|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Corey |
Måste man ha kvar katten på en 325:a -88? Om man tar bort den vad säger SBP då? (sic) |
|
Sök tidigare inlägg, men i korthet ja! Den ska vara kvar! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
den ska väl sitta där, men den måste väl inte fungera? det är väl bara att dra röret igenom den, eller hur? *something wicked this way is coming* |
|
| fro.m 1989 måste den fungera,88:a måste katten sitta på men behöver inte funka...men på 87:or är ja inte riktigt säker... | |
|
Jag säger det en gång till, minst nummer tio nu! ALLA bilar som från fabrik är utrustade med katalysator SKA ha katalysator. Kraven vad gäller funktion av katalysatorn är SAMMA för ALLA dessa bilar. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Lugna sig lite nu va?=) Kunde du inte sagt det från början? *something wicked this way is coming* |
|
Corey |
Tack för svaren! (sic) |
|
Jag har som sagt påtalat detta ett antal gånger tidigare. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
besiktigade min 88:a 325 som jag ägde tidigare med enbart två rör som jag hade ersatt katten med och den gick rakt igenom ua. |
|
| Och som sagt det är skillnad på besiktningsmän och besiktningsmän, vissa kan sitt jobb medan andra inte verkar förstå allt/eller så struntar de i det...därav många teorier om vad som går att besikta med och inte...vissa har tur och andra inte. | |
snide |
jag har en 320 88a som inte sitter någon kat på och det är orginal. tyskimport så det behöver visst inte sitta kat på. satt det monterat sedan födseln så måste den vara där men annars kan de inget säga |
|
Enligt min besikningsgubbe så är det inte som du säger Jesperado. Den skall sitta kvar ja men bilen bedöms efter de avgasbestämmelser som gällde för årsmodellen som helhet. I praktiken innebär det att man kan dra ett rör rätt igenom och ändå ta sig igenom besiktningen med godkända avgasvärden. På min -87:a sitter katalysatorn kvar och fungerar ypperligt. --------------- Magnus M, BMWcs NORD 4047 --------------- 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Rätt och fel. Kraven är som sagt desamma för alla katalysatorer, problemet är bara att det är så gott som omöjligt att veta om du dragit ett rör rakt genom katalysatorn. Det är alltså inte tillåtet, men risken att det ska upptäckas är minimal. Om du drar ett rör genom en katalysator på en årsmodell 1988 eller en årsmodell 1989 kvittar, det är lika otillåtet, men då avgaskraven är lägre ställda för 88:an har du större chanser att klara dig genom en kontrollbesiktning utan anmärkning. Visst har Vägverket många tokiga regler, men inte ens dom har så tokiga regler att det är extremt viktigt att en detalj finns på bilen, men inga krav på att den ska funka! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Magnus M, Hur vet du förresten att din katalysator fungerar ypperligt? Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Det ser man på avgasvärdena vid kontrollbesiktning och jag besiktade i december. 0% CO och kolväten var väldigt lågt det med. --------------- Magnus M, BMWcs NORD 4047 --------------- 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Jag har helt perfekta avgasvärden med katalysatorer, 0,0 på båda CO-halterna, 0 på HC-halten, och 1,00 i Lambdavärde. Utan katalysatorerna har jag 0,0 på båda CO-halterna, runt 30-40 i HC-halt, och 1,00 i Lambdavärde. Den klarar alltså kraven som ställs på bilar 1989 eller nyare även utan katalysatorerna, så att du har bra värden behöver inte betyda att din katalysator är bra! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jahapp... spelar inte mig någon roll alls. Det är en -87:a. --------------- Magnus M, BMWcs NORD 4047 --------------- 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
Corey |
Åter igen, Tack för alla svar och tips! Förresten, är det enkelt att sätta ett rör genom katten? (sic) |
|
Jesperado har fel. Bilprovningen struntar i om katalysatorn fungerar på bilar innan årsmodell 1989. Om Jesperado inte tror på detta kan han ringa 830465 och fråga bilprovningen. Harry |
|
|
Harry2: Gissa en gång var Jesperado jobbar. Det är inte på McDonalds kan jag säga som en ledtråd. |
|
|
Beroende på när du ringer kan det mycket väl vara mig du får prata med. Ringa och prata med sig själv är iofs en bra idé, då får man ju vettiga svar i alla fall! :) Problemet är ju (återigen) att det är i det närmsta omöjligt att konstatera om en katalysator fungerar eller inte. Men syns det t.ex. att den varit öppnad eller liknande så blir det en anmärkning på det. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.