|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Benke: Lite fysik nu: Om det är minusgarder (eller vilka grader som helst för den delan) och det blåser så blir det som du säger mycket riktigt kallare på den "kropp" som tar emot blåsten. Dvs vid minus 10 grader och ca 20 sekm träffas kroppen av ca minus 30 grader tror jag, har inte tabellen i huvudet men men. Men om du kör (blåser på som du skrev) i minusgrader så blir det inte kallare på bilen bara för att du blåser på. Såvida inte du kör i helvetes motvind, detta då det är "kroppen" som rör sig frammåt i det vinstilla läget. Hej hej |
|
|
Benke: Lite fysik nu: Om det är minusgarder (eller vilka grader som helst för den delan) och det blåser så blir det som du säger mycket riktigt kallare på den "kropp" som tar emot blåsten. Dvs vid minus 10 grader och ca 20 sekm träffas kroppen av ca minus 30 grader tror jag, har inte tabellen i huvudet men men. Men om du kör (blåser på som du skrev) i minusgrader så blir det inte kallare på bilen bara för att du blåser på. Såvida inte du kör i helvetes motvind, detta då det är "kroppen" som rör sig frammåt i det vinstilla läget. Hej hej |
|
| Asken: Skiten som lägger sig på bilen vintertid består ju till största del av vägdamm/grus uppluckrat av vägsalt som bildar den här fina gråsvarta sörjan. När du då ska tvätta en torr skitig bil så är väl tanken att avfettningen ska "blötlägga" skiten. Skulle man inte i ett sånt läge (när bilen gått några mil på saltskitiga vägar och skiten inte grott in) kunna tänka sig att man duschar på en blandning av bilschampo och vatten i stället, låter stå en stund och sen högtrycksspolar? | |
|
Det mest primära måste ändå vara att få bort saltet, eftersom det mer än något annat bidrar till korrosion. Att bilens underredsmassa inte tål vanlig avfettning tror jag inte ett smack på. Underredsmassa på de flesta bilar är ju någon sorts PVC-plastskikt som skall tåla det mesta, det enda som löser det är bensin. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
PS. Fast som tur är behöver jag egentligen inte oroa mig så mycket för detta, eftersom jag aldig kommer köra med min bil när det är blött och saltat ute. Det är ju det allra bästa! DS. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Jag sprutar på ok´s vanliga naturavfettning utblandat 1/4. Sköljer sedan med varmt vatten. Klart. Får sedan torka på plats i varmgaraget. |
|
|
benke: Vintern och dess tuffa smuts brukar tyvärr oftast kräva lite starkare lösningsmedel än bilshampoo. Shampoon, de flesta jag känner till har inte det koncentratet att de klarar av salt&tjärna mm. För att en avfettning skall bita effektivt lägges den på bilen och efter den verkat minst 5 min gärna längre känenr man med pekfingertoppen tex runt sidoblinkers fram. Om smutsen är löst in till lacken och inga "noppor" av asfalt sitter kvar kan man lungt gå på med högtryckaren. Har avfettningen gjort sit jobb ordentligt samt högtryckaren har lite kraft i sig är shampoot och svampens enda funktion att lösa den sk trafikfilmen som kräver menanisk bearbetning. Tvätt på vintern är knepig till så att spolar man av en bmw utomhus och tvättar den oavsett hur noga man än torkar bakom lister så fryser det till nästa morgon. Bra kur för torkning är garage. Diverse andra teorier som presenteras tidigare i inlägget bedömmer jag som gammal bilrekondare inte stämma in med vad min erfarenhet inom detta ämne. Var och en gör ju som dom vill och vill ni ha lite mer matnyttigt kolla in under Gör-det-själv till vänster. Tvättar man inte bilen med jämna mellanrum blir resultaten långt värre än om man håller bilen ren.... Vill man åka smutsig tjärprickig saltimpregnerad BMW så är världen fri......... ASKEN |
|
|
Citerar delar av CoolBlue´s inlägg eftersom jag har lite funderingar om det. Citat: "Det som gäller på en lackbehandlad bil (om jag nu kommer ihåg allt rätt är): * Avfettning biomicro (gärna något utspädd som läggs på med spruta typ större blomvariant som man har för att ta bekämpa skadeinsekter) * Insektsborttagningsmedel (BMW) på front + speglar. * Någon form av fälgrengöring på fälg." Fråga 1: Vad är Biomicro avfettning? Typ T-grön? Fråga 2: Varför rekomenderas inte petroleum avfettning? Som jag förstått det är detta nödvändigt om man vill slippa tvättrepor. (vilket jag oxå tror med tanke hur dåligt det funkar med T-grönt) Fråga 3: Finns det någon anledning att släpa med sig speciella flaskor för fälgrengöring istället för att köra petroleum avfettning även på fälgarna? Jag använde fälgrengöring i somras men svampen blir väldigt smutsig trots det. Fråga till Asken om han läser detta. I din bilvårdsguide (mycket intressant) säger du att du blåser på med högtryck på så nära håll som 3 dm. Är det viktigt att gå så nära för att få lacken ren? Själv håller jag mig på ca 5-10 dm avstånd pga. att jag trott att det kan vara skadligt att gå närmare. |
|
|
Länk _____ Micke Länk |
|
| Jag har för mig att man ej ska använda sura kemikalier på sina lättmetallfälgar, dom blir gula då. | |
|
Player Om man spolar av fälgarna mkt nogrant gärna med högtryck så ska det inte vara några problem alt några gula fläckar på fälg. Sen finns det ett mkt bra medel med namn Turtle som man inte ska ha på fälg längre än 2-4min sen spolar man nogrant av fälg med högtryck. |
|
|
Micke, syftar du på att petroleum rekomenderas vid vintertvätten? Fast jag undrar om det är överflödigt att använda petroleum sommartid. Så tolkar jag CoolBlue´s inlägg. Därför undrar jag oxå vad Biomicro avfettning är eftersom T-grön funkar så dåligt för mig (på sommaren). Det är alltså lite farligt att använda petroleum på fälgarna. Är Turtle super effektivt mot bromsdammet? Vore skönt om dom blev rena utan svamp, M3 fälgarna är ju av tradition tidskrävande att tvätta med svamp. |
|
|
M-pire Med det medlet som jag använder(Turtle)som blir fälgarna som nya.Om man vill vara riktigt noga så använder jag en diskborste för att komma åt alla ställen. |
|
|
starre, låter bra det där. Måste du gå riktigt nära med högtryckarn och använda koncentrerad stråle för att få bort smutsen från fälgarna, eller rinner det bara bort? |
|
|
Halgot: Ok nu hugger jag ;-) Visst är det så att saltet är boven, det är därför du skall in i hallen o spola bort det så att den kemiska processen inte kan starta...... Bara vatten är inte så farligt.... välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
M-pire: Oftast räcker det med en vanlig stråle så rinner skiten av fälgen. Sen spolar jag av fälgen rikligt med vatten så att medlet är helt borta. |
|
|
spola bilen efter varje körning på vintern när det e snö på vägarna |
|
|
Jag har också jobbat något år med bilrekond och jag blir alldeles trött i skallen av alla konstigheter som florerar här. Omöjligt att försöka rätta till allt. Dessutom bör man ha i åtanke att man har mycket kvar att lära på området även fast man skulle ha jobbat proffessionellt med det flera år... När jag jobbade med rekond hörde jag ofta dumma kommentarer från kunder, den ena knäppare ä den andra. En som tar priset tycker jag är kunden som talade om för oss att vi "inte behövde vaxa rutorna på insidan"!!! En sak lärde jag mig iaf under tiden då jag arbetade med bilarna och det är att 9,9 bilägare av 10 aktivt förstör sina bilar genom okunskap. Om du alltså tror att du vårdar din bil väl så har du förmodligen fel! Ett tips: om du inte tycker att repor är snyggt; köp inte mörka bilar!!!!! Fy faaaaaaaaaan för svarta och mörkblå bilar :-( M.v.h. Mikko |
|
|
tvätta inte när det är minus - bilen fryser ihop till en klump - så länge skiten är frusen rostar det inte! Vänta till det plus igen /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
starre Okej, tackar för tipset. Jag använde Lahega men ska testa Turtle i vår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.