AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.828

Smälld M5 på bytbil!

Sida 1 av 2
Paolo
Vill Varna alla på detta forum om en smälld M5 på bytbil som jag var mycket mycket nära att köpa! Bilen som är av årsmodel -99 är röd och utannonserad av Rehnströms bil i Tyresö! Va inne hos dom igår och märkte direkt något skummt med bilen, den såg väldigt fin ut men fronten såg omlackad ut, hittade lackbubblor på motorhuv och såg även lack på kablar i motorummet! Trots detta så nekade denna oseriösa bilförsäljare till att bilen va smälld och till att den skulle ha vart med om nån sorts omlackering! Vad jag gjorde va att jag tog kontakt med förre ägaren på bilen som då berättade för mig att bilen har han smällt väldigt illa förra vintern! rep gick på 180.000Kr bla bytta tröskel lådor med nedsatt rostskydd som följd! Efter att ha pratat med förre ägaren tog jag kontakt med proccesanalys i Boden som tog in bilen från tyskland, han känner förre ägaren till bilen personligen och även han var medveten om skadan, han fick bla erbjudande att köpa tillbaka bilen efter rep för 200.000Kr men avböjde. När jag senare idag tog kontakt med Rehnströms bil i Tyresö så nekade dom fortfarande till att bilen skulle varit smälld trots att detta finns dokumenterat, Dom begär nu 365.000Kr för bilen! Min fråga är nu VARFÖR agerar bilhandlare så här?? Förstår dom inte att den som köper en sådan här bil kommer att kolla upp den mycket noga med tidigare ägare, försäkringsbolag m.m ???
gu
394
gurr
M5 -95
såg bilhandlarens pupiller ut ungefär såhär -> $ $ ?

Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Usch! Kortsiktighet. Var är länken till objektet?

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
LN
497
LNBT
S6Plus
Har varit där ett par ggr. när jag bodde i Tyresö för 1 år sedan, skulle aldrig köpa en bil där. Mer oseriösa får man leta efter. Frågade på 3 bilar totalt, de hade bl.a en volvo V40 T4 med 300 + som var chippad och bytt avgas inget mer. Dröm bara grabbar var mitt svar..

Länk

spar till en....
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Länk

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Paolo
Hade en mailkontakt med handlaren i Em och nu påstår han att svenska handelskammaren har kollat igenom bilen och värderat den! Kan man tro på detta med tanke på att fd ägaren uppgivit en väldigt kraftig krock som inte går att missa! Va tidigare idag inne på BMW i solna och pratade med dom och dom sa att även fall JAG skulle få bilen gratis av handlaren så borde jag inte befatta mig med den då det bara innebär huvudvärk vid så kraftigt smällda importbilar och dessutom M5 som är en så exklusiv bil!!
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Varför inte köpa bilen o sen sätta dit försäljaren så att det stänker?? De e väl olagligt i sverige att ljuga om att bilen inte varit krockad??
mvh Daniel

-------
Finns på icq: 60288954

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Att ställa bilhandlaren till svars för att han far med osanning är svårt. Du skall ju kunna bevisa att han verkligen kännt till fakta om detta, vilket blir svårt eftersom handlaren bara kommer att hävda att han inte visste något.
Det enda rätta är att göra som Paolo, att kolla med tidigare ägare + kolla noga själv om man har kunskaper om bilar.(Eller åxå varna här på forumet. Dj.....t bra initiativ Paolo!)

Ha´de´!
En sak till,
Svenska HAndelskammaren är en instans som hjälper svenska företag i samband med affärskontakter med utlandet.
(marketing-, export-, mäss-, skatte-, moms- och juridisk hjälp)
Tror knappast att de sysslar med att rota i beggade bilar! Alltså ren bluff från handlaren.

Hejs!
Paolo
Om man nu ändå bestämmer sig för att satsa på detta vrak vad är rimligt att bjuda på den?? En hundring eller är det för mycket med tanke på vilka problem man troligen kommer att få med bilen!!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Han kommer aldrig släppa den billigt, han kommer vänta tills det kommer någon okunnig och köper den dyrt.
Att köpa den och sedan processa med honom verkar osäkert. Tänk om det kommer fram att man pratat med förra ägaren?

Automat är bekvämt
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
du kan nog bara drömma om att få den för 100' Paolo. Det är som stryman1 säger. Han avvaktar. Det är ett ganska bra sug efter e39 m5or (även om denna låg lite högt i pris för att vara lättsåld). Den kommer säkerligen gå för över 300k. Men min fråga är då, är bilen dåligt lagad? Okej att den är smälld och att säljaren ljuger men om den är bra lagad och fin i övrigt så behöver den inte innebära jätteproblem för nästa ägare.
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Har den svenskt registreringsnummer än? Om man ger Rehnströms bil skriftlig tillgång till den information som nu finns och sedan ger kopia till den kommande ägaren efter att köpet är gjort. Om Rehnströms har blåst den omedvetna köparen så finns ett bra case. Om man sålt bilen med korten på bordet så vann den goda sidan.

PeO.
Paolo
Har efter samtal med fd ägaren till bilen fått veta att dom bla byt ut tröskel lådorna på bilen! detta innebär med stor sanolikhet att rost skyddet på bilen är kraftigt nedsatt så även för 100Tkr tycker jag att bilen skulle vara ett dåligt köp!!
Kanske kan vara FORDONSkammaren som kollat igen bilen istället för HANDELSkammaren? De säljer ju bilar på auktion och på deras hemsida så finns det ju även en varudeklaration på bilarna.
Dani
Paolo: Man vet ju inte...väldigt många bilar har varit krockade mer eller mindre. Frågan är ju om den är dåligt lagad.
Rostskydd osv behöver inte vara nedsatt, utan har helt å hållet me reparatören att göra.

Jag har sett bra krockade bilar på BMW, som lagats..och ingen har klagat.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vill inte svartmåla ngn så jag frågar bara: Är det ngn som haft sk dåliga erfarenheter med Processanalys AB Boden? Jag har hört påståenden om fiffel...Sedan kan man ju fråga sig hur deras bilar alltid lyckas vara billigast i Sverige; det finns fler som handlar "utan mellanhänder"?...
2900 mil på en 99:ans M5:a???
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Måste nog hålla med Dani, är bilen krockad och lagad i Sverige är der troligt att ett bra jobb har lagts ner. Att det skulle vara sämre rostskydd i trösklarna för att en bil är krockad tror jag inte på. Plåten var nog frisk innan man byte till rak frisk plåt från BMW Org. Sen brukar verkstäder vara noga med att lägga på myket rostskydd. Men som sagt bilen kan vara dåligt reparerad, det vet man aldrig. En rep kostnad på 180 000kr är inte så farligt. Vad tror ni nya delar till en M5:a kostar? Vad som hörts hittils verkar det som det är lakeraren som fuskat lite.

Att Rehnströms bil i Tyresö agerrar som han gör är inte klokt, hur dumm får man vara? Borde vara lagstadgat med en mini inteligens! Och ja varför inte skicka ett brev till dem med intyg från före ägaren om olyckan.

Process Analys i Boden är verkar vara rakryggade här vilket enligt mej stärker deras position som "ärliga" bilsäljare.
Har fått som svar av dom om varför de är så billiga så är det genom avtal som förbinder dem att köpa X-antal bilar i månaden, var ett tag sen nu men det var det svaret jag fick då.

Fordonskammaren låter troligt inte Handelskammaren..om så inte är fallet så hänvisar jag till det däe med intiligensen

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med speedy på alla punkter. Blev påkörd på parkering engång. Såg inte mycket ut för världen men byte av lyktglas och lite annat + lackering så var slutade kostnade för rep på 28.000. Det är dyrt att krocka.

An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
En sak som gäller alla affärer...

Känns det inte rätt så köp inte! Känns det rätt, men priset är högt så köp..

Det finns fler bilar..

En bil som är krockad och riktad på en seriös verkstad... så rak har aldrig bilen varit, att det är inblåst färg under huven och dålig lack kanske bara beror på en dålig lackerare.

Mvh Ante
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.