|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag brukar göra som Andreas Bmw skriver. Fast jag slangar inte ur överflödet utan jag gör som Daniel skriver. Och så har jag full värme på... Det finns även en till luftnippel på min motor, men den har en förmåga att ärja fast så att jag blir vansinnig innan jag får bort den, så nu skiter jag i den och det funkar finfint. Min skrothög: Länk |
|
|
Anledningen för att jag slangar ut det är för att det inte ska smetas ner på golvet, men oftast så har man ju redan gjort det om man hållit på med glyckol =) Så det ska väl ändå tvättas å grejesas i motorrummet å på golvet i garaget. Mvh Andreas |
|
|
Ahh helvete vad många varianter alla hade :P.... Jag har nog gjort allt fel... i NEDförslut hällde jag in till nivå, sen skruva jag igen allt o körde iväg.. På varm motor har jag då och då skruvat luftningshålet och låtit det gå ur och vid dessa tilfällen hälla in mer glykol... Problem är att jag alltid vid varm motor hör att luft kommer ur luftningshålet, även om jag skruvat dit den hårt.... Vad kan detta bero på? Fixa ny luftningssruv eller? |
|
|
du ska inte varköra motorn innan du öppnar luftnippeln! den skruven kan nog vara sönder kanske, hur märker man om de finns luft kvar? sen ska man inte hälla i röd glykol om man haft blå i systemet (om man inte spolar rent systemet) |
|
|
Hur man märker att luft finns kvar?, nja iochmed att det pyser hela tiden.. Så kommer där luft hela tiden antagligen.. Största problemet jag har är att motorn tar väldigt lång tid att värma upp, bytte termostat idag, vi får se om det går bättre. Det verkar som om att termostaten eller något låter kylarvätskan flöda hela tiden... Tar väldigt lång tid att värma upp motorn, och om jag kör motorväg på morgonen vid 5-10 grader går tempen ner på 1/4 tom efter 200km.... o sen tar det ändå lång tid att få upp tempen när man kommer in i stan. |
|
| hurvida detta är relaterat till luftningen vet jag ej. Men är det något annat så har jag svårt att tro att det är någet förutom termostaten. | |
| Harry2, om man blåser in i behållaren, får du inte då bara in mer luft i systemet? | |
| blåser man ner i exp. kärlet så trycker man ner vätskan i systemet å upp ur luftskruven kommer, just de LUFT | |
|
Okej, körde varvningsmetoden.. Funkade ju bra! Slutade komma luft efter några liter vätska :P Sen när jag skulle skruva in luftningsskruven så drog jag åt den lite för hårt, och den gick av vid hatten... Fick ut själva gängade delen idag och stack till BMW och köpte ny... Skruvar ihop allt... När motorn sätts igång ser jag en läcka... helvete,, såg ut att komma från termostathuset. (hade bytat termostat)... skruvade åt hårdare, och då såg jag var det kom ifrån, hade skruvat åt den för hårt och huset fick en spricka i aluminiumgjutningen.... Jaja, beställt nytt hos BMW, kommer väl på måndag... Kan man göra mer fel vid en luftning än vad jag har gjort? haha tror inte det. |
|
| låter illa mixim, kostade kalaset då? | |
| Lät mer illa än vad det kanske är, trodde att termostathuset skulle ligga på 1-2000, så kommer man in på BMW, beredd på det värsta så blir det 217:- sedan en packning på 55.... Så veckan blir nog räddad =)... | |
Magooza |
Jag erkänner, jag kan inte så mycket om bilar, men jag jobbar som vvs-montör, och att få bort luft från ett system är väldigt viktigt! Så jag tror ju helt klart att det mest effektiva måste vara att lyfta upp bilen i framändan, i och med att luften alltid söker sig till högsta punkten. Visst går det säkert att få ut luften ändå, men då kräver det nog ganska mkt tålamod. Man kan verkligen undra varför dom inte sätter en luftare på högsta punkten för..? Och man kan ju även tycka att där borde sitta någon typ av säkerhetsventil som släpper ut övertrycket, så att inte kylan ska behöva gå sönder hela tiden.. men vafan vet jag, är kanske inte likadant som en rörinstallation :P |
|
Må vara en gammal tråd men kanske någon kan svara ändå :) Om man ska följa Harry2´s råd räcker det enbart med att skruva av locket till expansionskärlet samt luftskruven. Sedan blåsa med munnen i expansionskärlet tills luften åkt runt ett varv. Har jag uppfattat det rätt? |
|
| Ja nå så brukar jag inte göra. slå i lite kör en stund å kolla om de går efter nå. de är ju cirkulation i motorn, eller kläm på nå slangar. | |
|
Vad ni krånglar här...) Varför inte följa BMW:s servicemanualer så funkar det säkert. Inga bilar är konstruerade för att behöva ställas i backe för att luftas, ingen verkstad som jag besökt har någon ramp eller liknande för detta. Ändå bör de ju ha luftat ur en och annan bil, jämfört med oss privatanvändare, eller hur? Precis som Magooza tycker så borde det sitta en säkerhetsventil osv för övertrycket, om detta stiger för högt. Det gör det också, i varje påfyllningslock, och så har det gjort i varje bil sedan urminnes tider. Det är rent märkligt hur det kan byggas upp skrönor och otroliga historier om bilars konstruktioner och annat...) FP |
|
|
Någon som känner till vart de olika luftskruvarna sitter på en 330d E46 2004? Har nyligen köpt Italienimporterad och tycker att den tar lite väl lång tid att få upp i värme, misstänker att jag bör byta till en annan termostat anpassad för vårt klimat. Någon som vet om denna är svår att byta?? |
|
|
Jag bytte termostat på min 330D -03, hade samma problem som du. Motorn gick sakta upp i temp och när det blev kallare ute stod inte nålen rätt upp. Termostaten stängde inte som den skulle när motorn blev varmare utan stod då öppen så att bilen inte gick upp till rätt temperatur. Bytte termostatat och nu fungerar allt perfekt. Termostaten kostade 500:- på BMW, ett plasthus som termostaten är ingjuten i. Lite bökigt att byta men inga problem tog ca. 1 timme. Men du måste ha invändiga torx hylsot för att kunna lossa huset som sitter i 4 sådana skruvar. De sitter två luftningsskruvar på motorn. En bredvid påfyllningen av glykol och en på kylarröret som sitter bredvid/nedanför påfyllningen av servoolja. Man måste demontera motorkåpan för att komma åt den luftningsskruven. Lycka till! |
|
|
Tds: Har skrivit en del om mitt problem i en annan länk. Jag har fått min termostat bytt, men jag har fortfarande problem, den går sällan upp i rätt temperatur. Senast idag fick jag den att gå upp i temp, stadskörning med ena grillen övertäckt ca en halv timmes körning. När jag sedan kör i lite högre hastighet så sjunker nålen ner till det första strecket, och så kan det hålla på, temperaturen är inte alls stabil. Passar på att fråga, Hur lång tid tar det för din bil att komma upp i rätt temp?? |
|
|
Jag tror att du kan ha problem med den elektriska tillsatsvärmaren som hjälper till att hålla temperaturen när det blir kallare ute. Sitter på de flesta modera dieslar för att motorerna avger för lite värme. På BMW sitter värmaren på/nedanför vänster stötdämpartorn det går in två grova störmkablar och två kylarslangar i värmaren. Jag kan tänka mig att du har problem med den... Kolla så att du har ström fram till värmaren och att kylarvätskan cirkulerar genom värmaren. Min går upp i rätt temp efter ca. 1 mils lugn körning vid 0 gradig temperatur. Hoppas det löser sig! |
|
|
Tackar för tipset. Jag har en sådan förvärmare, och den fungerar. Men jag skall kika igen om det kan vara något galet. 1 mils körning....inte en tvekan om att det är något galet med min kärra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.