AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.550

17-20 tums hjul till strippen

Sida 1 av 2
black beemer_1
17 tum vet man ger bättre start

men 20 tummare kommer ju rulla bättre när farten väl börjar ta vid

så på 402 meter får ja det i min hjärna som att spela roll vilket av allternativen man har

jag kommer köra me 20 tum,får kanske lite sämre start men han rullar sen bättre ju

håller ni me mig?

18tum är ute idag
black beemer_1
detta borde nästan testas ,har någon gjort det?

18tum är ute idag
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hej black beemer! Jag har provat lite olika hjul på
lite olika bilar. Tex min nuvarande 740 e38 har jag
kört med 16" orghjul, 18"hjul och mestadels 20".
När jag byter från 20" till 16" känns det som motorn
har fått kanske 40 kusar till, både i låga och höga
farter...Den blir märkbart piggare och når toppfarts-
spärren väldigt enkelt, vilket man inte kan påstå när jag har de större hjulen på. Då orkar skiten knappt upp
till 250! Men det är väl så, ju större och bredare däck man har, ju tyngre går det..."Vill man va fin får man lida pin!" Jag provade förresten strippkörning
på BMW träffen i Rörberg i sommras. Hade då 20 tummarna
på och tiden blev 15,487 sek och sluthastighet 161,36
km/tim. Jag ska nog prova med org.hjul nästa gång!
betriebsanleitung1
Jag har för mig att de kör med 16 tum i Top Fuel dragracing så det blir nog sämre ju högre hjul man har om man är ute efter optimal acceleration, 20 tum med lågprofil ger inget fäste ,då måste man kompensera det med bredare däck och blir slöare .
Ju högre " dessto större motstånd i alla lägen = långsammare tider.

Qvarnis
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
max 18 tum. Håller inte med dig.
Är inte så bra på det här, men mina 20" med 285/30 har ju samma rullomkrets som mina 16" med 235/60. Hur kan det då bli så stor skillnad som ni säger ?

/// Lazze
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Vet ej varför det blir så men jag läste i bilsport för nått tag sen att en carlsson trimmad merca gick segare 0-402m än orginal med 20"are. Så det stämmer,

Man bör väl köra med så små fälgar som möjligt med mycket gummi för bästa tider på raksträcka.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
285 är ju 5cm bredare än 235, sen blir det x2 så det är 10 cm mer däck, vilket gör att det rullar sämre. Sen väger ett 285/30-20 däck på en 20" fälg kanske dubbelt upp mot ett 235/60-16 på fälg om inte mer... Detta gör att acc försämras våldsamt då det blir en massa extra ofjädrad vikt.

/Per
Black Beemer> Glöm 20" på strippen om du vill sätta bra tid..... Får helt enkelt se lite rackigare ut på startlinjen:)
betriebsanleitung1
Med ett högt däck med relativt lågt lufttryck blir anliggningsytan stor. Dessutom tar ett lågprofildäck inte upp kraften i startögonblicket för det är så stumt .På en bil för strippen ser det ut som att det är punktering vid starten när bilen får fart höjer sig däcket och det blir mindre rullningsmotstånd .
Ro
36
Roberts
M3 coupé -96
20" fälg väger mer än 17 dito..
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Vikten bör inte spela så stor roll förutom för fjädringskomfort. Att accelerera ett 10 kg's hjul eller 20 kg är inte mycket match för 300 hk motor. Om det tar en sekund att accelerera ett frigående däck till en hastighet på 200 km/h och 20 sekunder för "resten av bilen" så kommer man aldrig se skillnad i resultatet.

Däremot är rullmotståndet mycket högre på ett brett däck. Riktigt varför förstår jag inte. Är det proportionellt mot bredden? Nåväl, man ser det tydligt om man har smala vinterdäck och jämför bensinförbruknigen mot bredare sommardäck. Det kan vara både en och två deciliters skillnad i jämn hastighet. Stor skillnad i rullmotstånd alltså.

PeO.
Tycker inte det verkar skilja särskilt mkt. vikt på 20" BBS mot 16" org bmw. Men ok rullmotståndet blir högre med mera däckmassa (bredare) + hårdare (lågprofil) = greppar sämre vid acc. Am I right ?

/// Lazze
ant
ett 20" hjul bör väl väga mer i utkanten av fälgen än ett 17" hjul med samma rullomkrets.
kanske därför det går segare?

=====================
Länk
black beemer_1
detta vart en stor debatt ju :)

GOD JUL
black beemer_1
dot godkända gat däck i 17 tum,vilka rekommenderar ni?

GOD JUL
Flera saker som spelar in.
Som ant säger spelar det roll var masscentrum ligger.
På en större fälg hamnar det längre ut vilket ger större tröghetsmoment(polar moment of inertia på engelska, så mycket har man för att den mesta undervisningen är på engelska man vet inte vad det heter på svenska;)).
Det ger sämre acc.
Fälgarna kan väga lika mycket men det ger ändå sämre acc med den större fälgen.

Förhållandet mellan hur mycket tröghetsmomentet påverkar acc(tid) borde vara det samma oavsett motorstyrka. Men det är så mycket annat som spelar in att det är svårt att se. Vindmotståndet ökar ju kvadratiskt med farten och man hinner nå högre fart på 402m med mer effekt.

I ett test tappade en något trimmad E30 325i ca 0,5sek på 0-402m med 17" mot 15". Borde väl ha gjort tider på låga 15 eller nåt. Testet var ordentligt utfört med riktig tidtagning osv. det som inte var helt bra var att 15tums däcken var smalare och var sämre (gammalt med sämre grepp). Bevisar iaf att storleken gör skillnad.

Den ofjädrade vikten spelar inte någon roll för accet, men för väghållning och komfort.

Anläggningsytan beror på lufttryck, vikt på bilen, däckmönster och inte på däckbredd, inom rimliga gränser. Går ju inte att jämföra cykeldäck och 10tums slicks. Och inte heller gatdäck och dragracing slicks.

Arean blir den samma men har olika form.

MEN det bredare däcket har ändå bättre grepp och högre motstånd.
Det är svårare att förklara.

Nästa grej är ju styvheten och hur däcket deformeras vid starten.
Men det vet jag inte mycket om för starta gör man inte så ofta att det spelar roll på bana.
Nåja, nån tiondels sekund hit eller dit spelar ingen roll för min del. Det är fetfälgarna som gäller. No doubt about it.

GOD JUL /// Lazze
black beemer_1
SKÖNT ATT NÅN E SOM JAG,,,GILLAR FETA HJUUL

men till strippen så får de bli 17 bak,20 fram,måste ha halv snyggt i alla fall :)

sen från strippen så på me alla 4 tjugosar

GOD HJUUL OCH GOTT 20 TUM *s*
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Min gamla 325:a blev då märkbart slöare när jag slängde på 17"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.