AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.474

M3 3.0 eller M3 3.2 ?

Sida 1 av 2
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Hej.
Jag ska nu till våren köpa en M3 E36.
Men frågan är om jag ska köpa en stylad/trimmad 3.0:a eller en 3.2 orginal?
Man är ju inte gjord av pengar (tyvärr), men vilket lönar sig i längden?
Föresten. En 3.0:a som är chippad+system+filter borde väl piska en orginal 3.2:a???????

///M3
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tjena och välkommen! :)

"Men frågan är om jag ska köpa en stylad/trimmad 3.0:a eller en 3.2 orginal?
Man är ju inte gjord av pengar (tyvärr), men vilket lönar sig i längden?"

En 3,2:a med utbytt/fixad Vanos borde vara bäst i längden pga förmodat bättre andrahandsvärde. Dessutom kan du ju då uppgradera den i takt med att du får in mer pengar.

"En 3.0:a som är chippad+system+filter borde väl piska en orginal 3.2:a???????"

Det har jag svårt att tro!

Om valet står mellan trimmad 3,0 och original 3,2 för samma peng så hade jag köpt 3,2:an utan tvivel.

Med vänlig hälsning
//Kalle H, BMW CS #5120
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Köp M3 3,2. Du får så mycket mer än bara effekten, bättre styrning, bromsar m.m.
Se bara till att få en med utbytt vanos och allmänt välskött! Det finns många "fällor" på marknaden.

Mvh Per
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Som alltid när det gäller bilköp, så beror det ju på vad du är villig att betala! En 3.0:a är ju billigare, och går ju skapligt bra, en 3.2:a kanske kostar 50lappar till, men går ännu bättre. Naturligtvis får du ju även en nyare bil som därför med stor sannolikhet har gått mindre och är bättre i skick.
Ägandekostnaderna har jag ingen erfarenhet av än, men inbillar mig att 3.0 och 3,2 är ganska lika, kanske 3,2 kan vara marginellt dyrare iom att den har dubbla vanos som kan kosta en del om det krånglar.
Brukar själv resonera så, att det gärna får bli över lite pengar efter ett bilköp för att åtgärda eventuella småfel och för att kunna hålla bilen i ordning.

/Sam
Om du nu vill ha en "stylad" M3 med kanske 18" och lite annat godis får du tänka på att inköp på en 3.2 är högre plus att du (om du nu köper den original) får kasta ut MASSOR på styling.

Däremot är juh 3.2 lite trevligare o rappare.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Jag skulle inte styla en M3, den är ju optimerad från fabrik.

Har inte hört om många som verkligen haft Vanosproblem på 3,2 men dock rassel som lett till att många velat byta. Samma sak med M5 E39.

Råd: köp en M3 3.2. Men hellre en mkt fräsch M3 3,0 än en risig M3 3,2, det tjänar du på i ägarkostnader.

Gällande om en chippad 3,0 piskar en 3,2 så gör den nog inte det...
Ett chip ger knappt någonting om man inte har överladdning, möjligt vis lite mindre bensinförbrukning.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
///M :

Dubbel Vanosen ja.
Jag har hört och läst mycket om den.
Vad kostar det Ca att byta den då?

///M3
M3Power
Tja!

En m3 3,0 piskar en 3,2 chippad, har testat mot en kompis men som sakt det e mycket till föraren :)
M3Power:

Nej, det gör den inte....

Kanske i samma värld som Rödluvan skulle gå till Mormor med saft och kakor........

MVH Ingenjören
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
M3POWER:
Det beror ju en jävla massa på föraren då ja...
Skiljer ju över 50 hk då.
Däremot har jag hört att ett mappad 3.0 drar jämt me en chippad 3.2 + system & filter då.
Kan de stämma tro?

///M3
M3Power
Men jag har ju testat att dra mot en 3,2 chippad och min 3,0 e helt orginal så sorry.

No Fuck No Ride
m3power: så du tror att en trimmad 3.2 förlorar mot en original 3.0?
Om du nu har gjort de så är det antagligen en förare som inte kör så jättebra eller så är det något fel på hans bil.

mvh larsson
betriebsanleitung1
Om en 3.0 verkligen hade varit snabbare hade inte Bmw släppt ut 3.2 på marknaden .
M3Power:

...men rödluvans mormor bodde långt inne i skogen, och dit ledde bara en liten stig.....

MVH Ingenjören
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Holder med Ingenjøren !

Hvordan kan M3 3,0 være hurtigere end M3 3,2 når differencen mellem modellerne er 286 vs. 321 HK og 321 Nm ved 2600 rpm vs. 351 Nm ved 3250 rpm ?

V-max
M3power de e inte som du bara vill att din 3.0 ska gå bättre än en chippad 3.2 du borde väl själv kunna inse att du är ute o cyklar men men 3.2an var kanske chippad på Statoil eller dylikt:)
Spelar roll vem som drar vem, Det är två modeller av en underbar bil... Det är ju jul för guds skull.. ;)
"M3 3.2 på sommaren, M5 3.6 på vintern"

" Don´t drive road trash when you´re
first class - ///M-POWER "

Philip
Fasen vilka löjliga inlägg du gör ingenjören. Som man bemöter andra blir man själv bemött så du kan ju försöka anstränga dig att dra upp nivån lite även om du tycker att andra gör likadant.

Tycker för övrigt dom första råden här är väldigt bra. Som alltid annars så handlar det om skicket i första hand, iaf om valet ska baseras på förnuftet. Självklart är det sen så att bilen har utvecklats från 3.0 till 3.2, och det gäller givetvis inte bara motorn utan mycket andra komponenter också, vilket redan sagts. Att chippa en bil ger måhända ökad prestanda men 3.2 motorn är inte bara chippad, den är vidareutvecklad på många andra sätt vilket i min personliga mening gör den mer attraktiv än en chippad 3.0:a. Sen är det klart, ekonomin är ju alltid en faktor och på så vis kan ju 3.0 vara ett mycket bra alternativ. Som Philip sa, det är ju underbara bilar båda två.

/Mvh

Sitta och titta på forumet på julafton... Något är fel... =)
M3Power
HALLO

jag har inte skrivit att min m3:a e snabbast men att jag har piskat en m3:a 3,2 chippad och det 8 av 8 ggr så nog med det.

GOD JUL
M3Pover: Jag har Piskat både en 360 och en GT2 så det dammade om det på väg mot värmdö.. (tror iofs. inte de ville racea, men jag körde iaf. om dem... förstår du vad "vi" menar...)

Jag var övertygad om att det var bliens prestanda och inte förarens skicklighet/ambitioner som vi diskuterade... men jag kanske förstod det hela fel...

Gott nytt år, MVH

Philip
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.