|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vet någon rutinerad oljebytare vilket verktyg man kan annvända sig av för att lossa/dra åt locket till oljefiltret på en 318i -99? Locket som verkar vara av plast är märkt med åtdragningsmomentet 25Nm och har nyckelgrepp modell större, ca 60-70mm! Har aldrig bytt olja på bil med denna filtertyp tidigare. | |
|
Vanlig millimeterhylsa, kommer inte ihåg storleken i huvudet. Viktigt är att du ENBART drar åt locket i själva nyckelgreppet, annars finns det risk att du drar sönder locket! Under locket finns det ett insatsfilter av papper. Byt O-ringarna samtidigt! De köper du lämpligtvis hos BMW samtidigt med filtret (en sats). BMW är nog biolligare än mekonomen! Mvh |
|
|
Är det viktigt att dra med angivet moment? Kan man låna nyckel på typ OK-hall? Jag har köpt filtret tillsamman med 3st o-ringar en stor, gissningscis för locket samt 2st små ca 10mm, antar att dat framgår när man får av locket hur dessa ska sitta. |
|
|
Ja, dra med rätt moment! För löst och du riskerar att det lossnar, för hårt och plasten kan spricka! Använd INTE oljefilterverktyg runt hela locket, då kan det spricka! Den stora O-ringen skall sitta i locket, de små O-ringarna skall sitta på "pinnen" som sitter fast i locket, jag tror du förstår när du skruvar av locket! Mvh |
|
|
Tack för upplysningarna. MVH Fredrik |
|
|
Nyckelvidden på locket är 74mm. Har inte lyckats hitta vare sig fast- eller skiftnyckel med den vidden. (Speciellt inte med momentmätning!) Vad göra? Å |
|
|
Nyckelvidden på locket är 74mm. Har inte lyckats hitta vare sig fast- eller skiftnyckel med den vidden. (Speciellt inte med momentmätning!) Vad göra? |
|
|
Nja, kan det verkligen stämma? Längst upp på locket har du väl en greppunkt som liknar en vanlig bultskalle! Typ 20--25mm hylsa passar där! (har som sagt inte exakt mått i huvudet!) Mvh |
|
| Njet, nyckelvidden 74mm är i princip samma som ytterdiametern på filterburken. Filterburkens lock är i princip helt plant. Inget annat att hålla i än jättemuttern. Det är ju trist om man ska behöva ha specialvektyg för att byta olja och filter. | |
|
Luskade lite om just din motor! Kom fram till att BMW anger att man skall ha specialverktyg 11 7 331 för att lossa oljefilterlocket. Vet ej vad verktyget kostar! Jag vet att Biltema har ett motsvarande verktyg för Volvos oljefilterlock som motsvarar konstruktionen på BMW, dock osäker på om det är samma mått på volvos oljefilterlock. Biltemas artnr är 20-323 och kostar 29,90 kr. På min motor M52TU finns det en "bultskalle" längst upp på locket där en vanlig spärrskaftshysa passar! Mvh |
|
|
Där ser man! Jag ska kolla med biltema. Helt otroligt att man ska behöva specilverktyg. Tack för hjälpen. Hur fick du förresten reda på detta med specialverktyg, dess art. nr. osv. Jag är bara nyfiken. |
|
|
Det går om man har rätt kontakter... ;o) Mvh |
|
|
Det är lugnt! Jag kollade biltemaverktyget. Det ser precis ut som mitt lock fast med 4-kant hålet i mitten. Ska kolla med BMW-Solna i morgon. |
|
|
Tänk bara på att det kanske är andra mått på Volvolocket = verktyget hos biltema kanske inte passar BMW:s lock. Om det inte är för blodigt pris hos BMW kan det vara en vettig investering att köpa "originalverktyget" om du tänker byta olja fler gånger. Mvh |
|
|
På BMW i Solna påstod man att man inte kan köpa detta verktyg. Artikelnummret fanns inte i deras system. Det hela slutade med att jag i alla fall var tvungen att låta BMW byta oljan! Jag fick visserligen en stämpel i boken men det kostar ju.. Jag tycker att det är jävligt dåligt att man inte ska kunna göra en så enkel sak som att byta oljefilter själv. Nästa bil blir kanske en med den möjligheten. |
|
Len |
Man kan ju oxå köpa ett extra lock (att ha i reserv) och sedan lossa/dra åt plastburken med en oljefilterdragare (med gummiband inuti) hur mycket man vill och törs. Om man greppar högt uppe borde "burken" tåla detta.. När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Passar detta verktyg på platta lock. För VW/Audi med Ø 74 mm 14-kants insatsfilter. 20-321 29,90 kr /biltema. mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
| Köpte idag en 20-321 på Biltema. Passar perfekt på oljefilterlocket på en 118D -09. Ska enl. Biltema vara avsett för VW/Audi med 14-kants insatsfilter, Ø 74 mm | |
| En gummislang och något att tvinga den med brukar kunna räcka utöver muskelkraft. | |
|
Stor skiftnyckel från Biltema funkar utmärkt. Momentdragning är inte nödvändigt (imo). Dra så att det nyper till, men inte mer. Det ger sig självt. |
|
|
Kanske en dum fråga. Byter ni oljeplugg eller bricka eller ingenting när ni byter olja + filter. Hälsn Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.