AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.645

Hur luftar man kylsystem?

Sida 3 av 3
Kolla så spjällen baktill på kylaren stänger riktigt. Du ska inte behöva täcka grillen, det ska spjällen sköta. När motorn är kall är spjällen stängda och all luft som strömmar genom kylaren leds ut under bilen. När motorn blir (för) varm öppnar spjällen och fartvinden kan hjälpa vattnet att kyla.

Testa med motorn på tomgång och dra av slangen till vakuumstyrningen. Då ska spjällen öppna annars ska de vara stängda.
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Nu blir man smått orolig.. Några sådana spjäll har inte min bil. Kylaren är synlig från båda håll.
Tds: Har du spjäll på din kärra ??
Om jag saknar detta så kan det beror på att det är en importbil från Italien.
Smått sur blir man...
Så här ser det ut på min Länk

Jag antog att 330 hade liknande men det kanske bara är 320 som har dessa?
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Ser att det kan finnas ett spjäll enl fig 1. Men någon instruktion ser jag inte. Det skiljer mellan automat och mauell låda. Vad jag vet så kyls oljan till automatlådan via kylvattnet vid radiatorn. Vet ej om det är olika utförande mellan M och A. (På din skiss finns det en text på fig 1 som anger "för manuell låda". )
Skall kolla detta imorgon med BMW.
Tack för tipset!

Länk
Länk
32
101
325 Tds
525D M-sport Touring -05

Droid: Jag vet inte om jag har sådana spjäll på min bil, men ska kika
imorgon. Min bil är importerad från Italien den med.
Men jag tror inte att det ska vara någon skillnad
på importerade bilar och svensksålda, men är inte helt säker.
Någon som har koll på om det skiljer något på de svensksålda mot importerade?

Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Tds: En fråga. Jag håller på att kolla min förvärmare. Med tändningen påslagen så går cirkulationspumpen, dock så värmer den inte. Skall förvärmaren värma med endast tändningen påslagen, eller måste motorn startas??

Har provat att känna på metallhöljet på värmaren med motorn igång, den blir lite jummen efter en stund, men samtidigt så blir ju vattnet uppvärmt från motorn, svårt att dra någon slutsats av detta då värmen mycket väl kan komma från kylvattnet och inte värmaren..tycker att värmaren borde bli ordentligt varm på ganska kort tid..
32
101
325 Tds
525D M-sport Touring -05

jag vet inte om den går med tändingen påslagen men gissar att den inte gör
de p.g.a att den drar väldigt mycket ström och skulle tömma batteriet rätt så
fort. Men någon annan kanske vet hur den fungerar exakt?
Ska känna på min när jag kör nästa gång och se hur snabbt den blir varm.
Dr
106
Droid
330D X-drive GT 2016
Tds: Vill bara kolla igen, Har din bil spjäll bakom kylaren??
Jag tror inte spjällen ryms när det är 6-cylindrig motor. Det tar ungefär 15cm på djupet. Så jag antar att de endast sitter på de 4-cylindriga.
pi
17
pimme
525iA Touring -02
Behöver ett snabbt svar.
Fick meddelande för låg kylnivå. Dum som jag är
Väntar jag inte tillräckligt länge innan jag öppnar expansionskärlet--> pyser ut ca 5 dl kylvatten. Låter motorn kallna. Fyller upp till "Max". Behövs det luftas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.