AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.332

Bakvagnsbussningar/silentblock eller bromsok slitna?

Sida 1 av 4
Hej!

Visserligen har jag redan bokat tid för byte av dessa, och dessutom har jag fått en del teorier här på forumet, men jag undrar ändå lite:
De vibrationer/skakningar som kommer spontant olika mycket (från ingenting till trafikfarliga skakningar!), 60+, kan de alltså bero på de dåliga bussningarna, höger var helkass f.ö?
Vi hissade bilen hemma idag och gasade på med hjulen fria, man kände väldigt tydligt vibrationer i bilen lite nu och då (oavsett varvtal/växel/friläge/broms od), alltså är det iaf inte framvagnen.
Men när hjulen är hissade så tycker jag inte att bussingarna borde spela in, hjulen hänger ju liksom och snurrar där de hänger, ingen väg som kan påverka dem i olika riktingar..(?) Man såg dock att bussningarna jobbade på ett eller annat sätt, men att det skulle kunna ge skakningar liknande de man får vid skev bromsskiva verkar konstigt?

När man snurrade vänster bakhjul märkte man att något tog i 1ggr per varv på samma område, Skivan är ju inte sne, så vad kan vara felet, rost? Har fått en teori om att "defekt" bromsok mycket väl kan ge häftiga vibrationer..kärvande ok alltså!?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
da
69
dan
540iA Touring -99 Kashmirbeige
Hej igen Gunnar.

Jag har ju samma problem som du vet, och skall till JWR på torsdag. Jag skall be dem kolla särskilt på bakvagnsbussningarna och bromsoken.
Så evinnerligt trött på dessa vibrationer (80-105 km/h, men inte alltid!?)

mors,
Dan
ra
125
rawlaw
BMW 540 -93
Hej
Jag funderar på om det som du bekriver när du snurrar på vä bakhjul. Kan det inte vara ett hjullager som är på G? Du kan be verkstan kolla på det när du ändå ska in.

RAWLAW
Visa användare
94
Sindre Østhagen
E39 520i -96
Mårnings! Har lest en del av innleggene rundt ditt problem, Gunnar. Vet ikke om du har undersøkt dette allerede, men tipser endå siden du har automatkasse i bilen din. Slike ristninger kan oppstå som følge av skader/feil i overføringen mellom motor og automatkassa. Flex-plata kan være sprukken eller converteren kan ha fått seg en smell slik at det har oppstått ubalanse. Hvis f.eks. flex-plata er sprukket kan den i ett øyeblikk ligge på rett plass, for så i neste øyeblikk vri på seg i sprekken og skape store ristninger, før den igjen rister tilbake i rett posisjon. Håper i dette kan være til nytte. Jeg synes jo det ville være ille om du skulle sette fyr på luksuskrysseren din. Hej då! mvh. Sindre
Hej igen!

Bakvagnsbussningarna är bytta och bromsoken är isärtagna och kollade och smörjda mm, av BMW aukt. Allt såg väldigt bra ut enligt både dem och mig.
Bilen känns mer solid nu faktiskt, men den mystiska obalansen är kvar, dock lite mer förfinad verkar det. De gamla bakvagnsbussningarna gjorde nog inte saken bättre då de var ganska dåliga.

En teori som jag nu tagit till mig är att det trots allt är hjulen det är fel på. Om hjulen, säg två, har radiell obalans i sig själva, men inte ger upphov till bil-obalans. Däremot när de kommer i fas (alla hjul snurrar inte exakt lika mkt) så förstärker de varandra och bil-obalans uppstår. Därav skulle man kunna förklara att det kommer och går, samt olika mkt.
Jag känner en kille med E34 en bra bit härifrån, vi ska prova att sätta på hans vinterhjul (däck+fälg) och se om den beter sig likadant. Gör den det så verkar ingen veta vad det kan vara, det mesta är ju genomgånget och utbytt. Växellådan är ju defekt, men det kan väl knappast uppstå sådan kraftig obalans i den så att hela bilen kommer i svängning, iaf är det ingen som trott det hitills!(?)

(Vid hjulbalansering tas i princip bara den "axiella" obalansen bort medan om hjulen är ovalt (orunt)upptäcks inte lika lätt. Vi har nu balanserat ett otal gånger utan ngn förbättring).

Tja, någon som tror något? Det verkar som om däck trots allt är väldigt känsliga för om bilen ska uppträda mystiskt eller inte...
Däcken som sitter på är f ö Nokian NRV 225/65/15, svindyra(!)

De
145
Dexx
523 E39
Hejsan Gunnar,Har en likadan bil som du har och måste säga att det är en underbar bil :-), till problemet , hade snarlika problem med min bil,som kvarstod efter byte av silentblock,kardan,bakvagnsbussningar,växellådsupphängning samt motorkuddar(blev gråhårig på kuppen,samt att plånboken blev oroväckande tom :-) . Då en kompis som av en händelse provkörde bilen sa att jag hade ovala fälgar!! Trodde inte ett smack på det eftersom jag hade balanserat däcken samt gjort en 4-hjulsinställning ,men han stod på sig ,så jag tog kontakt med INTERA (Västberga,Stockholm)och de tog emot mina fälgar....mkt riktigt så var 2 av däcken ovala inte mycket men tillräckligt,så 1600kr fattigare så styrde jag hemåt och gissa vad ....Jooo skakningarna var som bortblåsta!!! Nu ca 2 månader efteråt har jag inte känt av den minsta lilla darrning(har kört ca 1000 mil)hur lugn o stabil som helst.Måste medge att det var bland de mest välinvesterade 1600 kr jag betalt.Vet ej men det kanske kan vara något liknande med din bil...??

Hej Dexx!

Det låter bra, synd bara att man börjar i fel ände så att säga. Jag tycker att man borde få mer PROFFS-hjälp hos BMW, Aukt och Gummiverkstäder. Speciellt gummiverkstäderna borde ju känna till det här med däck och fälg, men hos de två jag besökt sa man att aldrig(!) att det är hjulen, fattar inte hur man våga slänga ur sig sånt. Men men.

Det var ju finfint att det löste sig på din bil. Du har kanske läst en del av mina inlägg, förutom detta, så du vet vilka symptom jag har? Känns de igen, eller bara vissa delar? Hur verkade dina vibbar, samt när och hur mycket, alltid vid samma hast. osv?

Du skriver: "de tog emot mina fälgar....mkt riktigt så var 2 av däcken ovala" Det var däcken som det var fel på eller var det fälgarna?
Vad var det som kostade 1600kr, inte två nya däck va?

De
145
Dexx
523 E39
Hej Gunnar, Jo mina symptom var snarlika dina dvs att jag hade vibrationer någonstans från bakre delen av bilen. Dessa vibrationer kom vid 40-50km/tim och avtog så smått för att komma tillbaks mkt kraftigare vid 90-100, då skakade bilen ordentligt,men det roliga var att farten ibland kunde förskjutas både uppåt och neråt (alltså att vibbarna kunde komma i både lägre o högre hastigheter!! Jag var lite otydlig med vad INTERA åtgjärdade,men det visade sig att mina fälgar var ovala, den ena fälgen på insidan och den andra på utsidan(det var ej synligt för blotta ögat men deras maskin sa ifrån direkt). Vad som kan ha skapat vibrationerna är alltså att fälgarna/däcken inte rullade jämt.(min teori) men hur som helst så var det som att åka hem i en helt annnan bil. Vad de gjorde var att de riktade fälgarna så att de var exakt lika runda både på in och utsidan för 800 kr per fälg. Klart prisvärt!!! Vidare så måste jag tragiskt nog hålla med dig Gunnar angående BMW-verkstäderna, att man inte kan få hjälp av dessa proffs utan att man skall ta råd av hängivna amatörer ar skandalöst...!!!!! Jag hoppas innerligt att det löser sig med din kärra M.V.H Dexx
Hej Dexx!

Du har väl alufälgar när du har en 540 (krav enligt BMW), korrekt? Vad jag vet så kan en alu-fälg inte bli oval/sne som en vanlig plåtfälg kan, en alu-fälg spricker istället. Behöver min teori justeras, eller har du helt enkelt plåtfälgar?

Mina vibrationer/skakningar kommer alltid när bilen är helt kall, sedan blir det lite mer lummigt om man säger, då kommer det och går. På min verkar(!) obalansen komma framifrån så det skulle ju kunna vara hjulen fram då. Jag ska prova 4x andra fälgar+däck i helgen, får se om det gör susen.

Rubberman
En lättmetallfälg kan absolut bli sned och oval.
Har sett massor av exempel,jag jobbar på gummiverkstad i norrland och våra vägar är ju inte alltid perfekta.
En 540 till, kul!

Ok, du låter övertygad Rubberman. Konstigt bara att de jag talat med inte håller på det, men men.

Då håller jag hoppet uppe till hjulbytet i helgen!

Mer i detalj, hur rätar man upp en Alu-fälg, om det nu är den och inte ett däck som är defekt? Den är ju åtm. inte lika deformerbar som en plåtfälg. Hur mäter man, vem kan sånt osv?

Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6+ AWD -22
Alpina B3 3,3 touring -02
Jodå. En alu-fälg kan definitivt bli skev eller tillbucklad utan att spricka. Har själv haft en orginal BMW-fälg som fått en tryckare i ytterkanten så att den var lite platt. Har läst reportage om företag som fixar till sådant i bl.a Bilsport 7/2001. Då var det om "Aluminiumvetsar´n" i Skattkärr ( i närheten av Karlstad). Intera, som nämns här ovanför finns i Hägersten med tel 08-188181. Har för mig att jag läst nåt om dom oxå. Fler finns och brukar annonsera i just Bilsport. Har dock ingen egen erfarenhet om vilka som kan vara bra/dåliga.

Mats E
BMWCS 3050
De
145
Dexx
523 E39
Hej igen Gunnar, Jodå visst har jag lättmetallfälgar på (17 tum ATEV), men det du har hört om att en lm-fälg inte kan bli skev/oval verkar inte stämma alls,visst brukar de spricka i första hand men de kan lika väl bli skeva/ovala, enl företaget som hjälpte mig så är ungefär var 8-9 jobb dem gör just sådana. Jag håller rummarna för dig Gunnar, hoppas att du har sama problem som jag hade ,så att du får ett slut på eländet. M.V.H Dexx
Hej!

Med kompisens vinterhjul på, samma dim, så är vibrationerna så gott som borta. Det lilla man känner kan lika gärna vara vägen. Frågan är nu, är det så att kompisens hjul kan dölja vibrationer som uppstår mkt bättre än Mina däck, eller är det helt enkelt ngt fel på mina fälgar/däck? Den frågan ställde jag åter till en gummiverkstad medan de balanserade mina hjul igår, svaret blev att ALL ev obalans tas upp vid balansering, så kvarstår vibrationerna så är det ngt annat. Det finns tydligen flera teorier, blir galen! De kanske ÄR balanserade korrekt men väl på bilen så matchar de inte på ngt sätt. Det som var så konstigt var att det hela kom över en natt, borde ju inte vara hjulen då... men som sagt, med kompisens hjul blir det bra. Vad ska man tro? Jag har orginalfälgar med Nokian NRV 225/15/65 och obalansen är absolut värst när man tar bilen kall, så att säga.

BMW-verkstäder suger...tyvärr.

joakim_e
man kan lätt kolla om fälgarna är ovala själv om man har en svarv.
spånn fast fälgen i svaraven och montera en rak gummistav där skäret sak sitta eller någotr annat som inte skadar fägen, sen är det bara att föra "skäret" mot fälgen och då ser du ju om det är ovalt eller inte, om man inte har en svara kan alla verkstäder med en svarv göra detta

// Joakim
Hej

Det är nog förm så att vinterdäcken tar upp vibrationerna bättre, de är mjukare med mindre kontaktyta. Viss obalans finns faktiskt med vinterhjulen på, det har vi testat noga nu, samma typ av obalans fast mkt mindre.

Det konstiga är fortf att obalansen alltid är värst när bilen tas "kall" (ordentliga skakningar), och att hjulen balanserats flera ggr utan förbättring.

Ska ta bilen till en kunnig firma som är helt ny, får se vad de säger. Ägaren är erf racing-mekaniker och enligt ryktena så vet han allt som är värt att veta..

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Har ungefär liknande symptom på min E32. Har kunnat konstatera att det är mina bakdämpare som orsakar det på min.. Hur är dina dämpare?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
David,

Jo, mina dämpare fungerar fint, dock har de gått 20 000 mil. Men enligt en BMW-verkstad så bör jag byta ut alltihop för att reducera eventuella felorsaker. Slitna dämpare kan ju helt klart förstärka obalansens effekt, var den nu uppstår. Men att byta allt för nästan 10 000kr och sedan märka att man har precis lika mkt obalans som innan bytet, så stryper man förm personen. De kan näml inte säga att obalansen beror på dämparna, de tom säger att de nog inte är orsaken men mkt väl kan förstärka en den obalans som finns någonstans.

På din bil, hur kom man fram till att det var dämparna bak, mer i detalj?

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jag kom fram till det genom att vibrationerna började samtidigt som dämparna började bli dåliga. Har också märkt att sen dämparna blev dåliga har bilen blivit väldigt känslig för underlaget. Då jag kör i stort sett i samma område hela tiden har jag märkt att på vissa vägavsnitt är den väldigt känslig och på vissa avsnitt märks det nästan inte alls. Då måste man nästan veta om det för att känna det. Då kör jag ju iof på 17" med 245 fram och 255 bak. Den blir ju lite vägkänsligare med dessa än med std däck. Då jag provade med vinterdäcken 205/65-15 märktes det en tydlig dämpning av vibrationerna. Men då jag visste vart jag skulle köra för att få dessa upptäckte jag att de fanns kvar, bara dämpade. Ska kanske tillägga att jag även har en bussning i bakvagnen som är dålig och som troligast gör sitt till också.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Kan det vara ett hjullager som är defekt, de snurrar ju precis som hjulen. Och obalansen kommer/går oavsett varvtal/växel osv. Eftersom det år såpass kraftig obalans så borde det väl vara ngt kring hjulen tycker jag.

bp
14
bpo
540-93
hej gunnar.jag har samma bekymmer,jag är inne på samma tanke som dej,hjul eller hjullager jag ska riva min idag så får jag se om man kan hitta orsaken.

bpo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.