AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.289

hur klarar bilen kylan?

Sida 1 av 3
frågvis
ska upp till norrbotten med min kära bil som saknar motorvärmare.......där är just nu 30 minus.......klarar bilen av att starta och fungera i detta klimat utan motorvärmare?
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Med ett friskt batteri ska det inte vara några problem, kolla glykolhalten i kylarvätskan för säkerhets skull oxå.
frågvis
jo tänkte kolla upp glykolen så den klarar av typ 45 minus iaf

batteriet e i perfekt skick och bilen är från 2001 så allt e ju i gott skick men man blir lite nervös när norrläningarna säger att det inte går utan m-värmare där uppe
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Häll gärna in helsyntetolja+byt oljefiltret(om du inte har denna olja redan :)) om du vill ha snabb smörjning till motorn även vid dessa minusgrader..Annars kan du få startproblem + ökat slitage..

Mvh Janne
frågvis
kör redan på helsyntet 5-40 w bör man byta oljefilter även ändå tycker du?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
en ny bil är inga problem att starta
vid minus 20-25.

Problemet är att det kostar i längden med
- jättehög bensinnota
- slitage
- diverse kroppliga krämpor av att sitta
i kalla bilar för länge och ofta.
därför går det inte utan motorvärmare i norr

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

frågvis>>>Du behöver naturligtvis inte byta oljefilter nu när din bil redan går på den oljan...Tänkte väl mest på lite äldre bilar som då ev går på en mineral eller annan lite mera trögflytande olja...Du lär inte få några problem med din bil.

Mvh Janne.
Janne T

Är det så klokt att gå från mineralolja till syntet?

frågvis
tack för era lungnade ord...ska bara vara där över helgen å kika lite sen bär det söderut igen!!!

tror aldrig jag upplevt minus 30 så man blir ju lite nervös hur lilla bilen ska klara det
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

745:an>>>Ne det är det antagligen inte..Brukar i normala fall rekommendera att först gå från mineral till delsyntet o sedan till helsyntet...Hade lite bråttom i mitt skrivande :)

Mvh Janne.

De e cool.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl oxå skriva att det troligtvis inte spelar någon roll om man på en välskött maskin går direkt från en bra mineral till helsyntet...Men på en bil med tvivelaktig service så KAN det bli lite väl mycket "rensning" i div oljekanaler o problemet med ev igensatta oljekanaler är ett faktum,tror dock att detta problem inte är så omfattande idag som för något tiotal år sen iom allt bättre oljor i omlopp nu + att flertalet bilister bryr sig om servicen idag(tror jag)..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne har rätt!
Smuts i motorerna beror oftast på utebliven service eller att man använt olja med tvivelaktig kvalité.
Nu för tiden renar alla "märkesoljor" motorerna bra, det beror på detergentadditiven i oljorna (finns även i mineraloljor!).

Har man en bil som man vet eller tror har blivit eftersatt servicemässigt kan det vara en bra idé att byta oljan och köra typ 100 mil och sedan byta olja igen. Då "sköljer" du rent motorn invändigt.

Mvh
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Du får väl ställa dig i ett parkeringsgarage =P
M3-Mackan
Klart det går utan m-värmare. Men det sliter ju hårt på motorn att kallstarta han i nästan -30 utan m-värmare. Men om det bara är för helgen går de nog bra, men jag skulle inte utsätta den för det regelbundet.

-Mackan-
Visa användare
382
Micki
740ia-95
För tio år sen jag var i Amerika.Denver,Colorado.Det var -41C på morgonen.Jag hade en Audi 100-91-ta.Bilen var kanon fin,men på den morgonen!!!!!Inte nåt.Alltså den var stendött.Fick köpa en värmefläkt.La in den i motorrummet,efter tre timmar och en annan bils batteri,fick jag igång stackaren.

Går bestämd framot!
Len
Borde väl gå att ställa en kupevärmefläkt under huven, lägga ett täcke över och låta stå i flera timmar?
Kul bara om man först kollar att det inte finns bränsleångor i motorrummet samt ser till att koppla på/till strömmen en bit från bilen... annars kan det bli turbo.

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
har själv ingen M-värmare på min bil å därför brukar de bli en del kallstarter,känns som motorn har fått en del stryk av det...och då undrar ja hur mkt de kostar att sätta in en M-värmare?
skulle de hjälpa nånting om man la i en kupévärmare i motorn under natten?
Len
Förutom de relativt enkla av instickstyp som monteras i blocket sedan man plockat bort en av frostpluggarna, så finns det sådana som man sätter dit som ett slags skarvstycke (kapar alltså en lämplig kylslang/på anvisat ställe/ och sätter in elementet emellan), detta är ju bra ifall man senare vill behålla elementet vid bilbyte - bara att skaffa en ny slang och återställa till orig. skick.
Totalpris 1000-2000 pix (?)

len
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hur vet jag om slangvärmaren som jag har , (motorvärmare) fungerar ? den låter ju inget eller så

Länk
Len
Stavas Ohm-meter (alt. glödlampa och batteri...).
F.ö. så har BILTEMA (mums) billiga värmardelar av standardtyp, verkar det (biltema.se)

len
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.