AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.760

Kylarvätskan försvinner!

Sida 2 av 2
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Vattenpumpen kan naturligvis vara orsaken, men enligt egen erfarenhet så läcker den för mycket då den är dålig för att man skall lyckas undgå läckaget. Det bästa är om du vet när den är bytt, är det mindre än 10000mil sedan bör den inte läcka.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Frifart: Vadå försvinner till hälften. Men ar du i expansionskärlet eller? Det skall ju oftast inte vara fullt. På min så är nivåstrecket på mitten, och så har jag sett att det är på alla andra bmw jag tittat på. Om jag fyller i för mycket så trycker den ur sig "överflödet" ganska så snabbt för att sedan stabilicera sig på en viss nivå. I mitt fall ett par cm under strecket. Spelar ingen roll hur mycket jag håller på att fylla på upp till sträcket så försvinner det ganska så snabbt några cm. Men seedan så försvinner det inge mer. Vet flera som har samma "symptom".

En kompis trodde han hade fel på sin då han hela tiden ville ha nivån ända uppe vid locket, men då tröck den snabbt ur sig överflödet. Han visste alltså inte att man inte skulle ha så mycket vatten i...

Min skrothög: Länk
Ok, Lite till att tänka på då.
Gjorde om rubbbet idag iaf, så vi får se hur de ser ut efter jag kört lite mer, fanns en del luft i systemet tror jag. den verkar må bättre nu iallafall, men jag ska inte ta ut nåt i förskott.. bara vänta å se.
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Hade samma problem med min 323 -96á, tempen steg, bilen ville koka, verkade vara luft i systemet. Detta luftades om och om igen och vätska fylldes på. Funkade bra ett tag, sen såg jag ibland att tempmätaren skenade, funkade för tillfället att varva motorn lite så sjönk tempen igen.. Kunde ej finna någon läcka.
Lämnade till slut in bilen för kontroll, visade sig att slangklämman satt för löst.. *Suck* Så mkt problem, så "litet" fel.

*Man lär sig av sina misstag*

//H

Bilen ==>> Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Gunneriusson det jag syftade på var att hälften av det totala kylvätskeinehållet försvinner dvs i mitt fall runt 5 liter uppskattningsvis. Det tar dock en vecka innan vätskan i expansionskärlet ligger på botten.

På en original E21 är det teoretiskt omöjligt att fyla på fullt upp till locket eftersom det sitter en dräneringsslang som ser till att såfort vattennivån går för högt i kärlet sipprar det ut, antar att det fungerar på liknande sätt på andra modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.