|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min bil har fått för sig att börja rycka när man kör!Motortempen är normal och den rycker vid gaspådrag!Kan de vara att den inte tänder ordentligt?Har inte haft detta problem förut!De hjälper lite om man frikopplar och varvar upp motorn, även tomgången är lite orolig? /It must be BMW! | |
|
Ryckningar vid gaspådrag beror vanligtvis på fel i tändsystemet. När man belastar motorn behöver tändstiften mer energi för att åstadkomma en gnista. Mät motståndet i tändkablarna med en Ohmmeter. Byt tändkabel om motståndet är över 10-15 kiloohm. Om det inte är något fel på tändkablarna kan det faktiskt vara så att tändstiften har gått väldigt långt. Att man gjort service på BMW är ingen garanti för att tändstiften blivit bytta, även om det står så på fakturan, och efter 6-7000 mil har det bildats tillräckligt med osynliga, elektriskt ledande beläggningar för att stiftet skall bryta samman vid belastning. Harry |
|
|
Stiften är nyligen bytta vid service så dom är inte gamla!Jag har en teori om att det kan bero på kylan att den rycker!Nu när det är kallt behöver motorn mer bränlse och det kan vara bränslepumpen som inte klarar att levera den mängden bensin som krävs för att motorn ska kunna driva jämt!Sedan har jag några andra teorier på vad det kan vara!Ville bara höra några expertutlåtande! Tack för tipset Harry2, ska ut och mäta motståndet i kablarna! /It must be BMW! |
|
| vad kör du på för bensin och har du insprut | |
|
Min beter sig såhär när ute temp är under -20. En skvätt rödsprit/ksprit avhjälper snabbt. Verkar vara ledningar som är dåliga och lätt isar igen. Ska byta stiften nu till helgen för att utesluta dem. |
|
|
318 grabben: kör på 95 och har tidig version utav motronic insp.! /It must be BMW! |
|
|
Appelqvist: har hällt i Ksprit och det hjälpte lite!Kallstartsventilen kanske är sleten och ger felaktiga värden?Eller så kan de vara luftmängdmätaren som ger fel mängd luft till bensinsen? /It must be BMW! |
|
|
Hej immer. Jag har samma fel på min 318iS -88. När jag ska köra med bilen så rycker den och låter som om den skulle dö av vid gaspådrag, även vid jämn körning. Jag har också problem med tomgången. den svajar mellan 400varv och 1700varv. Jag har så stora problem med detta att jag tvingats sluta köra med den. För min del så hjälpte det inte att slå i T-skydd. Vet inte vad jag ska göra så jag är väldigt tacksam för idéer om vad det kan vara. /Robbe |
|
| Jeg har også samme problemet med min 318i -90. Når det blir kaldere enn -15 så rykker bilen bortover, men det gir seg når jeg ruser motoren litt. Jeg merker det best når jeg kjører med jevn gass. Har bytta tennstifter, luftfilter og bensinfilter, uten at det hjalp... | |
| HAr prøvd K-sprit også forresten, hjalp ikke. | |
|
Glöm ksprit slå på Redline.Det är de som funkar bäst av alla märken jag provat. Länk Bmwcs 3381 |
|
|
Jag har en teori om det att det kan vara kallstartsventlien som börjar ge upp!Då får inte motorn tillräckligt med bränlse, som alla vet så drar ju en motor mer när den är kall än varm!Om inte kallstartsventilen fungerar så får inte motorn tillräckligt med bränsle för att kunna driva jämt?Är jag helt ute och cyklar?? /It must be BMW! |
|
|
Jag har en teori också....... Länk ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Min började precis som era! ----------------------- Min E30: Länk |
|
| Gör en felsökning med datorn. Symptomen liknar de som var i min 320. Felet berodde på dåliga tändspolar och en trasig ventilkåpspackning. | |
|
immer: har du chippat din bil? /robbe |
|
|
robbe: svar nej, det har jag inte gjort!Men nu tror jag att jag har hittat felet!Bilen stod i varmgarage inatt och när jag rullade ut den så ryckte den ingenting!Måste vara kallstartsventilen som spökar eller bensinpumpen som kukar ur när motorn är kall! /It must be BMW! |
|
Kuniva |
jag har haft ganska liknande problem med min 525:a och det är mest nu när det är riktigt kallt... men på min är det något som fryser... den går ryckigt ett tag sen blir det nästan bara värre och värre.. men jag tror att det beror på kondens i tanken för det hjälper med k sprit eller dylikt. det är också så att om jag varvar den som fan så blir det bättre ett tag... kan det bara vara kondens eller kan det vara något annat ??? |
| samma sak som jag hade och jag tankar nu mera på 98 och använder bly ersätnings medel och den har slutat rycka | |
|
jaså?den rycker inte alls då 318 grabben?inte ens när motorn är riktigt kall?? /MVH Michael |
|
|
powerkjell: hur felsöker man med datorn då? /MVH Michael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.