|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns väl inte mycket att diskutera. Läs Bilsport!! En jämförelse mellan 3.0 och 3.2 gav i princip lika acc-tider. Jämnt upp till ca 100 sedan var 3.2:an marginellt snabbare och det är ju klart med 0,2 större motor och lite mer vrid... :) 6.0 0-100 som BMW anger på 3.0 stämmer inte med någon tidning jag läst den brukar alltid hamna på ca 5,7-5,8 medan 5,5 på 3.2 brukar hamna lite högre i tester så jag tror att bilarna är i princip lika till 100 i verkligheten. Har dessutom provkört båda 0-100 och 3.0 ger en brutalare känsla 0-100. 3.2 ger däremot en härlig känsla 6000-7500 varv där kraften ökar markant och man får ytterligare en acc-kick. Mip |
|
|
Grejen är den att det inte är särskild stor skillnad på dessa motorer/bilar enligt flera jag pratat med. Vill man ha skillnad ska man köpa en M3 E46. 3.0 eller 3.2 kvittar - Det viktiga är att bilen är i fint skick. Mip |
|
| E46 e också 3.2:) | |
|
Detta skrev jag för några månader sen: "En chippad M3 3,2 kan lätt komam upp i 335 hk+ bänkade vilket inte en M3 3,0 kan. En chippad M3 3,2 är bara marginellt slöare än en E39 M5. En dålig version av E39 M5 (oftast '99) har runt 370 hk vilket gör att den går jämnt med en frisk M3 3,2 och lika bra elelr sämre än en cippad frisk M3 3,2. Sedna gör de extra varven mycket för effekten och accelerationen för M3 3,2 jämfört med 3,0. En frisk M3 3,2 har en helt annan acceleration än en M3 3,0 över 200 km/h. Sedan är det skönt att kunan köra förbi fartspärren oredentligt med 3,2 med en extra växel i motstat till M3 3,0. M3 3,2 är en bättre bil än en M3 3,0 enligt min uppfattning (har haft båda)." |
|
|
Ang. chippning Länk |
|
| Mao håller jag INTE med om att prestanda är snarlika. Ja, upp till 100 km/h, men nej inte i höga farter. | |
|
M3Power- Sorry men du har faktiskt fel generellt sett. Det är faktisk skillnad på bilarna, har kört en hel del mot båda. Men de e klart,om du pratar från stillastående så är det mycket upp till föraren...... MVH /raceputte |
|
M3Power |
Jag menade från stillastående för de som inte förstog i början. |
M3Power |
Jag har det inspelat på film så jag ska försöka att lägga upp filmen så ni kan se med egan ögon. |
|
m3power: Jag tror inte att du ljuger när du säger att du kört ifrån en 3.2. Men antingen så är det du som är en bättre på att köra än han/hon i den andra bilen eller så är det något fel på 3.2an. God Jul på Er! mvh larsson |
|
|
Väger 3.2an mer än 3.0an? 3.2 borde vara snabbare både upp till 100 och över 100 annars förstår jag inte varför bmw tillverkade 3.2an. Jag vet att 3.2an kan vara långsammare OM den inte är frisk, har själv kört ifrån en! Men sen när jag testade killens M3 så gick den inte alls som en 3.2 ska göra... Finns fler 3.2 som har tappat hästar, likaså 3.0 men inte lika många. BMW M3 *Flight instructions not included* |
|
|
Ja en 3.2 väger lite mer än en 3.0 kommer ej ihåg exakt hur mycket dock =( Sen e de klart att om en 3.0 har lite utrustning och en 3.2 har så gott som allt så skiljer det ju ännu mer. Sen om 3.2 har SMG så förlorar den ju lite till. mvh larsson |
|
M3Power |
Den m3:a som jag tävlade mot om e en m3:a från -93 men som motorn e byt till en 3,2 och att den e chippad så den kan inte väga mer. |
|
OK...kul att ni skriver angående de här 2 underbara bilarna..jag får väl köpa en 3.2 då=) Godjul ///M3 |
|
|
Mr Vanos: Jag har läst olika viktuppgifter på M3 med 3.0 respektive 3.2. Enda direkt jämförande är Bilsports 3xM3 test. Där är 3.2:an 40 kg lättare än 3.0:an. En 3.2 ska vara snabbare än en 3.0 både vid acceleration, sväng och broms. Det är liksom grejen med förbättring. Sedan finns det säkert anledning till undantagsdiskussion här och var. Men utgå från att det är fel och förvånas om det är rätt. PeO. |
|
|
Vad är det förutom Motor o Växellåda som skilljer 3,2an från 3,0an?? Här har det skrivits bromsar och styrning med mera, jag trodde bromsarna var samma och vad står med mera för??? /// Fredrik |
|
|
Tjenare. Drog min M3 -93 chippad och med sportsystem mot en M3 3.2 -99 och fick pisk alla 3 gånger. Dock så var det just i starten den kom iväg snabbare, för efter ca 50 m så blev inte avståndet större eller mindre. Detta var innan jag bytte till kolfiberinsuget kanske ska tilläggas. Man behöver väl inte vara speciellt smart för att inse att en M3 3.0 med 286 hk orginal inte får några 321 hk med enbart chippning då det är det som krävs för att bilen ska vara snabbare om man bortser vikt, förare, däck mm. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Tycker du ska leta efter "den rätta bilen" och inte bry dig så mycke om det är en 3.0 eller en 3.2... Gå efter skicket. Tror inte du kommer tycka 3.0an är för slö heller... Kan ju säga att om jag varit du så hade jag letat efter en M3GT!!! /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.