|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej igen... Har haft bilen hos 5:e verkstaden idag, mer privat sådan om man säger (ej BMW och dylika). Däck kan vara ett h-vete det är ett faktum, de kan vara orunda, röra sig på fälgen osv. Men i mitt fall är det förm inte hjulen (däck/fälg). Inte heller styrleder eller hjullager visar tecken på att vara dåliga, alla(!) har bestämt sagt att dessa delar kan man i princip(!)utesluta. Obalansen uppkommer i framvagnen, det står klart(!), och i mina ögon finns det ju då inte så mkt kvar att rota bland. Däremot har "dagens kille" noterat ett visst glapp i styrlagret(?) till styrsnäckan, dvs det lager som sitter kring "rattaxeln", hmm. Det är alltså förm inte glapp i själva snäckan, men däremot kan det vara så olyckligt att allt sitter ihop i ett paket på ngt dumt sätt(?). En ny snäcka kostar en omkring 14000kr hos BMW, så det vore ju fint om man bara behövde byta lagret ifråga isf. Någon som vet hur det är? Nästa måndag ska han mäta upp glappet och kolla det mot tillåtet glapp, om det är för mkt glapp så är det en stark kandidat enligt honom. Och visst, sk-ten sitter ju ihop med styrleder od och slutligen även med hjulen kan man säga, så visst låter det rimligt, men helt säker blir man nog inte förrän man gjort ngt. Han utesluter inte att bromsdelar kan vara problemet. Någon som vet eller har ngn teori om ovanstående? Mkt tacksam för funderingar! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Tja Gunnar slå Perre på 08-7110687 imorgon berätta ditt problem och vad ni har gjort med bilen och se vad han säger,han brukar vara rätt duktig på det mesta. Han kanske har något förslag som du kan testa själv utan att det kostar 14000kr. Behöver du ett nytt styrlager så kolla efter ett begagnat innan på bildelsbasen.se Mvh N |
|
|
Tjenare Niklas! Är det styrlager killen pratade om tror du? Sitter det skillt från snäckan? 08...Kan ju alltid ringa, tyvärr bor jag en bit från GBG om han vill undersöka på bilen. Perre, har han en firma eller är det mer privat? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Han har en firma som heter Bil o Motorteknik i Huddinge han hade nog flest rosor när ris o ros fanns säg att du blev tipsad på Bmw-Power. Han kan låta lite sur på telefon men han har alltid mycket att göra och dom håller på att flytta. Han brukar ha tips eller förslag på hur saker kan fixas smidigt. Lycka till skriv gärna sedan om han hade något bra tips. Mvh N |
|
|
hej gunnar. samma problem som dej,jag hittade två p ändar som var glapp,nu var problemet ur världen hoppades jag,men icke de vart värre.när jag bytte dom blev vibbarna ännu kraftigare,då fick ja ett tips om casterstag,dom får man inte fram något glapp i med bara handkraft,nu är dom bytt och vibbarna är borta.ska nu bara ställa framvagn så hoppas jag att problemet är löst. bpo |
|
|
Jag igen... Killen kunde inte få fram toleransvärden för lagringen till styraxeln, men han har konstaterat att det är så gott som uteslutet att det är det som ger skakningar. Glappet var tydligen hur litet som helst och kan knappast vara boven. Ett visst (ganska stort) glapp i lagringen till vattenpumpen upptäckte han däremot. Bilen är för övrigt i toppskick "undertill" och han, precis som BMW-verkstäderna. Angående BMW:s och gummi-verkst. hjulbalanseringar så är han skeptisk, båda balanserar genom att hjulet träs på 5 pinnar med viss delning osv. "Dagens kille" har en apparat med kona ist. Enligt honom centrerar man ett hjul med det stora runda hålet i fälgen (som sitter mot bromsskivan). Håller med i hans resonamang, speciellt om man tänker på vad man ska ha centreringsringar till (Tex E39 fälg på en E34, räcker knappast med 5 bultar bara..?) Sedan vet jag inte riktigt hur man tillverkar en fälg, med hål och så: För varje bulthål som görs så ökar ju toleransfelet relativt sett, osv.. ska man då verkligen hänga upp hjulet centriskt kring navet med hjälp av dessa hål? Men men, det är ju förm inte hjulens fel. Men skumt är att vi vid varje balansering måste ta bort/lägga till vikter. Jag har ju fått en del teorier om det redan. Kvar för mig att göra är då följande: Sätta på de gamla bromsdelarna fram, först bara de gamla beläggen och sedan även skivorna. Varför jag inte gjort det ännu undrar jag faktiskt själv, ganska enkelt (det gäller bara att komma på det..., har man nya bromsdelar som dessutom har återmonterats av BMW så funderar varken jag eller verkstäder så mkt på det) En annan metod som jag är inne lite på är: Om man helt enkelt(?) kopplar ifrån oken fram och på ngt fiffigt sätt(?) hänger upp dem i hjulhusen bredvid/ovan skivorna med en kloss mellan kolv+ok och då kör utan bromsar fram... Är obalansen borta då så vet man ju absolut vart man ska rota. Det gäller ju att ha en plan rak väg, helst en flygplats (haha!). Kan någon rekommendera denna metod eller är den lika vansklig som den låter? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Hej ! Det här är inget direkt förslag el alt till lösning, utan en fundering om att det är 1:a årgången m 4-litersmotorn OCH automatlåda som "tjabbar" och vibrerar,eller är jag fel ute.... !??? Verkar inte vara så många manuella som har problem, eller....?? Har själv en 540-93 m automat m en del j-t konstiga och framförallt irriterande vibrationer och brum som bara kollrar bort en i skallen eftersom det liksom en del av er noterar, det uppträder oregelbundet !! Är det nästan bara automater som har dessa vibba/brum ?? MVH Cobran, BMWCS 436 cobran |
|
|
Tjena igen.... Kom på en sak. Har du använt "reservhjul på burk" någongång i nått av dina däck. Gjorde det på en av mina fd bmw's en gång. Värmde eller skakade inte burken tillräckligt då jag använde den och fick dj*vulskt skumma vibrationer. Balanserade flera gånger men blev aldrig bra. Då vintern kom och jag skulle kränga på vinterdäcken såg jag varför. Det hade blivit som en vätska i däcket av punkasprejen. Däckgubben sa att det var väldigt viktigt med att skaka och värma burken riktigt innan man fyllde på. Han brukade få några likadana däck per år.. Sedan med vätskan borta och vinterpuckarna på blev det som en ny bil. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Hej! Nä jag skulle nog aldrig komma på tanken att fylla med klister, om jag har möjlighet att välja, det är som gjort för att skapa obalans mm. Vibartionerna och skakningarna som kommer och går, mest när bilen stått en tag (=kall bil), är så griva att lådan är så gott som utesluten av alla som känt på bilen. Jag ska försöka greja med bromsdelarna fram och se vad som händer, hoppas verkl att det har med dem att göra för då vet man det iaf. Jag återkommer med resultaten! Vad tror ni om idén att testköra med bortkopplade fram-ok? Farligt? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Jag har en 540iT sexväxlad manuell från 96. Mina vibrationer uppstår mellan typ 1000 och 1500 varv men bara i ettan och tvåan. Jag känner inte av det alla i höga hastigheter. Besiktningen tyckte bussningarna "såg" bra ut. Det är inte hjulen då hastigheten är för låg. Några förslag?? |
|
|
Cobran ! Försvinner vibrationerna när bilen är varmkörd, eller efter ca 10-15km ? Så är det med min i varjefall. Det som jag har är lågfrekventa vibrationer från (som jag uppfattar det) drivlinan. Har fått alla möjliga svar beroende på vem man frågar tex. kass kardan knut, "morgon trötta däck" (blir platta när bilen står ett tag men rätas ut igen efter ett par kilometers körning). |
|
|
Hej! Bytte till de gamla bromsklotsarna igår, men de nya skivorna kvar på. Det verkar inte göra ngn skillnad, tvärtom blev det sämre för nu skakar det när jag bromsar också (ung som vid skev skiva). Man bör ju inte köra med nya skivor+gamla belägg men, det måste ju vara orsaken till broms-obalansen som nu blev. Blir tvungen att sätta på de gamla skeva skivorna också, tillsammans med de gamla beläggen. Blir galen snart.. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Har nu satt på de nya klotsarna igen, nu bromsar den finfint igen. Men obalansen mellan ca 60 och 100 är kvar. Numera är de alltid där, från nästan ingenting till ordentliga skakningar som känns i kaross+ratt. Som ni vet har jag haft bilen hos ett flertal verkstäder för felsökning, varav 2 BMW aukt(!) Nu får jag lita på tips och ideér, eventuellt ska jag ta bilen till en ny kille, en old-timer i mek-världen. Fick en idé från 3-serie forumet: Provade att göra lång svepande svängar när obalansen infann sig, dvs från väggren till väggren. Obalansen blev då mindre för att bli full igen när man körde rakt fram. Obalansen försvann mest när man svängde åt vänster (eller var det höger, minns ej, men skillnad var det iaf). Kan man dra ngn slutsats av det, tycker inte det själv dock, men vad vet man... Jo, vad jag också kan säga är: Jag har balanserat mina hjul inte mindre äm 6ggr, hos olika företag. Varje gång(!) har de varit tvungna att ta bort/lägga till vikter. Enligt vad jag hört ska det inte vara så. Skiljer det sig från maskin till maskin, eller är det helt enkelt ngt galet med fälg+däck, kanske sten i däckmönstret osv? Obalansen är dock kvar med kompisens hjul, så förm är det inte dem ändå, men visst verkar det skumt. Någon som har någon mer fundering kring obalansen? Mkt tacksam för alla tips och teorier! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
byt casterstag. bpo |
|
|
Hej bpo! Jag läste ju ditt inlägg en bit upp, du nämnde att du bytt två p-ändar. Jag kan inte komma på vad det kan vara, kan du förklara.. Casterstag ja, är det de som kallas stabilisatorstag på vanligt bilspråk? Jag ska nämna dessa när killen undersökt bilen färdigt, om några dar. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
hej gunnar. p ändar=styrleder, casterstag de är den nedre länkarmen som går snett bakåt från framhjulet,de är kul led i en ända och gummibussning i den andra. bpo |
|
540-97 |
Hej Gunnar! Jag har samma problem som dig och jag fattar inte heller vad som är fel! När bilen är kall så skakar hela bilen men när jag har kört ett par km. så försvinner obalansen nästan helt även om jag kör över 150 km/h. Jag har 18" hjul på nu men jag har även testat med ett par 16" hjul och obalansen blev mindre men försvann inte. Man kan nästan tro att ett hjul inte sitter fast riktigt när bilen är kall, så mycket skakar det!!! Tänkte lämna bilen till bmw i Göteborg ganska omg. men det verkar inte vara en bra ide om man läser tidigare inlägg! Stefan |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
När däck står över natten bildas det däckplattor på det ställe som däcket stått på.Det försvinner när däcket får lite temperatur.Ju bredare och lägre profil desto mer "problem".Har haft problem tidigare med nya fälgar och däck vanliga 205-65-15. flyttade runt hjulen fram-bak för att hitta rätt hjul. Ett att däcken var lite orunt, hade inte märkts på en vanlig bil men med sportchassi blir bilen ännu känsligare pga att den är styvare.Samtliga hjul var nollbalenserade dvs balansmaskinen visade noll. Normal tolerans 2-5gr. Har en förstående däckhandlare så jag fick ett nytt däck. Inte en skakning 0-180. Fick ett bra pris på 17 tums M-hjul så nu står mina perfekta hjul i garaget till ingen nytta körda 300 mil(till salu uniroyal 540 femekrade LM-fälg) Hasso |
|
Hej PJ ! Jag har GY F1 from Thailand, och ja ,i viss mån blir det mindre vibbar när bilen gått varm, men ändå för mkt vibb/brum ! Skall pröva att byta styrleder, casterstag och ev hjullager så får vi se !! Hardyskivan är tydligen svår att byta själv, ngn som vet ?? Och återigen, ngn som vet om M5 bakfjädrar passar rakt på en 540-93 ? MVH Cobran, BMWCS 436 |
|
Hello Nasty |
Jag mailade dig för ett tag sen men har inte fått något svar om det jag skrev som kunde vara orsaken till dina vibbar! Du skriver att det kommer från framvagnen kan ändra sig när du svänger, kommer o går vid inbromsning! Du skrev något om glapp i styrsnäcka, men det var det inte, kolla om du har en hjälpstyrarm på höger sida, bussningen i denna kan lätt ge sig o då styr det vänstra hjulet inte lika med det högra dvs. du får ett litet glapp..... Detta kan orsaka vibbar precis som du beskriver... Hissa upp bilen på högersidan o slit i däcket, kolla på hjälpstyrarmen om den rör på sig, gör den det så är bussningen garanterat slut! MVH/Henrik Kör tills det rasar |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.