|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I förrgår så lade växellådan av. Den reagerade inte på någon växel varken i det normala läget eller i det manuella. Den lägger inte in den mekaniska spärren i parkeringsläget. När jag för fram spaken till parkeringsläger rasslar det en liten stund, det verkar som om spårren inte vill gå in. Detta skedde vid ett övergångsställe och utanför en frekventerad butik. Jag var tvungen att begära bogsering av min kära hustru, vars POLO nästan bröt samman av den tunga vikten av min bil. Till historien hör att det var -20 grader kallt. Någon som har en idee vad det kan vara? | |
|
Tråkigt med växellådan. Ryckte bilen någoting före innan den la av. Min brorsa hade något problem med sin växellåda, den ryckte till när han körde bilen. Efter ett tag fick han byta lådan, men jag tror inte att det kan vara samma problem som du har. Själv har jag haft problem med växellådsvajern på min 750i E32, den gick av så man fick lägga i växel under bilen, inte bekvämt direkt, men det gick. Det var ingen dyr kostnad, men det är ju svårt att vad det kan vara. Prova ring till din närmsta BMW verkstad och fråga vad de tror är problemet. //Schnitzer |
|
|
I kylan går allting trögare,men den borde driva ändå.Jag har mörka aningar!!!! Går bestämd framot! |
|
svardska |
Och i detta trängda läde stiger "svardska" in på arenan och meddelar att han har en nyrenoverad aldrig startad låda ligger på garagegolvet för en billig penning! |
|
svardska: Haha, vad säger man?? Annans död, eget bröd??? Thomas: Jag tycker synd om dig!!! _____ Micke Länk |
|
svardska |
Nej Micke hans död ska definitivt inte bli mitt bröd, jag tänkte erbjuda honom lådan till självkostnadspris vilket är betydligt billigare än en normalrenovering som går på 10-12" + demontering och montering. Jag tycker också synd om honom! verkligen. |
|
svardska: Det var inte riktigt så jag menade. Min tanke var att du var blixtsnabb på att tala om att du har en renoverad låda som ligger och dräller. Jag var lite otydlig i mitt tidigare inlägg, sorry för det. _____ Micke Länk |
|
svardska |
no problem! meningen med detta forum är väl att vi ska hjälpas åt med det som går!. |
|
SJÄLVKLART!!! _____ Micke Länk |
|
svardska |
förresten så pajar väl säkert lådan i min 750í dan efter jag sålt min extralåda. I alla fall om mitt karma funkar som det brukar. |
| Det kan ju va vajern som gett sig inte helt ovanligt på E32-E34. Kolla det först, parkläget är väl helt mekaniskt styrt via kontroll-vajern ?. | |
|
Jag får också känslan av att det kan vara växelförarvajern som har gått av om då kan man inte lägga in några växlar alls. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Varjern till 750i E32 kostar 250 kronor så det är inga dyra grejer. //Schnitzer |
|
Paap Reeder |
Hej Thomas D! Det är alltid bra att ha ett gott förhållande till sin hustru ...... ..men inte tror jag att Din låda rasat. Svårt att tro det m h t att Du säger 1) gått bra innan 2) hände när bilen stod still (övergställe) 3) att manuella spärren ej går i. Du skrev att det rasslade i P. Stod bilen still då eller rullade?(Med rullade menar jag röra sig typ snigel). Om det är så att det rasslar i P när bilen står stilla låter det verkligen som ett ???? Har svårt att tro att ett totalras kan ske ljudlöst! Dessutom är det så att Du borde fått ngn indikering från elektroniken. Nej! Jag tror Du kört av en drivaxel. Lådan fungerar helt OK och ger inga felindikationer p g a att kardanen snurrar OK. Mot min diagnos talar dock att Du har väl en lamelldiff som åtm borde röra henne framåt nogåt. Är det inte drivaxeln så har låsskruven på spakwiren lossnat. Indikeras heller ej elektoniskt. MVH /// Paap R |
|
Är det samma vxl-a i E32 än i E38-a?Jag tyckte Thomas hade en E38-a. Går bestämd framot! |
|
|
Det är inte samma låda i 750i E38 som i 750i E32. E38:ans är 5-stegad. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
| min rasade det var planetväxeln som gick sönder ett rasslande ljud 25000:- gick arb o delar på | |
|
Kanske finns att få tag på någon begagnad låda billigt, Bildelsbasen kanske? //Schnitzer |
|
svardska |
5 stegad eller inte det är frågan? men nog växlar min e32á 4 gånger! Den lägger i 5án i 100 km. Kanske är det det som kallas lock up eller? Men 5 steg är det i alla fall. Jag tror som det är sagt tidigare att det är vajern till växelföraren som gått sönder för dig Thomas. Som Paap sa så rasar det sällan ljudlöst och utan förvarning. |
|
Jag tyckte att den växlar 4x-er,också. Går bestämd framot! |
|
|
Lock up känns som en 5:e växel, men jag tror inte att den räknas som en växel. //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.