AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.335

Bakvagnsbussningar/silentblock eller bromsok slitna?

Sida 3 av 4
bo
1
bob
540 IAT -95
ja vad säger man. ni ser vad jag har för bil. känner samma vibbar som "alla andra" 80-100 i varierande karaktär. har bytt bakvagnsbussningar, litet eller kanske inget kännbart resultat å det bättre. framvagnen är grön. har ganska stora däck/fälgar på (f 235/40/18 b 265/35/18) som efter "svarvning" ska vara som nya. det som nu ska provas är nya bakstötar som för en kille på nyss 21 år, har grävt en ny grop i plånboken (nästan 10'kr)
/hör av mig björn
bpo 540-93: Du sa för ett tag sedan att du hade bytt casterstagen, länkarmarna. Eftersom du inte berättat i klartext om obalansen försvann så är jag väldigt nyfiken förstås. Hur blev det egentligen?

Idag gjorde jag sk trafiksäkerhetstest hos bilprovningen, där vi riktade in oss på framvagnen. De kunde konstatera ett visst glapp på v&h länkarmsbussning, dock var de så gott som säkra på att det låg inom toleransen, det var också "standard" på BMW. Men de konstaterade också att glappet skulle minskas om man bytte ut dem, vilket lät intressant.
Jag får väl försöka byta dessa delar verkar det. 800+800+jobb. Dock är JAG skeptisk till om det är det som är felet, med tanke på hur plötsligt obalansen kom. Och obalansen sedan dess har inte varit i närheten av styrkan den dagen när det började. Låter mer som en skruv lossnat eller så, men vad vet man. Får ta fram plånkan igen och byta casterstagen (länkarmarna fram).

På måndag ska jag göra stora M-testet 2000kr, får se vad de kommer fram till.

PS. Vissa av de mer privata kontakter jag har börjar misstänka drivlinan: överföring mellan motor och låda primärt, men även kardan igen (och allt annat som sitter på vägen). Vet att Sindre Osthagen var inne på det (konverter, flexplatta osv) DS.

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
bp
14
bpo
540-93
hej gunnar.jag har ställt framvagnen efter byte av casterstag,styrleder.nu känner jag inte av några vibbar,men jag måste svarva skivorna de känns att de är något när jag bromsar väldigt försiktigt,de hugger.jag fick heller inte fram något glapp i casterstagen när jag bröt och bände,men dom sa att de var nästan omöjligt att känna de med bara hand kraft.men nu är dom bytta och vibbarna är borta förgått hoppas jag,annars finns de en jävligt billig 540 till salu.lycka till.

bpo
Hej!

Har precis gjort M-test idag. De gick igenom det mesta enligt ett protokoll. Men det måste jag säga, M testcenter verkar knappast vara mer att ha än bilprovningnen, skillnaden är väl att de går igenom "allt". I mitt fall hade jag tur och fick platschefen på min bil, mycket kunnig! Dock verkar problemet med skakningarna mycket svårlöst. Han provkörde och kände mycket väl obalansen. Dock tyckte han, till skillnad från alla tidigare experter, att obalansen mycket väl kunde komma från bakvagnen, eller snarare: han uteslöt absolut inte baken. När han sedan hissade upp bilen och körde frigång så kastade bakhjulen ordentligt och hela bilen skakade som f-n, mycket mer än vad som är normalt, han fick alltså mkt stöd för sin teori.

Jag nämnde Casterstagen med dess bussning och led, men han sa att det finns inte en chans att det är de som ger obalans, möjligtvis förvärrar de en obalans som finns. Fel ställe att börja rota tyckte han! Rikta in mig på hjulen och prova, prova, prova var hans råd.

Men mest troligt av allt var alltså hjulen sa han. Han rek en firma bakom knuten och jag åkte dit direkt efteråt, blev mycket imponerad av hur de engagerade sig. På en timme kom de fram till att två av fälgarna var defekta (skeva eller dylikt), en av dem väldigt mkt. De åtog sig att räta upp dem till på fredag för 1300kr tot. Tills dess kör jag på lånefälgar men med alla 4 däcken. Vad de också kom fram till var, att ett däck var helkasst, och att jag 100% kunde få ut ett nytt på garantin. Så när fälgarna är klara så ska vi fixa däcket. I och med att de hittade så mkt fel så börjar (eg fortsätter) jag felsökningen där.

Fram till dess så får jag se hur den beter sig med de nya fälgarna (2x) på, det kassa däcket är dock kvar på.

PS. Precis som många här på forumet nämnt så sa även däckfirman att de får in väldigt många bilar med obalans och väldigt ofta är det fel på däck/fälg, men då har de redan bytt ut halva bilen (styrleder, stag, bussningar, bromsar, lager, drivaxlar, kardan osv.). Även anliggningsytorna på navet samt ringen på vilken man sätter fälgen har varit boven ibland. Den största boven har dock de sk centerringarna varit, eller snarare avsaknaden av dessa. De finns ju dessutom i olika kvaliteér osv. Suck... DS.

Stephan E
Problem med däcken var ju uppe tidigare, jag har samma
problem med nästan nya Fulda Extremo ( 400 mil ) köpta
i Tyskland. Ruggig obalans vid 95+ upp till 110 för att
därefter försvinna.

Jag testade att balansera om dem i Sverige, men de konstaterade
att däcken var ovala, syntes tydligt i balanseringsmaskinen.

En lustig egenhet är att det inte alltid känns, verkar bero på
hur däcken är i förhållande till varandra, det kan ibland hjälpa
med att svänga för att det skall försvinna.

Vad deet gäller vibrationerna påminner de starkt om de du känner,
första gången undrade jag om ett hjul satt loss.

Hoppas det fixar sig för dig!

Mvh -Stephan
cj
29
cjohman
535 -90
528 -86
1800 -67 turbo
1800 -66 org.
Om det är bytt stödlager på bilen någon gång kan det vara att man ej satt ihop kardanen i EXACKT rätt hack. Då uppstår vibrationer vid ca:80-110km/h om det är ett hack fel. Har själv varit med om detta när jag "misslyckades" med hopsättningen av kardanen.

Hej!

Nu sitter de nysvarade fälgarna på. Det däck som de trodde var defekt visade sig vara helt ok när det satt på den renoverade fälgen, kan inte bli bättre.
Vad gäller obalansen så är bilen mkt fin att köra nu, inga skakningar ens när bilen är kall, hoppas det håller i sig. Väl värt 1300 kr. Nu vet man det, att fälgar kan ställa till det en del.

Däremot, de brummningar som kommer 60-100 när bilen är kall är fortfarande kvar, fast en del mindre nu (förm. tack vare att hjulen är så bra nu = ingen förstärkning av brummnings-obalansen skulle jag tippa på). Brummningarna försvinner efter en tids körning (oftast ca 1 mil eller så). Det är inte hjulen det är jag övertygad om. Gissar själv på att det har med bromsdelarna att göra, eftersom det försvinner såpass fort. Dessutom känns inget i varken ratt eller kaross, bara ett doft brummande, oberoende växel/varvtal osv, dvs det följer bilens hastighet. Kan iofs lika gärna vara ngt på drivlinan, men det är det ingen som tippat på hittills, så...

Men det struntar jag i nu, så länge den bromsar fint så kan jag leva med det, tror jag. Tack för alla tips och all feedback!

Gunnar,

Jag har läst igenom alla inlägg i detta ärende och det ger verkligen huvudbry och är ett delikat problem vill jag lova! Jag har dock en teori som jag tror kan vara en del i ditt problem!
1) Jag kan läsa att dina stötdämpare varit med i 20000 mil och det är Mycket. Jag bytte mina (525i-89) vid ungefär samma miltal och de var minst sagt som cykelpumpar utan att dom för den skull ej läckte. Märktes inte heller så mycket när man körde förutom när man körde på Dåliga Vägar!

2) Dagens bilar är känsligare för vissa däcktyper och däckdim. då bilens, eller rättare sagt bilens dämpningssystem, är mer el. mindre anpassat för en viss typ av däckdimension (dvs original), samt i vissa fall även däckfabrikat, för att dämpningssystemets egenfrekvensen inte skall ändras, detta är faktiskt sant. Som ref. kan jag nämna en SAAB 9000 - 95(tvi, tvi tvi...) ägare hade mystiska vibrationer med Nya Good Year däck men gick helt vibrationsfritt med Nya Michelin Energy däck i samma däcksdimension!
Not. Energy däcket originalmonterades på SAAB.en! Good Year däckets "dämpningen" harmoniserar alltså i detta fallet inte med övriga dämpsytem med vibrationer som följd.
Själv körde jag länge med 17" på min 525 med "lustiga" vibrationer som följd, speciellt när bilen var "kall". Efter byte till 16" (215/55) går den som en dröm!
När bilen är "kall" är ju även gummit kallt, när bilen är varmkörd blir även gummit varmare, pga friktion etc., som ändrar däckets dämpningsparameter.

Mitt tips för att göra dig helt kvitt från vibrationerna:
Byt dämpare, dom torde var Trötta!
Nästa gång du byter däck, hitta originalkvalitet, -dimension!
Och trötta dämpare ändrar helt dämpsystemets egenfrekvens där risken är stor att dämparen inte är kapabel att ta upp ev. egenvibrationer från fjädern! Detta gör det än viktigare att däck/fälg är korrekta, och åtminstone helt defektfria.
SL, tack för ditt svar!

Vibrationerna/skakningarna verkar vara borta nu (än så länge iaf). Brummningarna som jag beskriver känns varken i ratt eller kaross, och de försvinner efter en liten stunds körning. Det är alltså ett doft brummande ljud med ganska konstant frekvens (svårt att säga iofs) som hörs kan man säga, det går inte att säga var det kommer ifrån.
Bromsdelarna fram är utbytta väl genomgångna, däremot sitter det bromsdelar bak från -93, inte speciellt vackra. Dåliga dämpare kan naturligtvis förvärra symptomen av ett fel. Men som det ser ut nu så tänker jag inte byta dämpare+fjädrar á nästan 10.000 inkl jobb, det känns inte motiverat när bilen går så fint som den faktiskt gör.

Tack för tipset ändå!

henkeboy
Hallo jag har läst dina inlägg och jag undrar vad det kostar att byta Bakvagnsbussningarna

tack på förhand
Henkeboy: Någonstans mellan 1500 och 2000, om jag inte blandar ihop siffrorna alltför mkt med ngn annan rep jag gjort, ;). Varierar såklart från firma till firma, vanligtvis ett fast pris. De är tydligen inte helt lätta att byta ut, på den BMW-verkstad(!) jag var på svor de en hel del faktiskt.

Intressant diskussion om detta med vibraionerna på 540:an. Har själv en 93:a med vibrationer liknande de som redan är omnämnda i forumet. Vibrationerna i min bil förekommer först svagt vid 25 - 30 km/tim sedan kraftigare mellan 50 - 70 km/tim.

När jag hissar upp bilen i bakvagnen med hjulen hängande, försvinner vibbarna men om jag hissar upp den så att trycket vilar på länkarmarna (vet inte om det heter det) och samtidigt tar bort bakhjulen så finns vibbarna kvar. Har bytt mellanaxellagret, ingen verkan. Bytte till annan begagnad mellanaxel, ingen verkan men samma vibbar. Jag har flyttat upp och ner mellanaxellagrets fäste +/- 5 mm utan verkan. Jag har vänt drivaxlarna i bakaxeln från höger till vänster, ingen verkan. Har bytt bussningar i bakaxeln (ser ut som Coca Cola burkar utan verkan.

Precis som något annat inlägg har jag konstaterat att vibbarna är kraftigare när jag tar bilen kall på morgonen.

. Man kan också konstatera att vibbarna är betydligt mindre när bilen har varit upplyft i baken, men återkommer efter en stund. Därför har jag uteslutit både hjul och framvagn.

Frågor:
- Kan man dra någon slutsats av att vibbarna försvinner när bakhjulen hänger (vid körning på pallbockar).
- Finns det något i bakaxeln som kan röra sig beroende på tryck eller annat läge. Jag har också sett att vibbarna blir olika beroende på hur mycket last jag har i bilen/bagaget.
- Om man vill kolla om det kan vara automaten som är problemet (bortsett för konstaterandet om baxaxeln) kan man köra bilen med mellanaxeln bortmonterad?
Hej Göran!

Hur ser dina bromsdelar ut? Har hört en del "obalanserade" ,:), historier om kärvande bromsok osv. Trots att bromsarna kanske beter sig fullt normalt vid användande, som i mitt fall. I mitt fall så vet jag att de ligger an aningens mycket runt om, samt att bakbromsarna är från bilens datum, dvs bytdags.

Först ska jag göra Inspection (I eller II?), och efter det så byter jag nog bromsdelar bak samt går igenom oken noga. Om inte det hjälper så blir det de sk Casterstagen (länkarmarna inkl spindelled) fram. Efter det så finns det inget mer att göra tror jag.. efter allt som är bytt och genomgånget av:

BMW verkstad nr1
BMW aukt verkstad nr1
BMW aukt verkstad nr2
Vanlig verkstad nr1
Vanlig verkstad nr2
Gummiverkstad nr1
Gummiverkstad nr2
Gummiverkstad nr3
Bilprovningen diagnos
M-center plustest
, samt några mer privata kontakter.

Helt otroligt va!!!

leri
Så som du beskriver det skulle jag satsa en god slant på att det är drivknutarna som kärvar. Jag hade en gång en bil av annat tyskt fabrikat där jag hade liknande problem. Till sist gungade bilen upp och ner de första metrarna på morgonen, då bytte jag alla fyra drivknutarna. Problemet var sedan nästan borta. De återstående vibrationerna kom från en kraftigt sliten diff.
Drivknutarna är det enda i drivlinan på en bil med delad bakaxel som ändrar läge efter lasten i bilen.
En drivknut ska - om den är OK - kunna ledas lätt för hand i alla riktningar.

Mvh Leif
leri
Jag glömde...
När jag hissat upp bilen med hjulen hängande blev vibrationerna mindre för en tid, för att sedan tillta och återgå till det normala skakandet.

Mvh Leif
Förbannat också,

Skakningarna är tillbaka, det märkte jag sedan jag tog bilen riktigt "kall". Men, det är mkt bättre nu och det är inga problem att köra, man vrider upp stereon lite så märks det inte lika påtagligt :|.

Ska göra Inspection 1 på fredag. Förklarade även problemet för service-killen på BMW och hans första rekation (obs, per telefon!) var att motorn inte gick på alla 8:a. Men skakningarna verkar följa bilens fart, inte motorvarvtalet, det glömde jag säga. Får se om de kan säga ngt efter Inspectionen.
Utdragen historia det här...

co
12
cobran
540iA -93
Hej !

Efter att ha läst allas insändare om våra problem, framförallt 540-ägarna,
så föreslås att vi samlas vid lämpligt tillfälle för att framförallt kolla hos
varandras bilar hur de vibrationer och brum som finns framförallt känns och
uppför sig !!??
Har själv en -93, imp -01, som har j.....t irriterande vibbar, brum för sig vid olika
hastigheter, även vid specifika varvtal, men mest vid olika givna hastigheter OCH
varierande växlar !!
Det ÄR svårt att sätta en känsla på pränt, även om man har kärlek till bilen, är det
ju svårt att förklara med ord hur det känns!!
Trots en UNDERBAR bil, och själv väldigt enögd i fråga om märke, så finns tankarna
att byta, för det är inte skönt att åka med bilen, trots att bilen är 9 år, så finns det
inte samma problem hos "sämre" märken !!

Vad säges om detta, är vi kanske alltför utspridda i landet !?????
MVH
Cobran BMWCS no 436
Inspection 1 är nu gjord, inte speciellt billigt. Jag bad att de skulle undersöka obalansen plus brummningarna parallellt med servicen. Nu har jag fått en teori till: Kamaxeln!
Enligt den/de som undersökte bilen trodde de att det kunde vara kamaxeln som behövde justeras. De hann dock inte med att undersöka saken mer noggrant. Slutsatsen baserades på att tomgången dessutom är orolig (dock jämn). För att kolla/justera axeln behöver de ta in den i X antal timmar.

Vet knappt vilken ände man ska börja nu: Kamaxel, casterstag, bromsar, stötar, fjädrar, automat...

Vad tror ni om kamaxeln? Själv tror jag att det mkt väl kan ha med den att göra när det gäller tomgången och ev(!) brummningarna. Men skakningarna kan väl omöjligt ha med saken att göra.. Förb också, kunde de inte sagt att det var casterstagen eller ngt som flera andra trott, så mycket enklare det hade blivit!

co
12
cobran
540iA -93
Hej Gunnar !

Det där med kamaxeln var intressant!!
Vilken verkstad gjorde denna anlys ??
Jag har själv orolig tomgång, som dock är "jämn",
men har kraftig vibration,(morrande), från motorn runt 40-45 km oavsett växel, varvet är mellan 15-1800 ca, detta förutom de vibrationer i kaross/chassi som är mest mellan 70-100 km !! Har fått tips om bla motorfästen, men INTE om kammen !!?
Enl JWRacing så är det inte ovanligt med denna "jämna", oroliga tomgång, MEN, min bror som har en -95 har inte ALLS denna oroliga tomgång !!
Hur fin och lugn som det skall vara !!
Några nadra m dessa symptom/erfarenheter ??
MVH Cobran, BMWCS 436

cobran
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.