AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.735

3.0 M3 motor nått att ha?

Sida 1 av 2
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
jag fundera på att köpa en 3.0 e36 m3 motor till ett turbobygge e de nån som vet om det är mycke problem me dom jag har läst om mycke vanos problem på 3.2.. e de nått som 3.0 oxå har... den e från en m3 -95-
li
462
limmet
Ingen som har svar ska åka o kolla på Motorn på torsdag ev köpa den
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

3.0 har inte samma problem med vanosen som 3.2:an har. Hur M3 3.0 motorn lämpar sig för turbobygge vet jag tyvärr inte...

/Edvard
BMW CS # 4503
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Man måste byta vevstakar och kolvar för kompsänking,går ej att svarva orig kolvar..
Men sen har du en maskin som lätt lämnar 600hk
Men de kostar flis
MVH Andreas

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej................

Jag och en kompis ska bygga varsin M3 3,0 turbomaskin....

du kanske ska bli med oss och köpa kolvar stakar spridare osv........... För chans till ett bättre pris...

Vi tänker montera fast drev till insugningskammen..

Hmm, vad begär de för motorn?? Se upp så inte veven är skuren.... Är nästan värt att ta bort tråget för att kolla... Den kan ju gå runt trots skuret lager..

Själv så siktar jag på minst 800hk. Motorn får ju inte bli för extrem så man inte kan använda bilen. Hur block och sådant håller visar sig väl antar jag... Men Peter med den röda E36:an har det ju funkat skapligt för..

Hör gärna av dig...

//Jespr
li
462
limmet
Okej det går alltså inte att svarva org. kolvarna då.. varför? för lite matrial?... Motorn jag ska kolla på har ett skuret vevlager.. jag tänke lämna bort den på slipning.. fast drev? funkar det ingen vidare me vanosen eller??? va e de för pris på kolvar isåfall... tänkte köra me dubbla agg isåfall+ haltech som kan styra vanos... tack för svaren
Je
722
Jesper_w
Allt går naturligtvis............ Du kan ju svarva orig kolvarna första säsongen för att köpa riktiga kolvar till nästa... Men det är den svaga punkten iaf..

Vanosen kan du glömma........... Har pratat med många som håller på och har inte hört talas om någon som fått fart på vanosen med Haltech eller liknande..

Dessutom är det nog inte så lätt att mappa till det...

DESSUTOM så blir det nog pulver så att det räcker ändå..

Kolvpris skulle tro ca 2500:- styck... Fast köper vi kanske 18st så blir det väl lite lägre pris.. Samt att det kanske går att hitta lite bättre pris..

Jag blev rekomenderad av Khöler att inte slipa om en vev om jag ska ha mycket effekt..

Vad begär de för motorn??

//Jesper
Je
722
Jesper_w
Allt går naturligtvis............ Du kan ju svarva orig kolvarna första säsongen för att köpa riktiga kolvar till nästa... Men det är den svaga punkten iaf..

Vanosen kan du glömma........... Har pratat med många som håller på och har inte hört talas om någon som fått fart på vanosen med Haltech eller liknande..

Dessutom är det nog inte så lätt att mappa till det...

DESSUTOM så blir det nog pulver så att det räcker ändå..

Kolvpris skulle tro ca 2500:- styck... Fast köper vi kanske 18st så blir det väl lite lägre pris.. Samt att det kanske går att hitta lite bättre pris..

Jag blev rekomenderad av Khöler att inte slipa om en vev om jag ska ha mycket effekt..

Vad begär de för motorn??

//Jesper
jeppe: minst 800hk? special-grenrör, special-insug, special-ic och special-mappning är nog saker som krävs då= inte billigt? har du nån setup? vore roligt att spekulera...

Allting kan gå itu, men min motor kan gå i tusen bitar...
Psi=Bar*14,5 Bar=Psi*0,069
li
462
limmet
Dom vill typ ha 6000 för den.. får väll kolla om lagret har skurit då.. veven kanske e skrot då... tack för svaren.. jag kan maila dig ang. kovarna när det blir aktuellt...
Je
722
Jesper_w
Klart att ska man ha MYCKET pulver blir det ju mycket special också.......

Fast ska man bara ha kanske 400hk så är det ju bättre att snika ihop en M motor behöver knappast göra så mycket åt den.

Ska man byta stakar, kolvar och fixa en massa special är det ju bara att konstatera at det inte blir speciellt billtgt.

Men det första man bör byta om man ska bli mer seriös är kolvarna...

6000:- med skuren vev är ett bra pris... Köp den... Det är ju bara att slipa den. Du ska kanske inte ha såååå mycket effekt trots allt..

//Jesper
li
462
limmet
Har köpt motorn nu!! veven ser ut o klarat sig ganska bra men bör nog slipas om.. gött me ett själl till varje cyl!!! ser mycket mumsigt ut... fick den för 5000... nu ska de börja pulas... de e som ni säger de blir svårt oå svarva kolvarna... får väll handla ett par kolvar.. lite tunt plånboken just nu.. ska köra me min överladdade M20 2,5 som redan sitter i bilen.. får väll köra denna sommarn me m20:en så länge det håller...
li
462
limmet
ett spjäll till varje cyl.. menade jag ju
Je
722
Jesper_w
Det var ett kanonpris du fick... Jag gav 7500:- för min....

Så är du intresserad att bli med och köpa kolvar??

//Jesper
Hur mycket håller orig. stakarna till? (ska överladda)

Jag är ev. intresserad av att vara med på köp av stakar (beroende på pris)

Je
722
Jesper_w
Hallo.......

Stakarna tror jag pallar en hel del pulver..... Det som är den svagaste punkten vad jag vet är kolvarna..............

//Jesper
kolvar har jag men jag funderar på att köpa stakar också innan jag plockar ihop motorn. Vill inte behöva ta isär det igen efter något halvår

Ngn som vet vart man hittar stakar till den motorn?

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Du får beställa tex ross eller verdi stakar.du skickar med en orig vevstake så har dom måtten.
Du kan få hjälp av VM Performance i Västerås,mkt bra att ha och göra med
MVH Andreas

Vda kan sådana ligga på? mellan tummen och pekfingret alltså!

Letar startmotor till m3 3.0, tråg + pickup från 525i 24v
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Ca 2000kr st ska man nog gå på

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.