AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.639

Hur luftar man kylsystem?

Sida 1 av 3
svgr
Hej, hur luftar jag mitt system. Har just upptäckt att den gått "torr" då jag tror att en klammer varit dåligt åtskruvad sedan jag satt in motorvärmare...
Det är emmellertid -28 så det är inge mackel med motorn. Dock undrar jag om jag motorn måste vara "varm" och om termostaten måste ha öppnat sig. Som det är nu så är övre slangen stenhård (varm) och jag är lite fundersam på om man inte skall kunna trycka ihop den?
Så hur luftar jag bäst. Åtskruvat lock till expansionskärl?
djspirit
ta bort locket häll på glykol och låt stå på tom gång tills den är varm

BMW: HOPEFULLY NO TURBO SHIT JUST REAL POWER
svgr
oki, jag får köra en stund innan, -30 :o). Men skall jag ha locket till expansionskärlet öppen när jag skruvar på "luftnings-locket" ?
Om du har probbs med att lufta systemet, lyft då upp bmw:n framtill så söker sig luften till luftningshålet, låt det komma ca 2dl bubbelfri vätska så är systemet genomluftat...
Du ska ha locket till exp. kärlet avtaget och luftskruven (i plast) bortskruvad, sitter t.h om exp. kärl färdriktningen, SLARVA INTE BORT ELLER FÖRSTÖR INTE DENNA SKRUD då det kan bli ett rent h***ete om det skulle hända någe med den...

///M-power for the folks!!!
Mattan
Plus full värme o fläkten på max!

Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Byt oringen som sitter på plast bulten och skruva i den försiktigt, skruva min förhårt och hela toppen på expansionskärlet sprack.......ny kylare
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Man blir _inte_ av med all luft i kylsystemet om man låter motorn puttra på tomgång. Motorn ska varvas på mellangas, ca 3000 rpm.

/// Ett halvårs abstinens...
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Här vimlar det av felaktiga råd. Gör så här: Kall motor. Tag av kylarlocket. Öppna luftskruven som sitter bredvid kylarlocket genom att med en bredbladig mejsel skruva den motsols några varv. Fyll kylarväska till markeringen på kylaren. Kontrollera genom att titta ner i kylaren, ty ibland syns inte nivån genom plasten utifrån. Gör ren påfyllningsöppningen och blås sedan med munkraft i kylaren till vätska tränger ut vid luftskruven. Drag ut luftskruven försiktigt, den kan gå sönder. Efterfyll till rätt nivå. Sätt på kylarlocket och och ta en provtur. Kontrollera att temperaturen stiger till rätt nivå som den brukar.
Låt motorn kallna. Tag av kylarlocket och kontrollera nivån enligt ovan. Efterfyll om det behövs.
Kör inte motorn med avtaget kylarlock och öppen luftskruv. Kylvätskan kokar då vid cylinderväggarna som snabbt blir över 100 grader. Då bildas ånga som tränger ut vid luftskruven och luftningen misslyckas.

Harry
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag vet inte vad som är rätt eller fel. En gång har jag låtit den aukt. BMW-verkstad som jag bor granne med byta kylvätskan i min bil. Då gjorde de så här:
Fyll på vatten + glykol till rätt nivå. Öppna luftskruven, ta bort påfyllningslocket. Full värme och full fart på fläkten. Starta motorn och varva ca 2000 rpm, efter 2-3 minuter 3000-3500 rpm. Efter några minuter, efterhand som luften försvinner kommer det stora luftbubblor, när det börjar skvalpa över i expansionskärlet - sätt på locket. Fortsätt ngn minut till, när det inte kommer ut någon mer luft - spänn luftskruven. Efterfyll med vatten + glykol. Klart.
Sen dess har jag själv gjort likadant vid kylvätskebyte och det har alltid funkat bra.

svgr
En får tacka för råden. Nu skall jag försöka fixa ngt garage, lite för svalt ute för att pula... -28 brrrr.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
harry2: skulle kylsystemets innanmäten inte tåla 100 grader?? Var ngt av det dummare jag hört......
Kylarvätskan håller runt 115 grader vid konstant körning när motorn är genomvarm.

M3 Frazze,

Jag ser inte var Harry2 skrivit att kylsystemets innanmäten inte tål 100 grader, var står det? Det står däremot vad man bör/bör inte göra för att luftningen ska lyckas.

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Sista 2 raderna.

hmmmm.

på min lilla 316 finns ytterligare en luftskruv vid vattenpumpen, så jag kan lufta helt utan att starta bilen..

bara att fylla tills det kommer ren vätska utan luft ur alla hål :)

då byts iofs inte vätskan i värmepaketet men det kan jag leva med..

om man lyckats med luftningen ska det inte "klucka" när man klämmer på den övre slangen.. mycket enkelt..
M Frazze. Det är kylvätskan som kokar när den blir 100 grader, inte innanmätet i motorn.
Nu har naturen ordnat det så fiffigt att kokpunkten hos en vätska stiger med stigande tryck. Motorkonstruktörerna vet detta, och konstruerar därför kylsystem som arbetar med övertryck. MR Frazze kan lätt kontrollera att det förhåller sig på det viset genom att skruva av kylarlocket vid varm motor. Använd asbestdräkt för att undvika brännskador.

//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Janne2 : Öppna kylarlocket med varmkörd motor tycker jag du själv kan roa dig med att göra.. stoppa gärna ner ett finger i behållaren också för att känna efter hur varmt det är..

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Mattan>>>>
En fråga bara.
Varför ska man ha fläkten på MAX för??
De har jag inte riktigt förstått
tacksam för svar

-----
King of the road
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Du behöver inte ha fläkten på max. Finns lixom ingen anledning... Men värmen skall vara på.

Min skrothög: Länk
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Tack Gunneriusson..
De va de jag ville höra :)
Det är ju som du säger.. finns ingen anledning till att ha på full fräs :p

-----
King of the road
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Alltså du har ju säkert fattat redan nu hur du ska göra för att inte det ska finnas luft kvar i systemet.. å gör det de.. så märks det ju..

Problemet med luftningen på bmw är ju följade.. expansionskärlet (locket) är inte högsta punkten för glykolen.. därför alla dessa luft skruvar..

Men en sak iallafall.. som funkat alla gånger jag luftat bilar med luftskruv.. är att skruva upp luftskruven helt.. fylla glykol tills det kommer ren glykol (utan luft) i luftskruvshålet.. sen är det bara att slanga ut det som är för mkt i behållaren.. å stänga alla nipplar å lock.. å tuta å köra.. dock om hela systemet varit tömt så underlättar det att ha bilen i uppförslut..

Jaja.. det finns många sätt att lufta kylsystemet på bilar.. tror inget sätt är mkt bättre eller sämre än det andra.. bara luften försvninner är ju huvudsaken..

/Ante
Det finns en liten skruv i botten på expansionskärlet, så man behöver inte slanga ut överflödig glykol, bara öppna skruven tills nivån är lagom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.