AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.046

Olja - Mineral, del- eller helsyntet ?

Sida 2 av 2
^LS^
Tack för era förslag.
Ska besöka min lokala BMW verkstad snart och be
dom kolla eventuellt vatten läckage.
*gulp* Nu blire kanske dyrt igen!
Kostar att ligga på topp! :P
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dagens syntetiska oljor har inte egenskapen av att rinna av som nämnts tidigare, tvärtom är dom mer vidhäftande än exempelvis mineraloljor. Detta pga att "avrinningen" sker vid temperaturer över 100-grader, en syntetolja är då tjockare än motsvarande mineralolja beroende på viskositetsindex. En syntetolja (dom flesta) är dessutom esterbaserade och förhindrar detta ytterligare.
Det är inte trender det handlar om, det är utveckling.

Mvh
Anders S.
Skulle aldrig falla mig in att köra på annat än helsynetolja!
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Hällde Castrol GTX MagnaTec 5W-40
i min 525:a här om dan.
Motorn har gott nästan 19'
men spinner som en katt.
Subjektivt känns det som rätt val av olja :-)

Frode H.
^LS^. Motoren din har to typiske 318is symptom. Bråket på ca. 3000 o/min. kan komme fra den hydrauliske registerkjedestrammeren. Hadde denne feilen på min bil, ved ca. 2000 o/min. var det et forferdelig bråk litt foran på motoren, dette forsvant litt når motoren ble varm, og på høyere / lavere turtall. Kjøpte ny kjedestrammer (ca. 400kr) og byttet denne på ca.5 min., alle lydene ble borte.

Vannlekkasjen:
Foran på motoren sitter det en pakning som er et problem på alle is'er før 1994. Den går rett og slett i oppløsning etter noen år, og det lekker vann inn i oljen. Det er nok ingen ting i veien med toppakningen din, men toppen må av for at du skal få skiftet den andre pakningen. Betalte 7000 kroner for denne jobben på et verksted i Norge.

Lykke til!
Visa användare
42
mp_305
Bmw 530 touring -01
^Ls^

Det kan vara så att det är kondens som klägger sig på oljepåfyllningslocket då det kan se ut som vitt/gult skum detta brukar dock vara finnas på vintern ..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.