|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
JohanOS |
Hej, har en fråga. Om jag kör med sommardäck på vintern då jag anser att det inte råder vinterväglag, jag smäller bilen och totalkvaddar den. Och polisen anser att jag borde inte kört med sommardäck för dom bedömer det som vinterväglag. Blir jag då nekad ersättning? |
|
svårt att säga...det får du nog ringa och fråga ditt försäkringsbolag hur dem ställer sig i den frågan... /Henke BMW CS #5075 |
|
|
En enkel gissning... Om polisen anser att du ska ha vinterdäck och du inte har det... antagligen så får du ut lite, men nersatt... Följdfråga: Du kör med en bil som är orimligt trimmad, eller har blanka däck runtom och smäller...ersättning ? _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Glömde en sak, när det gäller lagen om vinterdäck är det polisen och inte föraren som bestämmer huruvida det är vinterväglag eller inte. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
Dani |
Visst är det polis som bestämmer, men det är nog inte svårt att överklaga, om det VERKLIGEN inte råder vinterväglag. Är väl kanske inte såå svårt att bedömmma själv.. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan bara tilläga att LF bergslagen betalar inte ut nån ersättning om du kör med sommardäck efter 1 dec enligt lokaltidningen.Om vinterväglag råder.Vilket då gäller hela sträckan du ska åka. minusgrader och minsta lilla frostfläck på någon del av vägbanan så är det vinterväglag.Enligt vägverkets bestämmelser. MVH Hasso Länk |
|
För att du ska bli nekad ersättning krävs att felaktigheten på din bil (i detta fallet däcken) är direkt orsak till olyckan. Bedöms det vara vinterväglag och du körde av vägen på sommardäck kan du nog inte räkna med ersättning. Observera också angånde vinterdäckslagen att det står ingenting om temperatur. Det behöver alltså inte vara vinterväglag trots -5 grader, men kan lika väl vara vinterväglag med +5 grader... Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Polisen utdömer troligen böter till dig iaf då du har fel däck , tror det är samma som att ha för dåligt mönster ( typ 4 x 600:-) smaskigt som lök på laxen när man ställt av.... Så var inte dumsnål: använd vinterdäck, det är för ju vanligt enkelt sunt förnuft att ha vinterdäck när det är vinter |
|
|
Gasar-Magnus: När är det vinter?? Här i Karlskrona har vi torra fina vägar men -6 grader. _____ Micke Länk |
|
|
Per definition är det vinter när dygnsmedeltemperaturen understiger 0 grader. Vägverket rekommenderar att man använder vinterdäck när temperaturen understiger +5 grader. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: Jo, jag vet men ville höra Magnus definition om det hela då han skrev "Så var inte dumsnål: använd vinterdäck, det är för ju vanligt enkelt sunt förnuft att ha vinterdäck när det är vinter" _____ Micke Länk |
|
|
En djungel det här med vinterväglag, men visst har vi vinterväglag nu Micke! Kanske inte på E 22:an, men på mindre vägar där nattfrosten sätter sig. Bitvis är det blixterhalt!! Att tänka på vid däckval är också att sommardäck och minusgrader är ingen bra kombination heller... JohanOS: Skaffa vinterpuckar snarast!! En kompis hade hört nu med sitt försäkringsbolag och mellan 1 dec - 31 mars, så pröjsar dem inte en krona vid olycka med sommardäck OAVSETT väglag. Man SKA helt enkelt ha vinterdäck nu. Inte värt att köra utan tycker jag. Visst rasslar det (dubbat) osv, men man får ta den smällen. Var klok och investera till nya kärran, så blir du inte ruinerad fullständigt om olyckan skulle vara framme!! En rekommendation i all välmening! /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
|
Kidde: Låter konstigt att de inte skulle betala ut något oavsett väglag efterson lagen om vinterdäck endast gäller vid vinterväglag. Kan också tillägga att en bekant till mej totalkvaddade sin S4 förra året. Det var definitivt vinterväglag! Han fick ut full betalning för bilen men fick lägga 1000kr extra på självrisken. Detta varierar såklart beroende på försäkringsbolag! Själv tycker jag att man ska ha vinterdäck om det är halt ute =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
LF bergslagen kom på den "nya" försäkringsregeln i år, allt för att minimera utgifterna vilket är en tråd som genomsyrar de flesta bolag numera. MVH Hasso Länk |
JPM |
Här har ni lite info... Länk Juan Pablo Montoya For President |
|
Där framgår också att det ska vara vinterväglag på vägsträckan där olyckan sker för att ersättning skall utebli! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Micke: kör lägs E22 så gott som dagligen genom blekinge och med tanke på vägverket urusla plogning där är vinter däck befogat jämt, även inne i Kallekrona är det befogat med vinter däck, i dom branta små gatorna där frosten gärna ligger kvar eller t.ex. om man åker lite innåt landet till t.ex. Tving eller Rödeby Jag kör ca 6-8000 mil / år i södra svergie lägger på vinter däcken ( dubbfria) i början på November tar av dom i slutet på mars/början på april hitilis har jag inte ångrat mig nån gång.. Men så klart var och en gör som den vill...... |
|
|
Gasar-Magnus: Jo, jag vet. Jag bor mitt i Kallekrona och jag ville inte stöta mig. Jag var bara nyfiken på vad du menade med "vinter". Ha en GOD JUL alla. _____ Micke Länk |
|
|
Magnus, jag reflekterar lite på det du så om 4x600... Hade för mig att svensk lagprincip är att man lägger inte up mindre brott på en hög utan man fälls en gång för samma typ av brott. Det finns någonting som faktiskt heter brottrabatt dvs att om du kör utan bälte och kör för fort samtidigt så fälls du endast för det grävre av brotten. I fall med slitna däck så skulle ge endst 600 kronor och inte 4x600...eller har jag fel? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
*Z3c 4 ever!* Om du får böter för 2 saker så får du 50% rabbat på den billigaste boten. God Jul och Gott Nytt År. Länk |
|
|
Slitet, skadat eller otillåtet däck ger 800:- i böter. Denna summa ska gälla oavsett antalet däck, men jag har trots detta sett mer än en bot med 2x800:-, eller 4x800:- i böter på däck. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.