|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja vare ute och åkte lite med bilen och såg ett industri område täckt med snö.... Sladda... tänkte jag... Jag åkte in och sladdade lite och helt plötsligt dog bilen (lite scary att stå där) Jag startade den och den gick fint ända tills jag tryckte på gasen, då dog den direkt... startade igen då bluddrade det den och sedan stannade.... väntade några sekunder och försökte igen... Samma sak igen... Går igång direkt men bluddra bara lite för att sedan stanna... gjorde säkert så 10-15 gånger och nu är den helt död inte ett litet host ens... Vad kan vara felet.... Tacksam för snabba svar då den står på ett ganska skumt område,,,,, ----------------------- Min E30: Länk | |
|
Suck... ----------------------- Min E30: Länk |
|
| Hur "död" är den nu? Snurrar startmotorn? | |
|
Kan vara att den får dåligt med soppa... kolla så att det kommer bränsle fram till bränslefiltret i första hand... Kolla även att du har gnista på tändstiften. Lycka till! MVH Arne [bmwdriver] 318iS 1988 323i 1986 BMWCS[Syd]#4324 Länk |
|
518i slow mobil |
soppapumpen... det tror jag... Elerl spridare som hängt sig...Låter om den hade sopap först, men den tog slut.. .Kanske slut i tanken? Fyll på med en 10L dunk och pröva sen... kan ha frusit.... E28, REAL power for REAL men! BMW e28 registret #154 Länk Hellre blyfot och lustgas än simfot och syrgas Fick körkort 26/9 15.30 =) |
ant |
eller så har slangen från luftmassemätaren hoppat av. gasar du för friskt så vrider sig motorn i fästena, har du otur hoppar slangen av och motor får i sig ej upppmätt luft. vilket resulterar i liknande symptom som du beskriver. om det är så att den har hoppat av är allt du behöver göra att öppna huven kolla om slangen har hoppat av. har den det så skruvar du bara tillbaka slangklämman och sen kan du ju kolla varför motorn vrider sig så pass mycket.. kanske är motorkuddarna slitna? ========== Länk |
|
Startmotorn snurrar, alla slangar sitter där dom ska, jag har tankat men den är död..... Vart sitterm bränslefiltret (filtrena)... Tacksam för snabba svar... ska snart åka och pilla med det.... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Pratade precis med BMW och dom sa att jag skulle plocka bort baksätet och slå på en lucka.... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Luckan som du beskriver är väl tankmätarens genomgång och inspektionslucka till tanken. Bergis att det är soppapumpen som har gått hem. Kolla så att den sitter fast ordentligt och inte har hoppat loss så den har klämmt slangen. Filtret sitter på föratrsidan nästan invid torpedväggen en bit ner. Hoppas det löser sig! Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
Tack så mycket bmw_m6!!! ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Förresten hur ser filtret ut?? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Bränslepumpen sitter på vänster sida under bilen i höjd med baksätet. Den ska surra svagt när tändningen är på... Filtret är runt (ca 5-6cm i diameter) och av aluminium, har en anslutning i varje ände. Tror det står på filtret vilken anslutning som är inkommande resp. utgående. Ta bort inkommande och slå på tändningen en sekund och se ifall det kommer soppa. MVH Arne [bmwdriver] 318iS 1988 323i 1986 BMWCS[Syd]#4324 Länk |
|
|
Filtret inkommande ledning är inte speciellt kul att lossa om bilen står ute på en snöig parkering. Vad du kan göra är att kolla om pumpen går över huvud taget. Gör så här: Sätt på tändningen utan att köra runt startmotorn, då kommer du höra hur pumpen går igån ca. 1sec. om du hör att pumpen går upprepa att slå på resp av tändningen typ 5 ggr så att ett högre tryck byggs upp. sen är det bara att starta. Detta är under förutsättning att du har kollat att pumpen sitter som den ska och inte nån slang är klämd. Om inte du skulle höra att pumpen går så börja i vanlig ordning att kolla säkringen, om den är hel så be en polare koppla loss kontakten till pumpen och mäta på stiften medans du slår på tändningen. då ska ni ha ström till pumpen under nån sec för varje gång du slår på tändningen. Har du ström så är det bara att byta pumpen. Du kan dock ha fått en köldpropp i filteret eller ledningen och då är det bara att köra in ( läs bärga ;) bilen i värmen och lära dig att altid ha full tank på vintern... ;) Hoppas det löser sig! Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
Det sitter ju (även) en pump i din tank. Den sitter på samma ställe som bränslenivåmätaren sitter. Skruva bort inspektionsluckan på höger sida (sett i bilens riktning) under baksätet så får du se. Så är det iaf på min, och det borde vara lika på din 316i av samma årsmodell. Min skrothög: Länk |
|
|
Råkade ut för en liknande grej efter en slad. Om axeln till rotorn inte siter ordentligt kan den vridas vid ett plötsligt motorstopp (M10). |
|
|
Tack så mycket för alla svar.... Det var pumpen som sitter i tanken som var paj.... Men jag har inte råd att köpa en ny.... ligger på ca 2300kr och det är ju 2.5 månaders sparande på studiebidraget..... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Kolla med skroten... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk 1600/2-renovering... |
|
|
Kollat.... Finns inte en ända skrot i hela sverige som har till 316 ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
När jag skulle ha tag på den lilla bakre sidorutan på min 4-d 323:a så fanns det häller inte nån skrot i hela sverige som hadde enligt bildelsbasen. Men jag började ringa runt och då sa dom att vissa delar lägger dom inte in för att det är så dålig åtgång på dom. Men efter typ 13 telefonsamtal så hittade jag en i Arjeplog... Tips: Gå in på bildelsbasen och leta rätt på en skrot som har en 316 av din årsgång sen ringer du dom och frågar om dom har delen. Så fick jag göra... Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
Tack ännu engång Kim... Jag hittade en 316-90 på en skrot men det stod inget om bensin pump så jag gjorde en intresseförfrågan på bensinpumpen få se om han svarar... F*an att det är nyår nu också.... Bli till att åka flickvännens Suzuki Swift glx eller vad den heter.... hemsk är den ialla fall... suck saknar Bumsen.. Börjar få abstinens... ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
deejaywasp: Intresseförfrågan är verkligen kass på bildelsbasen, jag får aldrig svar när jag har provat den iallafall... Testa att ringa dom på Måndag så slipper du hoppas i onödan. Jag har blivit besviken fööör många gånger på just den tjänsten. Bara ännu ett tips så här i juletid ;) Köp en BMW. Då får du visseligen ta med plånboken en gång, men du får världens bästa bil på köpet! -=$¤CimmenpoweR¤$=- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.