|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Tänkte att ni som verkar vara ypperligt kunniga kring BMW i allmänhet kanske kan ge mig lite tips. Jag är helt inne på att skaffa en lite snabbare bil än den jag har, 316 compact. Har kollat lite på Z3 och E46 Coupé men har svårt att bestämma vilken motor man ska ha. 323, 328, 330? Importera eller köpa svensk? Någon som har en Z3 eller Coupé som har lite tips? / Kristian | |
JohanOS |
Jag köpte precis en Z3 Coupé 3.0 (idag faktist). Och har sen tidigare än Z3 Coupé 2.8. Det tycker jag är en underbar bil både utseendemässigt och i körglädje, på utseendet håller inte alla med, men den är ju speciell, antingen älskar man eller så hatar man :). 2.8an är helt klart godkänd, men 3.0 motorn är underbar, finns en tidigare tråd om att just 3.0an vunnit motortesterna på alla bmws motorer. Och kör man den förstår man varför. |
|
K.Kierkegaard: Om du ska ha bil en som åretrunt-bil ska du inte köpa en Z3:a,är inte så bra vinterbil Men en E46 coupé är en mycket bra å snygg bil,sån skulle ja satsa på...motorvalet beror ju på din ekonomi...330 är ju inte fel (3,0 231hk) |
|
|
Prova de olika modellerna och väg för och nackdelar, körglädje mot kostnader osv. Importerad eller svensk tycker jag kan kvitta, bara bilen är i bra skick. Köp det som ger mest bil för pengarna! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
| Ja coupén är grymt snygg. Frågan är om man ska lägga pengar på 328, har fått för mig att en 330 inte kostar så mycket mer. Vad tror ni om värdeminskningen på en coupé, det är egentligen det som avgör om man har råd eller inte... | |
|
JohanOS: Grattis till bilköpet förresten! Ska du göra dig av med 2,8:an eller =)? |
|
JohanOS |
Z3an håller sig garanterat bättre än 328an. Framförallt Coupén som kommer få lite speciellt värde med tanke på så få som tillverkats och så har den ju slutat tillverkas sen ett tag tillbaka (jag köpte faktist den sista svensk-sålda i sverige 2002/06). Att inte köpa en z3 som bruksbil är skitsnack, iaf vad gäller Coupén. Den funkar hur bra som helst, roadstern är ju däremot inte gjord för vårt avlånga land tyvärr. |
|
330 kom ju inte förns 2001,så dom ligger fortfarande ganska högt i pris...men om du hittar en till ett bra pris och du har pengar så slå till på en 330 328:an kom därimot 1998 så dom kan man få ganska billiga...om man ska jämföra motorerna på 328 å 330 skiljer de inte så jätte mycket....40hk mer + bättre vris i 330:in |
|
JohanOS |
Där håller jag inte med dig LazerEye. Vet inte hur mkt du provkört, men jag som har båda motorerna sida vid sida märker en enorm skillnad på många sätt. Att stirra sig blind på hästkrafter och vridmoment är aldrig bra. Det är natt och dag mellan 2.8an och 3.0an. Det är helt enkelt olika motorer, inte bara olika värden. 3.0an beter sig HELT annorlunda än 2.8an. Och vill man vara petig ska man dessutom inte glömma att anmärka att 3.0an låter något helt sjukt mycket skönare än 2.8an. :) |
|
JohanOS: Jo,du har rätt...tar tillbax de ja sa! har åkt mycket i 328:an men inte så mycket i 330:in....har inte gasat så mkt med 330 å på lägre varv tycker ja inte de e så stor skilland,lr hur är de så? |
|
JohanOS |
Jag vet inte, ska jag vara ärlig tycker jag det är ett större hopp mellan 2.8an och 3.0an, än det är mellan 3.0an och M-coupén. Men det beror förmodligen mest på att känslan av effekten ökar logaritmiskt med hästkrafterna, så mellan 300-400 känner du inte lika stor skillnad som mellan 100 och 200, såklart. Jag gillar 3.0an, efter man kört den några timmar är det svårt att sätta sig i 2.8an.. Då blir den riktigt tråkig, fast jag vet självklart att den funkar, har ju kört 2.8an i 2 år utan att klaga. Men jag fastnade för 3.0an. helt klart. *kär i motorn* |
|
vet oxå att de är större hopp mellan 100-200 och 300-400...men du kan inte mena att hoppet är större på 328-330 än 330-M3!? va ett tag sen ja körde 330 nu,ska försköka prova den igen.... glömde tillägga att 328:an ja görde va chippad + sportavgas |
|
JohanOS |
M3an har en större skillnad tycker jag, men just på Z3an är det inte så. Om vi nu ska se till värdena så säger det sig självt. 2.8, 0-100 på 6.8s 3.0, 0-100 på 6.0s MCoupe, 0-100 på 5.5s Alltså, större hopp mellan 3.0an. Men M-coupen är naturligtvis en klass för sig. Men som du ser märker man mest "g-kraft" skillnad mellan 2.8an och 3.0an. Om det nu är det man går på i detta fallet. |
|
JohanOS: Grattis, du hittade en till slut! :) Och jooo, roadstern är gjord för vårt land oxo, men bara halva året! ;) Kirkegaard: Prismässigt skiljer det en hel del på 328 och 330, detta mest för att E46 328 finns från 98 och E46 330 från 2001. Allt beror på hur mycket pengar du vill satsa, såklart är ju större motor = roligare färd mellan punkt A och B :) ________________________________________ Länk |
|
| men om man ska mäta 0-100 har inte hästkrafterna samma verkan som te.x 0-200....0-100 är de mest bra start + bra växling som avgör....0-200 är bättre att mäta,då piskar M3:an 330 stort! | |
JohanOS |
wolv: Jo, tror du man kommer sova i natt eller?! Ska ta tåget 06.42 imorgon upp till Uppsala och hämta den, där står den klar med 18" sulorna och hela skiten. Snackade med säljaren senast för några timmar sedan, han ville tillägga att jag var den enda ägaren av en Sterlinggrå Z3 Coupé i hela Sverige. (ni vet samma färg som Z4:an görs i). Det är lite halvskoj :-) |
|
JohanOS: Är de en Roaster lr en vanlig Z3 du ska köpa?? |
|
JohanOS |
En Z3 Coupé 3.0. Har redan köpt den, måste bara hämta den imorgon.. Fan 60 mil och köra. :/ |
| skulle ju inte vara fel me en Z3 3.0 inte....va har du som vinterbil? du lär väl inte ha Z3:an som de? | |
JohanOS |
Jo, självklart. Det är ju en Coupé. Den funkar lika bra på vintern som vilken vanlig bil med tak som helst. |
JohanOS |
Nu ska jag sova iaf, lång dag imorgon. Ska upp om 5 timmar *usch*. Jag lär höra av mig imorgon med bilder och så på bilen. Sov gott :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.