AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.525

Sverige - M5 E34 tätaste landet i världen?

Sida 1 av 2
Jag läste just att Sverige har den största andelen av de 891 tillverkade M5 E34 Touring, runt 100 st är registrerade i Sverige, över 10% alltså.
Hur tror ni det är med sedanen, 3,6 resp 3,8, hur många sådana är regade i Sverige idag, och hur många av dem är från Tyskland?
Är det någon som har uppgifter?
Hur många sedaner finns det kvar i Tyskland, det var ca 80 Touring kvar där nu.

//Sniffer
Wow, häftigt. Kan du posta all info här?

Undrar hur många M5 95 Touring det finns i Sverige.
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Enn av 100 stolta ägare! Var fick du den infon ifrån??

Köp en BMW.
Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet!
-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Om man söker i bilregistret på nätet (där det tyvärr bara visas bilar som är till och med 98) så finns det 7 stycken M5 (och då är de både sedan och touring). Men de lär väl ha importerats ett gäng till sen de.

mvh larsson
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
dlarsson: Om man söker efter bmw m5 här Länk fram till -98 så
hittar den ju betydligt fler än 7.. säkert ett 100-tal
l33t: fel av mig... Jag svarade på Gustavs fråga om hur många MT Touring det fanns. Såg att jag inte skrev in de i min förra post!

mvh larsson
haha måste vara något fel på mig ida. Det jag menade me min första post var hur många M5or det fanns i Sverige av årsmodell 1995!
Puh =)

mvh larsson
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
:)
Tyvärr har jag inte mer än så Gustav, därför undrar jag om någon annan vet mer, särskilt om sedanen.
Hur många är regade i Sverige, kan man kontakta bilregistret och få svar på sånt, tyvärr så regas ju importer ibland under olika namn, BMW / M5 kan bli BMW Motorsport eller M5/H, det finns enligt 98 års register ett stort antal importbilar som bara heter BMW 5/H vilket endast innebär en 5-serie, man får läsa kW el chassi nr för att förstå vad det är för modell.
Det gör det svårt att få fram exakta uppgifter.

//Sniffer

Info om M5 Touring:

official car register status:
2002-06-30 Sweden = 92
2001-12-31 Germany = 89
2001-12-31 Norway = 69

total no (out of 891 made) positively identified in the
M5touring registry = 205
thereof:
Sweden = 92
Germany = 46
Norway = 7
Finland = 1
USA = 18
UK = 12
France = 7
Italy = 2
Netherlands = 4
Switzerland = 2
Luxemburg = 1

Från här:

Länk
Gustav: Då har jag rotat lite i statistik träsket, och kommit fram till följande:
Vi behöver nog inga fler M5 E34 importerade hit, det var fler än jag trodde men ändå lågt i förhållande till andra exklusiva/ovanliga BMW modeller.
760 st regade M5 E34 av årsmodellerna 1989-1995.

Fördelning:
M5 = 689 enheter (3,6 + 3,8)
M5 TOURING = 71 enheter

Registrering efter årsmodell (M5):
1989: 68 st
1990: 142 st
1991: 129 st
1992: 211 (obs både 3,6 och 3,8 liters motor här - övervägande del är dock 3,8 den vanligaste årsmodellen i Sverige på M5 E34)
1993: 59 st
1994: 39 st
1995: 41 st (6-växlade)

Registrering efter årsmodell (M5 TOURING):
1992: 33 st (inga svensksålda)
1993: 28 st
1994: 3st
1995: 7st (6-växlade)
3 st svensksålda M5 Touring totalt.

Skrotade eller av annan anledning avregistrerade bilar är inte med i listan.
Uppgifterna är tämligen aktuella (2003-01-21).
Jag reserverar mig för skrivfel samt sakfel (men jag tror det är korrekt sammanställt).
Vissa felregistrerade bilar kan ha hamnat utanför (försumbart antal).
Så ni som har en M5 Touring skall hålla i den lite extra, de är ju hemskt sällsynta, finns flera gånger mer av de gamla trenollorna såväl i coupe som sedan än vad det finns M5 Touringar regade i Sverige.
Årsmodellerna 94-95 är överlag sällsynta också, oavsett sedan eller touring, 94 är den som är tillverkad i minst antal och regad i minst antal i Sverige också.

Om någon kan hjälpa mig att skilja på årsmodellerna via chassi-nr, får ni gärna skicka chassi-nr och årsmodell enligt bilregsitret på bilar ni känner till, jag har scannat av bildelsbasen på samtliga chassinr men det räcker inte för att täcka alla årsmodeller, särskilt glest är det på 3,6:an. Kanske någon från bilprovningen som kan kopiera listan på chassinr och årsmodell (M5 E34) ????
Håller på att sammanställa all möjlig fakta om M5 E34, så att man får klarhet, men det tar väldigt mycket tid, det här är en början i varje fall.
Sånt här intresserar ju inte folk i allmänhet men jag skickar ut det i alla fall. Några av M5 ägarna tycker dte kanske är intressant att veta mer om sin bil.

//Sniffer

Karl i BMW CS West är det som håller i registret över E34 M5 Touring... så han vet exakt.

_____
Jo jag är ständigt i kontakt med honom, och vi tror att det här är rätt, men det beror också på hur man söker i bilregistret, men de lovade dyrt och heligt att jag hade fått allt som hade med M5 89-95 att göra.
Karl hade 74 st Touring registrerade vid sin senaste sökning och jag nu 71 st så det har skrotats eller på annat sätt försvunnit 3 st.
Karl har f n 96 st svenska Touring med reg-nr i sitt register, så man får anta att 25 st har avregistrerats genom åren.
Ett stort antal sedaner har också hamnat på skroten.

//Sniffer
Sniffer: Jodå endel bilar som inte finns längre ä nog med på listan
Tex OKD302 (Dawwes gammla-90a) Den har varit skrotad ett tag nu!
Raggarn: Jo det är nog rätt, nyskrotat och sånt som ägs av försäkringsbolag är med i listan. Men OKD302 är avregistrerad nu i alla fall, kollade idag med bilregistret.
Vet inte när den avregades men är nog med i listan kan jag tänka mig.
Du har ingen tillgång till M5 chassi-nr på ditt arbete ??
Är det Helmia du jobbar hos?

//Sniffer

Sniffer: Jupp ja jobbar på reservdelar på helmia. nä inget med bmw sorry.
OKD302 blev avregad den 15/1 om ja minns rätt
Sniffer: Va föresten å hämta lådan från den idag.
Om du har dåliga lister så sitter det ny på den (om dom inte har förstört dom med trucken nu)!
Raggarn: menar du till stötfångarna? Har för mig att de var lackade i bilens färg på den så det passar inte till min, jag har en trasig sen gubben körde på mig men hade nog hoppats att försäkringsbolaget byter den åt mig men det verkar ta evigheter.

Då blir det lådbyte snart eller? Vad är det som inte är bra med den nuvarande lådan då? De äter en del lådor vad jag sett de här rackarna.

//Sniffer
Sniffer: Bottenstocken låter som en stenkross annars ä den helt ok!
Nja tänkte mer på sidolister mm nästan alla lister är nya på den bilen.
gu
394
gurr
M5 -95
sniffer.. är du helt säker på att 94an är den som är tillverkad i minst antal? (sedan + touring)

enligt mina fakta tillverkades 483 st m5 och 117 st m5T 1994 och 215 st m5 och 119 st m5T 1995. dessutom UK import 92 respektive 89 st :)
Eftersom jag inte kunnat dela årsmodellen korrekt mellan 94 och 95 är det lite osäkert på sedanen.
Men siffran 117 vs 119 (Touring) är tillverkning per KALENDERÅR, inte årsmodell, årsmodelltillverkingen är 84 st 94:or och 206 st 95:or.
Likaså 483 vs 215 (sedan) är tillverkning per kalenderår.
Min sammanställning av sedan HC91= ECE+JAP (inte UK) visar 391 tillverkade året 94 och 150 tillverkade året 95, men 94:a års modell bryter tidigt (ovanligt tidigt verkar det som) så en stor del tillverkad 94 hamnar som 95 års modell, men det kan ändå vara så att sedan 95 är ovanligare än sedan 94.
Men det är inga stora skillnader om så är fallet, slår man ihop allt så blir 94:orna med stor sannolikhet ovanligare eftersom det skiljer 122 bilar på Touringen.
Jag behöver veta vilken månad sedan 95:orna introducerades (ev från vilket chassi-nr) då är det lätt att sammanställa det hela. Brytningen kan vara allt från 6-9/94. Ni som har tidiga 95:or, vilken månad är den tillverkad?

//Sniffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.