|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte bara fråga om varför min m5:a vid kallstar låter som en helikopter. Det går till enligt följande: Man (kall) startar bilen så tar det ca: 5 sec. sen "klickar" det till och bilen låter som en helikopter. Efter ca: 30 sec så "klickar" det till igen och ljudet försvinner. Bilen går lika fint i motorn hela tiden. Inga missljud eller liknande. (Ljudet låter lite som att den öppnar upp grenröret lite, fast mer ljuddämpat och lite ihåligt.) Är detta normalt? Det finns anmärkningar på servicerapporterna "lite spricka byxröret" kan det ha med det att göra? Nån (vågar inte säga vem) sa att det är normalt då den värmer kattarna på det sättet vid kallstart. // Hoppas på svar efter denna luddiga frågeställning! Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- | |
///M5T |
Det Du hör är en luft-pump som går igång och pumpar in frisk luft i avgas-systemet före katalysatorerna vid kall start. Man kan "stänga av" den i förtid genom att mycket kort "dutta till" på gasen. Jag låter dock min gå färdigt efter som jag inbillar mig att katalysatorerna mår bra av lite extra tillskott av frisk luft under upvärmning med tanke på hur mycket bensin en kall M5'a verkar pumpa in. |
| ///M5T: Var sitter luftpumpen? | |
|
det var som fan! har exakt samma oljud nu trodde att motorn började ge upp någonstans men min mek påstod samma sak som M5T. Gott Nytt År! Micke K. |
|
|
Man lär sig nåt nytt varje dag :) M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
| luftpumpen sitter på höger sida under ac pumpen. | |
|
Tack för ett lungnade svar! Jag har varit väldigt nervös ett tag nu. Man trodde ju att motorn skulle ge upp snart eller nåt! Men vad betyder "lite spricka byxröret" ???? // Gott nytt år, nu kan jag sova om natten igen! Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
| Hehe du är inte den enda som blivit byxis av det ljudet, men numer är det mest irriterande för att det låter så högt, folk vrider ju nacken av sig när den börjar bröla det är lite pinsamt tycker jag. | |
| Har som sagt också funderat "lite" över detta ljud, men svaren ovan känns ju lungnade - alltid lär man sig någort nytt.... | |
|
Har också samma läte i min. Polarn har en 3,6:a och hans låter inte så vid kallstart, Sitter en sådan pump endast på 3,8:orna? MvH:Johnny |
|
|
Hej! Jag tror det ska sitta pump på 3.6 också. Det gjorde det på min iallafall men drivremmen var borta och därmed lät det inget från pumpen! |
|
| Min 3.6 hade iaf funktionen, lät nästan som man hade ett värre avgassystem innan den slog ifrån. | |
| Va skönt d va att få det bekräftat att d va luftpumpen. E d nån som vet hur man lagar d eller måste man byta den för att bli av med oljudet? | |
Gemini__ |
Nu plockar jag fram en gammal tråd här. Undrar precis som "Sebb", om det finns ngt sätt att bli av med oljudet? Kan aldrig tänka mig att det lät såhär från fabrik? Mvh: Thomas |
|
Oljudet skall vara där...och ja det lät likadant när den rullade av produktionslinjen. Funktionen av denna luftpump är återcirkulering av avgaser bland annat vilket förbättrar utsläppen vid kallstarter. Detta var en lösning som tvingades fram eftersom M5an inte klarade de då gällande utsläppskraven (körcyklerna, där kallstarter ingår bla) då (och nu oxå antagligen) annars. Det är sådana avvägningar som får göras när man stopper ner en motor som har sitt ursprung ur en ren race maskin. Kuriosa är ju förövrigt att e34ans M5a är den sista M-bil som dels byggdes för hand, dels är bestyckad med en motor som konstruerades för ett liv på racebanorna inte som dagens M3or och M5or som har motorer konstruerade att gå enbart gata utan tävlingsrötter alls. "One for economy and One for the fun of it" |
|
|
Jag har samma ljud på min. Jag pratade med en BMW-mek, han sa att enda sättet att få bort ljudet är att byta luftburk - till en kostnad av 4-5000 kr. Ljudet är helt ofarligt, och har funktionen som har nämnts i ovan inlägg. Känns lite onödigt att lägga ut pengarna, när det inte är någon funktionsstörning, förutom ljudet! Mvh |
|
Gemini__ |
Ok, tack för era svar. Även om det ev. skulle kunna gå att få bort ljudet, är det inte värt att lägga ut en större summa pengar på det som sagt. Man har ju vant sig vid det vid det här laget. =) Mvh: Thomas |
|
Jag tycker det är konstigt att M5'an behövde denna luftpump. Racemaskiner brukar gå renare p.g.a. obtimerad förbränning. T.ex så på Ferrari F50 skickar en ventil avgaserna förbi katalysatorerna efter 4000rpm, för då är avgaserna så rena att man inte behöver katalysatorerna mera.... Så konstigt att just M5'an behövde detta... Inte har jag hört om liknande på Porsche eller Ferrari. Ingen annan M-bil heller. |
|
| bmw_m6: detta har du säkert redan fattat men byxrör=grenrör... | |
| Bayerishemotor:En "racemotor" optimeras nog mer för just "racing" än vanlig körning,kanske därav denna "nödlösning"...Hur ofta kör en race bil på säg 2500 rpm eller ännu värre tomgång???:-) | |
|
att de på ferrari f50 kan skicka förbi avgaserna förbi katalysatorerna beror på att inga mätningar sker vid varvtal över 4000.....På moderna Ferraris så öppnas ju avgassystemet upp så att ljuddämpningen blir avsevärt mindre på höga varv också, därav det formel 1 liknande ljudet på högvarv, Ni har väl hört en 355 eller 360 axxa iväg?!? Detta kan de göra pga att inga mätningar sker på dessa varvtal när de typas!!! Så att avgaserna på F50 skulle vara så rena att de inte behövde renas är inte sant, men man har ju uppfyllt lagkraven och kan "fuska" lite.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.