|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Fick en del tänkvärda tips när jag var förbi en på bmwpower annonserande bilvårdsfirma. Anledningen var en fin lång repa på min orientblåa bil. Repan går att polera bort som tur är men! Jag rekommenderades för att undvika repor som syns direkt på den här färgen (suck), vid tvätt endast duscha bilen med avfettning vänta 10-15 min, högtrycksspola och sen köra en sväng för att lufttorka bilen. Alltså ingen svamptvätt, ingen "sämsning". Svamptvätta endast ca var 4:e gång. Nu kan man ju fråga sig om man ska gå så långt för att undvika repor, en del problem blir det ju, framförallt blir ju inte tvättresultatet lika bra och sen lufttorka en bil i minusgrader.....? Bilen blir ju i och för sig skitig igen efter 500 meter och hellre då tvätta oftare med den här metoden. Men det känns inte bra. Jag tror hellre jag "toksköljer" svamp och sämsskinn i fortsättningen. HUR GÖR NI? | |
Halgot |
Det var märkliga rekommendationer, har du verkligen förstått det hela rätt? Du bör inte låta kranvatten ligga kvar på lacken då kalket innehåller mineralier som fräter. Att använda avfettning varje gång du tvättar bilen kommer att medföra att den rostar upp i förtid eftersom rosskyddet löses upp sakta men säkert. Varför tvätta bilen alls om den inte blir snygg med en massa smutsränder som blir om man "kör den torr"? Låt hellre bli i så fall. Lacken i sig tar inte skada av vägsalt och BMW rostar mindre än något annat bilmärke jag vet. Utsätt inte bilen för stora temperaturskilnader som det kan innebära att tvätta i en gds-hall. Kondens bildas i alla hålrum och den kommer att rosta fortare än om du låtit bli att tvätta den. Mitt råd: Tvätta sällan på vintern men ofta på sommaren för att få bort flugor och fågelbajs. |
|
Om du har en lackbehandlad bil så får man ofta rekommendation att svampa vid var 3-5 tvätt och annars använda högtryck i kombination med avfettning (vid behov) och sedan så kan man använda tex en quick dry skrapa eller motsvarande och sedan låta resten lufttorka, fungerar alldeles utmärkt kan jag intyga. Om man dessutom kan få tag på en tvätt som har kalkfri avsköljning så blir det fint. //Robban BMW CS #4729 Länk |
|
|
Att rostskyddet löses upp av avfettning var nyheter för mig, är du 100% på din sak, Halgot? Skulle avfettning i praktiken alltså lösa upp klarlacken på bilen? benke: Jag har själv haft en 528 med samma färg som dig och kan intyga vilka problem det är att hålla den fräsch. Det blir repor bara av att titta på den :) Om man högtryckstvättar och blåser på i 140km/h+ på rena och fina sommarvägar blir bilen riktigt fin faktiskt, men det vill till att man har möjlighet att köra fort! robgus: Jag kör också med skrapa på den stora ytorna och tycker det funkar rätt OK, men tyvärr blir det repor även då, hur noga jag än är med att inte ha något annat än vatten mellan bilen och gummit... ________________________________________ Länk |
|
|
Halgott: Vill du grundligt redogöra för mig hur avfettning löser upp rostskyddet? Benkes bil där dessutom galvad på utsatta ställen. Att avfettning tar bort vaxskyddet är en sak, men om bilen vaxas med jämna mellanrum så ska de inte var någon fara med och avfetta bilen ganska ofta. Eller vad tror du Asken? Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! Länk |
|
| Jag fusktvättar med avfettning och högtryck ofta på vintern, brukar svampa rutor och fälgar varje gång. Svampar hela bilen när den käns sollkig. Funkar bra å går på under 5min... | |
|
Halgot: Som sagt var lufttorka är inte att rekommendera om du inte vill ha torkränder. Att avfettning (ej petroliumbaserad) löser upp rostskyddet var en nyhet för mig. Vidare, kondens som en följd av temperaturskillnader tål att tänkas på. robgus: Tack för tipset, men en gummiskrapa vågar jag inte använda. Minsta lilla repa syns direkt. wolv: Jag testade detta sätta att tvätta bilen igår, "blåste på" lite grand i minusgraderna och som alla vet så blir det fler minusgrader när det blåser. Resultatet blev inte helt oväntat kasst. Men om man lyckas blöta ner hela bilen och sen sticker ut direkt i kylan så kanske man får en fin ishinna på bilen som ju skyddar mot repor m.m. dessutom är det ju lättpolerat. :-))) |
|
|
Vilket rostskydd skulle lösas upp av avfettning? Avfettning lägger man väl på lacken, och där finns ju inget rostskydd. Att tvätta bilen sällan på vintern är ju det värsta man kan göra, när hela bilen är insmetad i salt påskyndar det rosten snabbare är alla tempraturväxlingar och allt annat samtidigt. Jag hade i alla fall tvättat bilen ofta om jag hade kört på vintern, nästan varje dag för att få bort saltet, även om det kan kännas meningslöst eftersom den blir smutsig direkt ändå. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
Halgot |
Avfettningsmedel löser hålrumsvax och underredsmassa punkt. Tror man att avfettningsmedlet inte rinner in bakom lister och sidoblinker är man naiv. Avfettningsmedel förutsättes vara av petroleum eller sprit. Alkaliska naturavfettningar fördärvar kanske inte rostskyddet men torkar ut plast och gummidetaljer. T.ex. b-stolpen på e-36. Har den en gång blivit flammig efter en dylik produkt går det inte att reparera. Salt påverkar inte bilens lack i sig. Salt binder fukt, men vilket ger mest fukt? Högtrycksvätt, kondens i balkar eller att låta bilen vara ifred i minusgrader...det var väl det första frågan gällde? |
|
Måste säga att det var en ganska konstig rekommendation. Dels att låta avfettning ligga på i 10-15 minuter vilket innebär att avfettningen blir torr. Inte bra. Har man ett bra lackskydd behöver man inte svampa varje gång men oavsett hur man gör måste man ju använda ett bra tvättmedel också. Avfettning är inget "universalmedel" som tar bort allt. Var sak kräver sin grej liksom. Olja, fett, salt, insekter, bromsdamm etc. Allt detta försvinner inte med hjälp av enbart avfettning. Kan intyga att gummiskrapa är överlägset men oavsett vad man väljer att torka med så se till att bilen är ren. Att bara använda avfettning och högtryck gör sällan bilen ordentligt ren. Länk |
|
|
Det skulle alltså innebära att spola av saltet som sätter sig under bilen skulle vara sämre än att låta sitta kvar??? Njaae tror inte det.... Det nya rostkyddet är gratis bara ut o kör på saltade vägar!!! varför skulle då norrlandsbilar som går på vägar utan salt rosta mindre? välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Jag fick ju en privatlektion av vår bilvårdsfanom Asken innan jag tog en del av bilderna till Frilansgalleriet. Det som gäller på en lackbehandlad bil (om jag nu kommer ihåg allt rätt är): * Avfettning biomicro (gärna något utspädd som läggs på med spruta typ större blomvariant som man har för att ta bekämpa skadeinsekter) * Insektsborttagningsmedel (BMW) på front + speglar. * Någon form av fälgrengöring på fälg. * På med högtrycken efter det uppifrån och ner med målande rörelser. Nej, jag visste inte vad jag skulle säga när Asken öppnade dörren och körde högtrycken på insteglister jag trodde han skulle blåsa ur kupén ;)* Sedan har jag för mig att det var "svamp-time" mycket lätt runt hela bilen * Avslutar med sköljning enbart med hink * Gummiskrapa, arbeta med *extremt* lätt tryck, det är med den här du repar lacken!! Köp en proffsskrapa, 300 spänn är det värt istället för 50 på Mekonomen. Ett lackskydd kostar 4000 spänn. * På med Armor-All på däcken Voilá, Asken, korrigera mig om jag har fel. Vad det gäller vintertvätt har jag ingen åsikt då jag håller mig borta från vintervägar ... |
|
|
Hehe den var bra, kilen :) Jag skulle aldrig våga använda skrapan om jag inte svampat bilen noggrannt först och kan va 100 på att bilen är ren! *rys* ________________________________________ Länk |
|
|
Precis som CooBlueM3 säger så gäller en "riktig" skrapa för ändamålet. Skrapor från Biltema, Mekonomen och OK med flera räcker nätt och jämt att torka en vindruta med! Länk |
|
Halgot |
Kemiska reaktioner påskyndas av värme. Rost är en kemisk reaktion - inte sant? Alltså rostar en bil mindre i kyla än i värme. Salt i sig skadar inte rostskyddet eller lacken. Däremot drar salt åt sig fukt, men det skadar inte bilen om det är kallt - som i Norrland t.ex. Varmgarage och gds-hallar får ägaren att känna sig nöjd men bilen mår inte lika bra som om den får stå ifred utomhus, hellst kallare än 6 minusgrader. Hugg nu då... |
|
Salt tillsammans med vatten och olika metaller bildar galvaniska strömmar som gör att metallerna "äts upp". Dvs. det påskyndar rostnings-(oxiderings-)processen både på stålplåt och aluminium mm. Saltet i sig är i högsta grad skyldig till att bilarna långsamt försvinner i Sverige, dvs rostar! Dessutom förorenar det dikesområdena runt vägarna samt bidrar indirekt till extremt stora utsläpp av etanol/metanol (spolarvätska som behövs för att hålla rutorna rena) och lösningsmedel (avfettningsmedel och andra rengöringsprodukter som används för att göra rent bilarna) i naturen! Mvh |
|
|
Halgot har rätt. Om man nu skall använda bilen under vintertid så skall man undvika att växla mellan varmt och kallt, dvs om du skall använda den så se till att den står ute under den tid du skall använda den och se sedan till att torka av den när du ställer in den i ett varmgarage eller liknande. Om man nu skall tvätta bilen under vintertid så gäller det att man har tålamod. Tvätta bilen på det sätt som känns bra för dig och din bil men se sedan till att bilen får torka ordenligt innan du rullar ut den. Det är inte kylan eller saltet som är problemet utan fukten. Sedan att salt i samband med vatten skapar en elektrolyt som används som en accelerator i kemiska processer som till exempel rost bildning gör inte saken bättre. Se till att bilen är torr när den rullas ut och se sedan till att torka av den när du rullar in den. |
|
|
Anders: Min skrapa är av god kvalitet, men det hjälper inte hur bra skrapa man än har om det är skit mellan skrapan och lacken.... ________________________________________ Länk |
|
|
Nej, bilen måste ju va ren som sagt. :) Länk |
|
|
Men förutsatt att det finns kalkfilter från vattenkällan man använder för tvätt så måste det bara vara bättre att rulla ut en blöt men ren bil än att rulla förbi GDS hallen med en blöt OCH skitig bil, där skiten består av salt som binder vätskan? Detta gäller iaf här nere i söder där det är minusgrader ganska sällan... ________________________________________ Länk |
|
|
Benke: 4 tvättar av fem gör jag så, finns inget effektivare sätt när det gäller att undvika repor. CBM3C: helt korrekt uppfattat. Halgot: Avfettning av olika slag, petroleum resp microl behövs för att lösa de asfalts och saltfläckar som sätter sig på lacken annars korroderar dessa igenom den bästa av skydd. Håller inte med dig. Avfettning läggs inte i hålrum eller i karossen. ASKEN Människan är utrustad med en mun och två öron. Man bör lyssna dubbelt så mycket som man pratar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.