|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken olja ska min 328iC -97 ha ? Varför häller BMW i syntetolja medans Rinaldo (lokal BMW-stjärna) rekommenderar mineralolja. Finns det något facit på vilken man ska använda ? | |
| Du ska använda syntet på så ny bil. | |
^LS^ |
Det verkar vara en oändlig fråga detta gällande oljor. För att dryga ut det hela ytterligare kan jag nämna att jag fick en lektion av en försäljare på Mekonomen igår. Han har jobbat med bilar sen 70-talet, då mest BMW. Köpte en av Mekonomens finaste helsyntet oljor av märket Castrol, för c:a ett år sen. Efter några timmars körning började det ticka/rassla av motorn så fort jag kom över 3000 varv. Bytte genast till en Valvoline (tror jag) mineral olja med ganska hög densitet. Tipset fick jag av en annan mekaniker som hade erfarenhet av BMW. Oljudet slutade. Men igår när jag berättade vad som hade hänt för ett år sen för denna olje/BMW-gurun på Mekonomen sa han att jag borde kört vidare med oljudet för det skulle ge sig så snart. Vad ska man tro? Kommer nog fortsätta med mineral olja på denna bil, om jag inte renoverar nån dag, vilket tyvärr kommer behövas snart är jag rädd. Undra vad en utbytes motor kostar till min 318iS -90? Hmm.. jaja.. se detta som en liten parantes bara. :) |
|
Jag kör på Mobil 1, 0W-40, det funkar kanon!! |
|
|
^LS^: Jo, du skulle nog kört vidare på helsyntetoljan. Min bror började också bli orolig när han hällde i helsyntet. Men han blev tillsagd att det tar tid innan motorn "vänjer sig" vid att ha helsyntet. Men han bytte ändå till delsyntet. Själv har det varit hel i min 316i sedan flera år tillbaka. Den för oväsen, visst, men det har den gjort länge |
|
| Nackdelar känner jag till några vad det gäller syntetoljor med vad finns det för nackdel med att hälla i mineralolja i min 328:a ? Jag hade en 325iK-88 innan och där var det en självklarhet med mineralolja då kammen hade varit ett minne blott vid det här laget annars. Har nu gått 21500 mil utan några kamproblem, inte ens tendens ... | |
Andreas |
En BMW-mek här i stan att man ska köra minst 100mil med bra helsyntet innan tickandet försvinner, försvinner inte ljudet trots det är det troligtvis vipparmarna som behövs bytas så småningom. |
Andreas |
Kan tillägga att det finns bara två oljor som duger och det är Castrol samt Mobil |
Gemini__ |
mm, Castrol ska´re va! |
^LS^ |
Glenn: Tack för infomationen. :) En annan detalj gällande mitt tillfälliga tid med dyr Castrol helsyntet var att jag såg en massa vitt skum på undersidan av oljepåfyllnings- locket och oljestickan. Undra vad det kunde vara? |
|
Dålig vevhusventilation kanske, har starka aningar om att skum kan vara symptom för det. Fråga mig bara inte hur man fixar det? Mvh Anders S. |
|
Montoya |
Själv bytte jag olja på min när jag var utomlands o då köpte jag Rivanol (tysk olja) med garanti stämpel eller nåt sånt 0w-40 som rekomenders till BMW, MB, WV funkar perfekt . BMW rullar fett !!!!!! |
|
Vitt under locket! Hmm. undrar om inte det betyder läckage av vatten i oljan! M3-97 |
|
| MM:s misstanke om läckage mellan kylare och motor hos ^LS^ verkar riktig. Ingen "hit" på längre sikt. Borde nog kollas på verkstad snarast. | |
| Det MÅSTE inte betyda vattenläckage till oljan, kondens ger samma symptom. Men kolla färgen på oljan när du drar upp oljestickan - är den grådaskig kan du ha problem... | |
|
om det läcker in vatten i olja så brukar det oftast läcka ut olja i kylsystemet också. Kolla kylvätskan efter olja. |
|
|
Jag skulle rekomendera att du kör på en mineralolja såvida du inte ängnar dig åt taxiverksamhet! Hur kan jag då säga så, jo slitaget du har vid uppstart (kall motor) med en syntetolja överstiger vida det hela slitaget med en mineralolja. Syntetolja används om man tävlingskör, taxi (aldrig kall motor) då den är bra pga sin höga oljefilmsstyrka. |
|
Abbis |
En bra Del-syntet då, den har ju det bästa vrån båda lägren?? |
|
Jocken vet inte vad han pratar om. En helsyntet är bättre i alla lägen. Framförallt när motorn är kall, detta pga att en helsyntet är mer lättflytande och når således alla motordelar snabbare. Mvh Anders S. |
|
| Syntetolja har en förmåga att när bilen står still rinna av alla vesäntliga delar medans en mineraloja vid upstart har en skyddande hinna kvar. Hur kan jag då säga detta jo efter ca:10 års mc-mekande med alla dessa trender (slutet 90 alla skulle åka helsyntet)vet jag vad som fungerar. Och då en mcmotor har ett mycket större effektuttag än i en bilmotor kan man med säkerhet tillämpa oljefilosofin även på bilar, med vissa undantag (se förra inlägget). Anders s tror jag är en poppig 15-åring med alldelas för mycket finnar och stor mun. | |
| Se även www.stahlmotor.se/ventil.htm för synpunkter på olja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.