|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! Dagen efter gick min jäkligt risigt efter litet tuff körning på Barkarby. Ville bl a "testa lådan" då den var ganska nymonterad - byggde om från man - . Växlade upp sent och ryckte och slet i vxlarna. Efter oljebyte + filter blev den helt " ny". Bytte sedan ytterligare 2 ggr. Sedan dess = inte en synpunkt. MVH /// Paap R |
|
Fick höra på en verkstad att om man tar ner tråget så går det åt 6,5 liter olja och INTE 3 liter som det har framkommit! Speciellt om man byter oljefiltret i lådan som innehåller en del olja. Vad är det för snack att den nya oljan ska vara varm innan den fylls på? Kan någon bekräfta det? Hasso: 30grader på den nya oljan? Ska den värmas i mikron då eller? ;-) Länk MVH/Andrè |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Andre:Gör det du, nu var det temperaturen på oljan i lådan vid oljekontroll av nivån de gällde. det går åt ca 3,3 liter ink filter. BMWs uppgifter. För övrigt så är 30 grader inte varmt. lite handljummen bara.:)) Eftersom olja utvidgas av värme så är det inte lämpligt att försöka varken fylla eller kolla om lådan är varmare, då blir det fel nivå. Det är egentligen meningen att bilen ska vara DIS uppkopplade vid kontroll för att läsa av tempen via den tempgivare som sitter i lådan. Bra funktion "sök inlägg" MVH Hasso Länk |
|
Konstigt att killen jag pratade med sade att det gick åt 6,5 liter om man tar ner tråget samt byter filter. För övrigt så var det Askens "man" i Huddinge, Per. Länk MVH/Andrè |
|
|
Jag ska kolla upp det med LO-s imorgon. Länk MVH/Andrè |
|
|
Andre: Per byter och sköljer kanske vem vet5 du får fråga han om han öppnar svara på alla frågorcenter:) 3l vid tråg plus filter... Asken |
|
|
Asken: Frågan gällde om jag bara byter olja samt filter samt tar ner tråget. På den frågan sade han till mig att eftersom det sitter en hel del olja i filter samt om man tar ner tråget så går det åt över 6liter olja totalt! Hade också för mig att det behövs 3,3liter. Enligt BMW-s listor så gäller 3liter olja. Länk MVH/Andrè |
|
| Du blir nog blåst på 2,7 liter olja. Men han kanske är seriös och spolar rent kylaren med den mängden:-) | |
|
Skriv in ditt chassienummer här så får du reda på hur mycket olja det går i din låda. Länk _____ Micke Länk Länk |
|
|
Enligt VIN: Engine Oil 6.50 Liter Transmission Automatic Transmission Model A5S 310Z Länk MVH/Andrè |
|
|
Tomba: Vet inte varför Per påstod att det skulle gå åt 6,5liter olja men nog lät det skumt! Länk MVH/Andrè |
|
|
Andre: Jag vet att Per är duktigare än mig på automatlådor:) |
|
|
Nu är oljebytet samt filterbytet utförd på lådan. Det gick åt 3,5 liter LifeTime olja som kostar 180kr/liter på BMW. Det var inte så krångligt faktiskt. Det som är knepigt är att fylla på olja efteråt. Oljepåfyllningspluggen sitter under den gröna markeringen på undersidan av lådan där det också står vilken olja man ska använda! Ta bort den gröna pluggen och skruva loss en skruv under den. Sedan måste man ha en behållare med en slang då oljan ska tryckas upp. Packningen behöver ej bytas om man tar ner tråget. Lådan växlar mjukare känns det som. Ser ingen mening att "skölja" lådan då det är sammanlagd 7,7 liter olja i lådan totalt och hälften byts om man tar ner tråget som vi gjorde. Ev. kan man utföra samma arbetsmoment en gång till om man vill efter ett tag. Länk MVH/Andrè |
|
|
6.5 eller 3.3, på min står det ju 10.6 liter, vad är det som gäller på min låda? Engine M52 Engine Oil 6.50 Liter Transmission Automatic Transmission Model A5S 310Z Transmission Oil 10.60 Liter Rear Axle Oil 1.00 Liter Coolant(w/o Air Conditioner) 10.50 Liter Coolant(with Air Conditioner) 10.50 Liter Brake fluid 1.00 Liter Remarks : Automatic transmission: lifetime oil filing |
|
|
Nu har jag bytt olja+filter i step-lådan.Det blev som en ny bil den vxl gudomligt mjukt nu. bilen har gått 22500mil Rekomenderas starkt |
|
cr |
Kan bara rekomendera att byta olja och filter det blev stor skillnad på min bil med ZF 5-hp18. Om man skruvar ner tråget och byter filter går det åt 3-4 liter olja. Nivån skall kontrolleras vid en temp av 30 grader celcius som Hasso skrev. Bakrunds färgen på märkskylten på lådan talar om vilken olja det skall vara i lådan. BMW i Mölndal (Göteborg) hade helt fel i mitt fall angående vilken olja det skulle vara, om man hade lämnat in bilen till dom hade dom fyllt på ATF Dextron 3 vilket är helt fel. Den oljan är inte ens blandbar med den olja som det skall vara Castrol transmax Z som är en helsyntetisk olja. Kolla noga med någon oberoende oljeleverantör ,ZF själva eller den lokale bildelsleverantören. Jag pratade med 3 olika ställen däribland castols svenska kunservice och alla sade Castrols Trans max Z. När jag nämde detta för BMW skrev man ut en fullständig lista på oljor till min typ av automat och jag fick en A4 sida med olika oljor och där fanns Transmax med. Denna saluför inte BMW utan det enda alternativet var vanlig Dextron 3 i Bmws sortiment. Kort och gott var det en Jävla tur att jag upptäckte detta och jag gjorde jobbet själv och inte lämnade den till Bmw och kanske suttit med en rasad låda nu. I min servicebok står det att man skall byta olja och filter varannan insp.2. BMW sade att man aldrig behöver byta, VILKET SKÄMT. Om man inte har möjlighet att göra jobbet själv tycker jag att man skall köpa olja av RÄTT sort och gå till en verkstad på någon bakgata och be dom byta olja och filter som du har med dig. Jobbet tar max en halvtimme om man har billyft. Skall altså inte kosta en spänn över 500:- för endast jobbet. BMW ville ha 2800:- om jag hadde lämnat bilen där (och då fått fel olja i lådan). Filtret kostade runt 250:- och 4 liter av rätt olja kostade 628:- totalt alltså knappt 900:- för mig att fixa det och det blev rätt dessutom. Som jag ser det är ett vettigt pris på en verkstad 1500:- för denna opperation inklusive allt. MVH Calle |
stefannorr |
Mig veterligt har alla e-39 lifetimeoljor numer och skall ej bytas,men numer så rekomenderar väl alla verkstäder att man gör de..har själv bytt i min låda+bakaxel..får hoppas dom tagit rätt olja,får kolla upp de med servicepapprena. |
stefannorr |
Vilken olja ska de vara i min så ja kan kolla om dom satt rätt? samma som inlägget ovan eller? dom satt i min 7,5 l(står ej märke) dock nr 83229407807 om de säger något? |
stefannorr |
Hittade troligen den oljan dom böt till med snabbsök på webben. 83229407807, ESSO ATF LT 71141 är det den rätta till min? hasso? |
|
Hej! I min 5HP18 går det åt ganska exakt 5L när jag byter olja och filter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.