge och kraftigt för att de yttre speglarna ska reagera ( bli tonade ) eller så ser man det inte lika väl som under experimentet?!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Balmgern: jag lyste även i den andra sensorn men då hände nada?!
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Balmgren: Håll för ljus-sensorn på framsidan av innerbackspegeln , menar du på baksidan av spegeln när du sitter bakom ratten? Vad har den fotocellen för funktion som är placerat just där?

MVH/Andre
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Någon som vet hur det funkar i praktiken?

"Har precis testat även mina sidospeglar samt den avbändbara innerbackspeglen. Mina avbländningsbara ytterspeglar är också nertonade gula normalt men när jag började lysa med en ficklampa in i fotocellen på den avbländningsbara innerbackspegel så började det hända saker med de ytterspeglarna! Efter c.10sek så blev de kraftigt mörka (tonade) så att allt verkar vara ok! Stängde jag av ficklampan så blev de normala( nertonade gulaaktiga )efter c.10sek. Jag har dock märkt under natt körning att innerspegel blir snabbt nertonad men inte yttrespeglarna? Någon som kan förklara fenomenet?"

MVH/Andre

Deliq
Länk

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Deliq. Tack för det men jag undrar fortfarande följande:

Jag har märkt under natt körning att innerspegel blir snabbt nertonad om fordon bakifrån bländer men inte yttrespeglarna? Inte vad jag kan se i alla fall? Men när jag testade att lysa med en ficklampa in i fotocellen på den avbländningsbara innerbackspegel så började det hända saker med de ytterspeglarna! Efter c.10sek så blev de kraftigt mörka (tonade) så att allt verkar vara ok!

MVH/Andre
Deliq
>Andrè
Kanske är någon sorts fördröjning om fenomenet uppstår på både avbländning och återgång, eller så kanske övergångsmotståndet är högt till ytterspeglarna så att spänningen inte ökar så snabbt som det ska över kromateringsskiktet i speglarna ( fast då borde det märkas skillnad mellan hö och vä, samt inte vara fördröjning vid återgång)
Besynnerligt...
Vad står det i instruktionsboken om det ? Vad säger BMW ? Har du frågat dem ?

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mina speglar, dvs både inne och ute reagerar fort om jag får en bil bakom på kvällen. Man märker tydligt att dom blir mörka, nästan för mörka ibland. Har dock inte testat med att själv provocera fram funktionaliteten med ficklampa eller liknande.
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Deliq: "eller så kanske övergångsmotståndet är högt till ytterspeglarna så att spänningen inte ökar så snabbt som det ska över kromateringsskiktet i speglarna ( fast då borde det märkas skillnad mellan hö och vä, samt inte vara fördröjning vid återgång)" Kan ev vara så att förarspegeln blir lite mer tonad. Passagerar spegel ser ut att vara gulaktig hela tiden? Kan man inte testa det på något annat sätt?
Visa användare
1.621
balmgren
de blir långsammare när de oxiderar/korroderar, dvs blir gula

Fotocellen på framsidan av spegeln mäter ljus framifrån och det hela funkar så att om det mörkt framför bilen men ljust bakom så mörknar speglarna.

Mvh Björn
Deliq
> Andrè
Leta reda på alla kontakter och kabelskarvar fram till speglarna. Jag skulle tippa på att de i dörrarna samt i själva spegeln (om det finns någon där) sitter mest utsatta för oxidering/korrosion.
Prova att jucka dessa kontakter samt spraya kontaktsray på dem.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Deliq: Har fällt ner el-rollon i bakrutan och nu fungerar det mycket bättre! :-)

Så det var det som gjorde att inte ytterspeglarna tonades så snabbt till förhållande till innerspegeln.

MVH/Andre
EJDERN
kunde man få e34 med bara innerbackspegeln avbländad.
händer nämligen nada med mina ytterbackspeglar.

NYBLIVEN BMW ÄGARE
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Vet ej?

Länk

MVH/Andrè

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Nya glas är inte gula... de blir det med tiden och sen slutar de att funka... DYRT! (iallafall på E39)

E34 finns med enbart innerspegel avbländbar.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.