|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte ut glykolen för en vecka sen ungefär, hällde i en blandning på 1 del glykol 1,5 del vatten, ska räcka ner till -22grader. Men så igårkväll, av alla kvällar så börjar hela motorn koka på nolltid, sen läckte jag ut hur mycket kylarvätska som helst + att motorn lät som den skulle rasa. Fyllde på med mer kylarvätska både igår och nu idag, lät bilen stå äver natten och åkte en bit idag, sen var det tomt igen! Nån som vet varför den håller på så? Kan det vara nån packning som dragit och det förångas nånstans eller nåt? Tacksam för svar! | |
| Har ingen synlig läcka! ingen pöl eller liknande under kylarn! bara försvunnen glykol! | |
| Hmm, kanske har luft i systemet? | |
|
Låter som om din topplockspackning har gått åt pipan. Om du tittar på motoroljan och finner att den är grå och sörjig så vet du vart ditt kylarvatten har tagit vägen. :( Risken är stor att din topp blivit skev/sprucken=dyrt. ///M vh Kalle H, BMW CS(syd)#5120 ______________________________ Länk |
|
| ...verkar iofs märkligt att flera liter kylarvätska skulle försvunnit om det är topplockspackninten.. | |
| Ok.. Kanske ska testa och avlufta igen då?.. | |
|
Ajajajaj... det där va inte vad jag ville höra.... |
|
| Förstår nästan det :( ut och kolla om din olja är grötig/grådaskig! | |
|
Men varför började den koka i första taget? bytte ju ut glykolen för en vecka sedan! var ju inte under -20 igår inte.. inte där jag bor iallafall.. |
|
| Ok.. ska göra det.. suck.. håller tummarna nu bara!! | |
| Pust! nej oljan var mörkbrun och oljig! klämde nu på kylarslangarna och hörde ett kluck/gurglande ljud, så att det är luft nånstans är mycke troligt!, OM det nu bara skulle vara luft och jag lyckas lufta ur allt, är det nånting annat som kan ha tagit skada vid den här överhettningen? | |
| Med risk för att låta tjatig så kan topplockspackningen fortfarande ha tagit skada :) Den är det första som går vid överhettning, och BMWs sexor är i det här fallet ganska känsliga. | |
|
Mmm.. så illa asså! Något tips på hur man märker det, innan man kör hela motorn i botten?? Lär ju inte vara nyttigt att köra med bilen om nu packningen svikit mej... |
|
|
När du fyllde den med ny vätska luftade du den då? Är det ovanligt mycket vit rök eller väldigt högt tryck i kylsystemet är också tecken på toppackningproblem. |
|
|
Tycker du ska göra så här. Häll i 50/50 vatten och glykol. Lufta systemet ordentligt, hissa upp bilen i framkant om det behövs. Kolla om termostaten öppnar sig. Berätta sen vad som har hänt. PS. Det kan även försvinna vatten genom övertryckslangen medan du kör DS. |
|
| Viktigt glömde skriva medan du luftar titta på tempmetaren hela tiden. | |
ant |
du kan ju även göra ett komptest på motorn. då ser du om toppen har vridit sig pga värmen. en rak sexa med aluminiumtopp är mycket känslig för hög värme. precis som nofx16 säger. ========== Länk |
|
ett tips till är att du kollar så vattenpumpen funkar som den ska.. _________________ who dares wins... |
|
|
Ang.luftning av 320 E30 så sitter det(iallafall på min)en luftskruv ovanpå termostathuset,öppna den så blir du av med luften. Henrik |
|
|
Mycke tips!! Tack alla!, ska ägna dan till att försöka fixa det här, hör av mej och berättar hur det går sen!.. Håll tummarna för en oskadd topp! |
|
| KrillE30, jag har exakt samma problem..nybytt topp samt topplockspackning men kylarvattnet bara försvinner utan läckage. Men i mitt fall tar det någon vecka innan det är ganska tomt...tror det avstannar när hälften av vätskan är kvar ungefär. Först hade jag gamla dåliga kylarslangar med framförallt dåliga slangklämmor. Mitt tips till dig är att tappa ur all vätska du har kvar köp original BMW kylarslangar samt slangklämmor och montera dit allting mycket noggrant och se till att inte "överdra" slangklämmorna. Jag har märkt att på E21an iallfall är det ytterst lätt att kylarvattnet smiter ut någonstans beroende på att antingen är slangen gammal och sprucken eller så har man dragit sönder slangklämman....det sistnämnda kan vara svårt att märka om man precis har dragit över gränsen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.