AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.213

Motronic och större spridare kontra tilläggssprut

Sida 2 av 2
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Precis..
får gå på den gamla klassiska metoden, och sedan när jag investerat i ett nyt tändning/bränslesystem så löser sig allt :D

E28 M535i TwinTurbo

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Nu har jag inhandlat ett tilläggssprut. Det blev ett Aquamist MF2, med mapsensor och 2st 390cc spridare. Hoppas det funkar bra :D

E28 M535i TwinTurbo

Jo
744
Jonhny
745 -85
Hoppas du fick det billigt. Det borde ju funka.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
fick det tyvärr inte så billigt.
Det var köpt hos GIK-turbo i mars. detta år alltså. Då kostade det närmare 7500med slangar och så.
Jag fick ge 5000..
4000 hade jag tyckt va lagom.

E28 M535i TwinTurbo

Jo
744
Jonhny
745 -85
Hur mycket räcker de spridarna till ?

Priset kan man ju diskutera, men du får ju förhoppningsvis allting klart så det "bara" är att koppla in.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
utbudet på beggade tillskottssprut verkar va dåligt. så jag slog till på första bästa.. eftersom jag har lite tidspress. Rycker in i lumpen 20:e januari, vill ha motorn i bilen och startbar tills dess. Sen ska den självklart finjusteras. men det hade jag tänkt ägna permissionerna till.. å dessa blir inte alltförmånga. ligger i Boden och bor i sthlm :/

spridarna ger 780cc/6 per cylinder. DVS. 130cc per cylinder.. Har hört att en cc räcker till c:a en häst.
så ett tillskott på dryga 130hästar.
Men sen så ska jag nog höja soppatrycker litegrann till dryga 3.5-4bar. så jag bör väl kunna klämma soppa till närmare 450häst hoppas jag.
å mer än så orkar ändå inte mina två t25:or ge mig.

E28 M535i TwinTurbo

Jo
744
Jonhny
745 -85
Vet inte hur mycket du räknar med att originalsystemet ska ge, men bränsle till 450hk totalt låter kanske lite optimistiskt. Du vill ju gärna köra lite fetare blandning med turbo.

Snabba ryck som gäller visst. Tiden går o går känns det som...
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
ja.
tiden bara springer iväg.
målet är som sagt att ha motorn startbar innan jag rycker in. att den kommer gå skit inann den är inställd är jag fullt medveten om.
ska ställa in motorn med bredbandslambda när jag är klar.

E28 M535i TwinTurbo

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
originalsystemet bör räcka till närmare 300hk, med ett soppatryck på 3.5-4bar.
Jag hade c:a 250hk i min bil innan, utan några som helst problem.
Med ett tillskott på ytterligare 130cc per cylinder så bör det väl räcka?
Kom dessutom på att tillskottet egentligen blir mer än 130cc per cylinder då endast de cylindrar med öppna insugsventiler får ta del av dessa 780cc bensin.
Detta kan man ju, om man är duktig, räkna ut genom att mäta på kamaxeln. Så då bör det väl räcka till mina gissade 450hk.
Men bara för att soppan räcker till 450hk så gör ju säkerligen inte mina små knappt synbara T25:or det. Dessa bör knappt orka 400.. så jag kan nog åka på ganska fet blandning om jag har lust.
Men allt detta är bara rena teorier.. Jag måste montera och prova mig fram för att få bevis.
Det var också detta jag tänkt använda lambdan till. så jag får det svart på vitt.

E28 M535i TwinTurbo

Jo
744
Jonhny
745 -85
Tillskottet blir 130cc per cylinder. Alla spridarna öppnar en gång per varv. 130cc=130hk baseras ju på detta. Kammen skiter nog i vilket.

Håll koll på att du får bränsle (åtminstone så den inte går magert). 325orna lämnar inte mycket mer bränsle än vad de ger original. Jodå, jag vet hur spikningar låter...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Det där med tillskottsprut låter knasigt i mina öron.
Hur kan man veta att det blir så exakt fördelat med soppa över alla cylindrar?

//Ticco

www.ticco.com
Jo
744
Jonhny
745 -85
Ticco:
Det vet man inte, men om man har tillräckligt med volym mellan spridaren och insugninsrören så blandar det sig. Be mig inte att bevisa det matematiskt bara. Annars öppnar man en gång för varje insugstakt, men det kräver något större spridare(fler vilotider) - då blir det rätt. Extrainsprut körs ju på ganska många trimmade bilar, även häftiga japaner med riktigt mycket effekt, så det borde funka.
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jo det är mycket möjligt att det gör, men tror nog att man ska se till å ha ordentliga grundspridare först å inte förlita sig helt på extrasprutet.

//Ticco

www.ticco.com
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det resonemanget håller jag inte alls med om, men smaken e som baken. Mycket billigare och enklare att mappa med extrainsprut. Man slipper ändra något i originalsystemet. Ekonomi och miljövänlighet under normal körning lär ju en bonnmappning aldrig kunna åstadkomma.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
ticco: Klart att riktiga spridare och ett nytt insprutningssytem vore det bästa.. men om du läser hela inlägget så ser du att min ekonomi inte tillät en sån investering. Utan jag var tvungen att göra en kompromiss. Därför fick det bli detta system.
Systemet kommer dessutom gå på mappsensor, ska börja med att mappa 2D på enbart mapsensorn. DVS. Så länge det är laddtryck så sprutar det hej-vilt ur tillskottsspridarna.. vilket ger en konstans 780cc tilskott. om detta leder till att den går tokfett så kopplar jag in varvtalsgivaren och mappar i 3D, med RPM och laddtryck.

E28 M535i TwinTurbo

imenhoteb
men? om du kör mf2 i 2d så får du ju inte fullt med bränsle på spridarna ..om du inte skruvar upp potensimeter skruvarna från 2000 rpm - 9000 rpm på fullt flöde..sen kan du ju starta vid 5000 rpm lika bra som vid 2000 rpm...

Skulle nog sätta dit mappsensorn direkt!!! är lite svårt å veta vart man har allt ändå?..på min så saknas 4 st avgas mätare. eller lamba..

sen har du ju möjlighet å köra hög omiga eller lågomiga..

TN
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag menade att enbart köra på mapsensorn, och skita i varvtalsgivaren.. för då blir det som du säger. att jag kan starta på vilket varv som helst..
Jag ska bygga en egen lambdamätare och använda när jag mappar in boxen sen. Lambdasond --> mycket bra multimeter. Sen räknar man om spänningen man får till lambdavärdet. Mycket enkelt och effektivt.

E28 M535i TwinTurbo

ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Jag har redan extra spridare, två stycken 390cc

E28 M535i TwinTurbo

Jo
744
Jonhny
745 -85
Är det inte bättre att använda mf2an som det är tänkt ?
Med map och varvtal ? Den går väl igång vid övertryck ?

Multimeter o lambda funkar bra, men den visar ju bara om det är fett eller magert, inte hur fett resp magert. I princip har man 0,8-0,9v vid fett och 0-0,1v vid magert. Vid lambda 1 så fladdrar den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.