|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| i min 5hp-18 låda har ja satt en atf olja ja köpte i finland, den heter atf-x från neste de stod åxå läns ner på burken Dexron ||| D tror ja...har ja satt rätt eller sitter ja me en skuren låda efter vägen snart? | |
|
om man planerar att skölja ur lådan med minst 2 byten när tycker ni man skall byta filtret, första eller andra gången och varför isåfall? mickes gamla länk ger mig inte svar på oljemängd osv, finns det någon fräschare länk? Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
| andra gången tycker jag, efter första så finns ju rätt mkt av den gamla oljan kvar å sätter du dit ett nytt filter hamnar ju allt skit från den gamla där, byt andra gången, de e mitt råd iaf, de går kring 3 liter tror ja vid varje hemma byte... | |
|
Tacksam om någon som VET kan svara på hur mktolja det går åt ungefär vid byte av olja och filter. Lådan är enligt Förenade bil en som heter 5hp-24 och oljan från Esso kostade typ 175 bagare per liter efter klubbrabatten. Även intresserad av fler synpunkter angåene när filterbytet skall ske. Är det kanske befogat att byta BÅDA gångerna? Jag passade på att igår besöka FB i Malmö och höra mig för om uppgradering av styrenhet till lådan. Först fick jag ett tveksamt svar om att man kunde påbörja uppgraderingen men att man KUNDE komma till ett stadie där man var tvungen att byta styreneht för 5 lappar, enligt utsago skulle det inte gå att stoppa eller backa operationen utan man fick helt enkelt chansa. Ställde mig lite tveksam till detta men som tur var så fick vi tag i en kunnig tekniker som förklarade att Bilen köper alla uppgraderingar som fungerar till den befintliga styrenheten och tydligen fick man indikationer på om det behövdes byta styrenhet för nyare uppgraderingar men det var alltså inget tvång att byta den. Dom trodde med stor sannolikhet att det fanns uppgraderingar till min låda då man normalt inte uppgraderar lådan om inte det finns tydliga problem. Jag fick även bekräftat av killarna själv att olja o filter borde bytas. Ett flertal växellådskunniga kunder hade även diskuterat detta med dom så dom var fullt medvetna om deras lifetimeolja kanske inte varar i en livstid (under vissa förhållanden iaf.) tyvärr frågade jaginte om priset men ringer nog dit så fort jag hinner. Wendtan: tack för tipset, han hade givetvis semester.. 525tok: på pappret jag fick som var en utskrift från TIS såt följande (gäller min 5HP-24 låda iallafall) "OBSERVERA Permanentoljan får inte blandas eller förväxlas med andra ATF-oljor, eftersom detta leder till växellådshaveri" Oljan dom säger det skall vara i mitt fall är följande Esso LT 71 141 med artikelnummer 8322 9 407 807. Oljan säljs normalt i 20 litersdunkar men kommer du med en dunk kan dom tappa på lämplig mängd till dig. Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
|
Byter du olja så byter du filter, kvittar hur många gånger. Min uppfattning då ett filter inte kan kosta så många kronor i sammanhanget. ///Micke Touringklubben: Länk |
|
| PC: Du skulle väl kunna maila till ZF och hoppas på svar från deras teknikavd, går även att ringa KGK de har teknisk avd..fråga samtidigt på vilka mer bilmärken som samma låda sitter i för det är tveksamt att det är samma oljerekomendationer som gäller då Länk Länk | |
| ja tror ja har råkat blanda, blir nog inte å köra mer innan all olja e bytt på verkstad, efter ja satt i den oljan firman rekomendera mig så den växlar visserligen bra ännu men visar lite symptom om att de är nått den inte tycker om, ida tex så började parken liksom kugga över å ja fick lägga i D el R å så i parken igen å då låste den, så gjorde den inte före oljabytet iaf...lådorna e tydligen enormt känsliga... | |
|
525tok: jag hade nog inte chansat utan säkerställt att det är rätt olja du har annars byt hela klabbet. gto80: tack för tipset det är nu gjort Fick tag på rätt kille hos KGK och fick följande info Oljan skall i regel inte bytas men visst kan den behöva bytas i vissa fall. Han nämde att molekylerna klipps av i oljepumpen med tiden och att man fick räkna oljan som en viktig komponent i lådan. Han tyckte det räckte att byta filter vid sista bytet även om många av deras kunder endast gjorde ett byte, men vill man få ut mer olja så fick man ju göra bytet i flera omgångar. Oljan kunde gå att få tag på hos Audi,Porsche mfl. men andra oljor var det inte frågan om utan tydligen använder dom samma olja. Priset kan ju skilja ändå så det kan ju vara värt att ringa runt. Följande tips fick jag inför oljebytet Ställ bilen plant (viktigt) töm ut den oljan du får ut. fyll på till det rinner över. skruva ihop och dra igång bilen, torrkör på plats igenom växlarna till oljan när cirka 30/40 grader. lossa tappskruven, det som nu rinner ut skall låtas rinna ut. Lådan var känslig för nivån så var så noga det går. Nivån stiger om temperaturen stiger så det gäller att ha hyffsad koll på tempen oxå. Detta är den infon jag fick men det kan ju vara annorlunda från låda till låda var noga med att kolla upp hur det är i just ditt fall. Min låda heter enligt förenade bil A5S 440Z (5HP-24) Johan S #4079 & B.M.W #4079A Chassinummer:DK41 411 www.bimmer.se Länk |
|
| Pc: Vad bra jag vet av erfarenhet att KGK är bra att ringa till, men är du riktigt på hugget nu så kan du även ringa några oljebolag även dom har avancerade tekniska avd. och så ställa frågan vilken av deras oljor som är rekomenderade till olika lådor, Shell har jag själv ringt några gånger för det är nämligen deras olja i några automater till BMW men de vill inte säga vilken av deras olja det är för den har väl en annan beteckning hos BMW och kostar mer där, det Shell säger är att den är framtagen lokalt i Tyskland nu minns jag inte till vilken bil men det var en 7 serie | |
| Pc: Glömde länken Donaxoljorna är så blad 13 Länk | |
| falsk alarm..sorry bytte olja igen ida me den ja satt tidigare å filtret bytte ja nu åxå..gick 5 liter..nu verkar lådan funka som den ska igen, kanske hade för lite eller så bara innan...min låda heter 5hp-18 å de duger väl me dexron 3... | |
|
vad-är-det-för-skylt-man-ska-titta-på.-så-man-vet-vad-för-olja-man-ska-ha? kan-någon-ladda-upp-ett-foto-så-jag-vet-var-jag-ska-titta.. lådan-heter--A4S310R det-är-en-318IA-92a om-något-vet-vore-jag-glad även-vilken-olja-som-ska-användas-till-dom-olika-färgerna-på-skyltar.... |
|
|
Hej. Om det totalt finns 10.6 lit olja i växellådan,kan det verkligen bli en kännbar förbättring av att tömma den på 3.5 lit och blanda ut gamla oljan med nya 3.5 lit? Är det värt pengarna och besväret? Mvh Ilca |
|
| Byt filteret oxå... | |
|
Min växlar klart märkbart mjukare efter oljebyte. |
|
| Lossa på tryckledningen till oljekylaren. Kranka motorn så att lådan tömmes på olja. mät upp urtappad mängd.Byt fileret och fyll i samma mängd som tappades ur. . varmkör, kolla nivån. | |
|
men-frågan-va-vilken-olja-som-jag-skulle-tappa-i. hört-det-e-olika-oljor-Beroende-på-någon-lapps-färg... man-skulle-tydligen-inte-Blanda-olika-typer-av-ATF proBleet-är-då-att-jag-inte-hittar-denna-FÄRGADE-lapp-på-autolådan |
|
| Dextron III | |
|
vad/då-Dextron III spelar-det-ingen-roll-om-man-Blandar-oljorna? vad-har-då-lappen-för-funktion? vad-ärGL5-för-olja. någonsa-jag-skulle-ha-det Blir-ju-osäker-när-det-är-olika-svar |
|
|
mangkot: Sluta tryck på bindesträck mellan varje ord, är ju skitjobbigt att läsa det du skriver! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.