|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag tittar på R-däck, de som är aktuella är Yokohamas nya 048R. De finns i dim 225/40-18, 265/35-18 och 285/30-18. Original sitter det 245 fram och 275 bak i 18". Tror ni att 225 fram kan bli för smalt och överhettas om man åker 285 bak, elr måste man balansera upp det med 265 bak (som då å andra sidan kan överhettas för att de är för smala med den här effekten) elr blir det fortfarande för smalt fram med 225? Förslag? MVH/ Qvarnis | |
|
225 blir bra fram ...kanske du ska kör med 265 bak. 285 blir nog lite väl |
|
|
Jag tror att du kommer att få problem med 225:or fram. Jag kör med Bridgestone Potenza 02 255/35-18 och 285/30-18. Men dom gångerna jag har provat på SuperStagen så går fram däcken varma mot slutet,den är förvisso ganska tuff mot däcken men också kort. Och min BiTurbo är ganska lik M5:an i tyngd och effekt. Det går inte att få dit 265:or fram ? Gerhard// |
|
|
Förmodligen bara fel som en rookie som jag gör: Tänk på att köra med lååågt tryck i däcken när ni ska ut på bana. När däcken blir varma så höjs trycket med 0.4-0.6 bar. Rekommenderat lufttryck i däcken för optimalt grepp är 2.1-2.2 bar vid arbetstemperatur. Själv har jag kört på Knutstorp två gånger med 2.7 bar i däcken. Kalla. Inte undra på att det understyrde när däckstemperaturen stigit. Men nästa år ska det bli snäva kurvor! PeO. |
|
|
Gerard (är det du "Genard"?) Ska prova om 265 passar fram. Skärmarna ska ändå breddas. Qvarnis |
|
|
Qvarnis: Jag vet at tdu med största säkerhet har god uppbackning och kompetenta hjälpredor när du jobbar med din bil, men innan du ger dig på motor och transmission, gå igenom trådarna som gäller trimmning på bmwm5.com. Där är det MÅNGA som börjat komma till slutsatsen att man ska vara mycket restriktiv med hårdtrimmning av 5-litersåttan, marginalerna är inte så stora som man tror. Såg i en annan tråd att du efterlyste info om kompressormatning av din motor, även sådan info går att finna på bmwm5.com forumet. Nu vet jag ju att du är van att anlita verkstäder och jobba med motorer, men om du tyckte att kostnaderna för It's Fun 1 och 2 drog iväg... så är det nog jordnötter mot vad de kan göra med M5:an. Motbevisa nu gärna vad jag säger och bygg ett 800 hk banmonster, jag lovar att inte bli ledsen om du piskar de usla japanarna i Superstage! :D :D :D Bara lite info som du säkert redan kände till.... i all vänlighet. Mvh, Petter |
|
|
Ja just det, vad jag egentligen skulle säga var att det är elektroniken och övervakningsystemen som sätter de största käpparna i 20" hjulen, något som kan vara jäkligt svårt att komma till tals med. Nowack, mycket kända tyska BMW tuners, har lyckats pajja flera M5:or genom att försöka lura och modifiera de över 10 styrprogrammen som finns i bilen och deras inbördes relationer till varandra... Jaja, nog med gnäll från min sida. |
|
|
quixotic2: Har de pajjat bilarna genom att åka på 20"? Jag fattar inte riktigt? Elr hade de gjort något annat? Ska kolla in sidan du föreslog Qvarnis |
|
|
Nej, det där med 20" var bara ett skämt på temat "sätta käppar i hjulen" ie. få problem... jag gick lite utanför trådens topic när jag skrev mitt svar, men jag tänkte att eftersom du säkert ändå läste den här tråden så kunde jag ju lika gärna klämma in infon här. Anledningen att jag skriver är att jag under en tid funderar på en E39 M5 själv, och att jag under de senaste månaderna tröskat igenom i stort sett allt som finns att läsa om bilen. Det jag skrev var lite slutsatser jag kommit fram till angående trimmning och bilens faktiska komplexitet. Jag kommer förmodligen att vänta tills 02 och 03:ornas M5 kommer ner i vettiga priser, BMW verkar ha gjort mycket för att förbättra bilarna sedan introduktionen 98-99. Kanske kan det vara idé för dig (har du köpt din bil ännu) att kolla med BMW vad som är gjort och till att börja med be dem uppdatera din bil. Om det inte är en 02 eller 03 såklart. |
|
|
quixotic2 (jobbigt att skriva!): Vi köpte en -01 (tror alla mods är gjorda tom -01?) för extremt bra pengar för någon månad sedan. Är moddad med Johanns DFC kit och Mov-It bromsar sen dess. Ska börjas byggas om rejält med början 7/1. Jag var inne på den där m5.com och reggade mig men kunde ändå inte skriva. Kort från dig om chiptrimning eftersom du plöjt det mesta? Ska prel till Rototest och mappa bilen med JWR efter att nytt avgassystem byggts. Är det inte att rekomendera att mappa om??? JWR avråder men jag tjatar ju på...:) Snackade med Johann och han var positiv till att chipa och han verkar ha mest koll av alla jag snackat M5 med. Det där med kompressormatning verkar ingen ha riktig koll på här hemma och de som har koll i Tyskland ska ha hela plånkan och lite till...;) så det lägger vi ner. Qvarnis |
|
|
Qvarnis: Ja, har det öknamnet någon gång:-) "DFC kit" är det det dom ställbara dämparna från AC-Schnitzer? Gerhard |
|
|
Genard: Ja. Qvarnis |
|
| Ska bli väldigt roligt att se resultatet :) | |
|
Qvarnis: Du kan skriva Q2, det räcker! :) Johann är nog en av dem som har bäst koll på M5 modifieringar här i Sverige, så hans tips är nog mycket vettiga. Jag är generellt negativ till massproducerade trimchip (för de flesta bilar) men positiv till en ordentlig mappning på rullande landsväg. Mappningar kan ju göras på flera sätt, spontant känns det dock som att det är bäst att nöja sig med att justera den befintliga motorstyrningen, kontra att koppla in tilläggsboxar (vilket ju egentligen inte behövs förrän man modifierat motorn eller vill ta ut statistik/värden ur bilen). Jag kan ju bara säga vad JAG skulle göra, om jag hade en M5:a idag. Jag skulle montera ett grövre system med racekattar, ev. lägga i dubbla luftburkar och ett insug av kolfibertyp samt mappa bilen på rullande landsväg (ex. hos TS-Motor (eller rototest) som jag har hört mycket gott om). Mov-It bromsarna är en mycket bra idé, men chassit skulle jag nog lämna som det är (även om jag inte tvivlar en sekund på att Johanns kit är en mycket god investering). Konstigt att det inte fungerade för dig på bmwm5.com, har du kollat din mail efter användarnamn och lösenord. Johann är en (relativt?) frekvent skribent på det forumet, som jag tycker väl kan mäta sig med ex. detta forum. Massor med gössiga racehistorier har de också, man kan sitta och plöja halva nätterna. Jag säger som Acey, det ska bli väldigt roligt att se vad en av sveriges mesta bilprofiler lyckas få till med M5:an! :) Slutsats: Skippa superchipset, men en seriöst utförd mappning är alltid av godo! |
|
|
Qvarnis: När kommer det upp lite bilder på "QRAFTWERKET" (Länk? roadZter |
|
|
Det kommer fortlöpande uppdateringar på Länk första grejorna inom några dagar. Det som är gjort är bromsar och DFC chassikit. Närmast breddas fälgar för att få rum med R däck i 18" (blir 265 fram och 285 bak tack alla som hjälpt till med tips på allehanda forum). 7/1 och 10 dagar framåt bygger MDS multimedia, sen plockar vi ner det mesta för breddning, mont av spoilers, vingar, avgassystem mm mm mm och avslutar med lack någon gång i februari. Prel ska vi ha carbonsvartmetallic med lila pearl och kolfiberstuk på det mesta så det blir lite lagom diskret och på det svarta rutor. Vi får se hur planerna håller. I Sverige hoppas jag att bilen ska kunna kollas in på Elmia i påsk och skulle någon vara i Finland är Euro Car Show 7-9/3. Tack oxå till Johann för alla tips. Qvarnis |
|
|
Qvarnis: Alldeles lagom till ett nytt aprilskämt på zon.se kanske :) "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
Qvarnis skrev: "Jag var inne på den där m5.com och reggade mig men kunde ändå inte skriva." Du kan det nu. Vi modererar nya medlemmar för hand så du är nu registrerad och och varmt välkommen. Antar att du vet vem Black M5 och företaget RMS är? RMS gjorde kompressorkonverteringen åt användaren Black M5 som studerade i Boston. Han är nu tillbaks i Baihran där bilen skeppas till vilken vecka som helst. Hälsningar Gustav Länk |
|
|
Tycker der är kul när folk drar igång bilprojekt. Framförallt när dom är tänkta för att användas. Kan bara hålla med om att Johann är nog rätt kille att rådfråga. Men snälla, ingen vinge på bakluckan...modell båtfabrik. ;) Känns helfel på e39. Såg Hamanns modifiering av 7 serien och det är fan så man spyr. Dom har lyckets få en halvful bil ännu fulare, och framförallt barnsligare. Har ni sett den? Nåväl, projektet kommer inte att godkännas såvida det inte körs på banträffar ;) Ett tips på vägen - öka cambern fram och du kan med fördel gå ned i däcksdimension. Good luck! |
|
|
Höfläkt: Ingen risk för vinge modell flygplan där inte. Blir original M5 klädd i kolfiber bak. Dessutom prel takvinge i kolfiber och vinge mellan avgasrören i dito. Dvs inte i äkta kolfiber utan yttersta lagret. Någon som vet hjulinställningsvinklar för R däck i 18" för banåka? Ska man vara ännu tuffare på inställningen vad avser körning i Bilsports Superstage? Qvarnis |
|
|
Qvarnis: Varför inte bryta trenden när det gäller lack och sticka ut ännu mera med en matt svart lack? Då kommer nog M5'an se ut som ett riktigt "QRAFTWERK"! =) roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.