|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Bilen missar/bluddrar lätt vid jämn fart eller acceleration med lite gas. Ger jag mer än 3/4 gas släpper det i regel. Denna lite ryckiga gång gör att bilen kräver mer gas för att hålla farten -> dricker 1.3 vid 90 km/h. Högre varv gör att problemet inte känns av lika mkt, förmodligen pga att det bara är en cylinder som missar. Bränsleavstängingen vid uppsläpp funkar numer då jag justerat gaspjällsgivaren. I övrigt går motorn kanon, även tomgången är bra. Kan tillägga att motorn är nybytt om någon missat detta, den förra motorn hade inte detta problem. Följande är kontrollerat: -Kompression: 13,13,12.8,12.8,13,13 (dvs mkt bra värden) -Alla stift är gyllenbruna och i gott skick -Luftmängdmätaren bytt och uppmätt, den är ok -De två kylarvattentempgivarna är uppmätta och ok -Tändkablar bytta -Tomgångsmotor bytt och kollad, också den ok -Nya packningar insug kollade samt insugsbälg hel -Bränsletrycksregulator bytt -Kallstartsventil är stängd (ingen spänning på stiften vid varm motor) Kvar att kontrollera är i stort sett bara sridarna som jag inte hade på den gamla motorn. Men då stiften ser ok ut och bilen accar jämnt vid fullgas borde dessa väl med vara ok tycker man. Jag vet inte längre vad jag skall leta efter och då jag sett andra ha samma problem tar jag upp det här i ny tråd ännu en gång. | |
|
Padde, hur reagerar motorn om du lättar på oljestickan,normalt skall den nästan stanna.PS motorn på tomgång. Länk |
|
|
Kolla fördelarlock (svarta spår)?, rotor. spricka?? Fukt?? Överslag från tändkablar eller tändhattar. Lös kabel till en av spridarna? Jordanslutningen till spridarna lös. Testa med att fylla på injector cleaner i samband med tankning. Returledningen för bränslet kan vara igensatt( går ju bättre med mer gaspådrag). MVH Kalopps |
|
|
Det troliga är att den tjuvluftar eftersom den drar så mycket,samtidigt som stiften ser normala ut.Kolla med stickan tar 2 sek. Länk |
|
|
En sak jag reflekterade över: Du skriver att du inte kört med dessa spridare förrut. Är det spridarna som satt på 735'an? Om så vill jag ha för mig att dessa inte fungerar med den gamla boxen pga annat ohm-värde. Kolla upp det innan du kör något mer då det kan skada boxen. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Tackar för tipsen! Jag har inte hunnit byta spridarna (kommer från en 735iA) ännu men mätte upp resistansen på dem då jag hört talas om det du säger David. Jag minns inte exakt värdet men 15,4 resp. 15.9 eller i den storleksordningen enl. mätningen tyckte jag verkade ok. De bör bytas till de som en gång fungerade iallafall. Jag skall lyfta stickan och kontrollera med, om den inte stannar, drar den då tjuvluft?? Jag kör med injectorcleanern Redline nu sedan 5 km :-) Rotorn gick felfritt för två veckor sedan och ser ok ut men jag får väl inspektera den igen. |
|
|
Ang spridarna, så är det samma spridare på b34 och b35an... MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Det ser ut att bli ett svårlöst dilemma detta. Jag har nu bytt spridarna och kontrollerat kontakterna till dessa. Samma symptom. Jag tycker dock att det är lite mindre kännbart nu, eller inbillar mig detta iallafall. Motorn missar faktiskt nästan uteslutande under 3000 rpm har jag märkt, och då vid mindre gaspådrag. Mer gas så släpper det och kraften kommer. Det trista är att man inte kan använda motorn så fina vrid och sega på t.ex. 5:an i 60 km/h som brukligt. I 110 drar bilen mindre och går renare på 4:an än 5:an t.ex. Drar jag ur oljestickan går motorn ner i varv men stannar inte. Fast så skall det väl vara vill jag minnas? Tänker byta de annars fina stiften med för säkerhets skull samt spreja startgas runt insuget för att kolla läckor men sedan vet jag inte längre vad jag kan hitta på. Tändspolen kanske..eller rent av styrboxen? |
|
| det är inget knas med jordkabeln mellan motorn och chassit då? Kan vara värt att kontrollera...eftersom det är en såpass enkel grej (men den kan orsaka jobbiga felsökningar i onödan) | |
jocker18@home.se |
padde: jag lider med dig...usch, säg bara till vad det var sedan! har ju samma strul WmB SoundZ |
Paap Reeder |
Hej "Padde"! Kan verka långsökt men .... kallstarten kan läcka även utan ström. Knip till själva bensinslangen så är Du 100:a. Minns inte riktigt vad Du sedan tog för motor och om Du även då tog den nya motorns elektronik med box o s v. Var det en aut och Du kör man så vill jag minnas att det skiljde på vissa kopplingar i anslutning till boxen. Jag tror inte att det är ett bränsle- men väl ett tändproblem....fast: Vad händer om Du under gång lossar den hö (i färdriktningen) tempgivaren? Vill minnas att hon då skall "tjocka till sig". Kommer jag ihåg kan jag prova i morgon. MVH /// Paap Reeder |
|
Jag vill ha upp denna tråd igen, det MÅSTE gå att lösa det här. Har nu även gått över fördelaren som visserligen inte är helt i toppkondition, samt bytt rotor. Jag har även kontrollerat jordningen till karossen som är ok. Samma skit. Bilen drar riktigt kraftigt från låga varv om jag bara ger rejält med gas från början. Den går helt kalas vid aktiv körning. Men det är motigt vid jämn fart, jag tvingas ju ge gas för att hålla farten när motorn missar. Detta är inget nytt men ett par andra saker kanske kan kasta nytt ljus över problemen. 1. Vid (t.ex.) säg 2500 varv/min, treans växel och kanske 70 km/h jämn fart misständer motorjäveln och då kan man se att momentanmätaren trots konstant gaspådrag pendlar mellan 0.7 och 1.5l/mil. Jag vet inte hur motronicen jobbar exakt men detta borde kanske kunna ge en ledtråd om vart jag skall inrikta mitt felsökande? 2. Jag har ngn form av allvarligt glapp i elsystemet, bilen tvärdör om man kör fort över ett väghål eller dylikt. Bara under bråkdelen av en sekund men iallafall. Efter ett sådant "ryck" händer det ibland att tomgången försvinner, som om inte styrboxen längre reglerar den. Om jag motorbromsar ner till det varvtal då sprutet normalt träder in igen brukar tomgången komma tillbaks. Att "nolla" datorn med urkopplat batteri hjälper det med. Givetvis har jag sökt efter vad det kan vara som felar men hittar inga sladdar som verkar dåliga. Har någon en aning vad som kan "stänga ner" allt så här? Kan detta "glapp" vara skälet till den ojämna motorgången? 3.Motorn har baktänt ett par ggr. Det ska väl inte kunna ske egentligen? Tack för att Du läst. |
|
|
Du har inte tryckt luftmängdmätaren otät vid baktändningarna. Länk |
|
Boki |
jag tippar på bensin tank som kan vara rostig eller nån utav rör(påfyllningsrör) SOM läcker in vatten o då får du driftstörningar kolla oxå bränslefilter(lossa den o kolla efter smuts) lycka till.. ajde........... |
|
Följer upp i hopp om fler infall från Er. Nu har jag kört med startgas så det snurrade i skallen. Om något är säkert i denna värld så är det att inte motorn tar tjyvluft. Sedan gjorde jag som Paap förslog och kopplade ur bränslematningen till kallstartsinjektorn. Bytte även de så fina stiften mot nya. Inte tillstymmelse till förbättring. Jag har kollat med mörkt i lokalen efter överslag, finns inga. Spänningsbortfallet (Rejält Ryck) som bilen får ibland när man kör i håligheter har jag inte heller funnit skälet för trots att jag ryckt i varenda sladd med motorn igång. Det måste spöka i denna bil. Det här är ju inget som inte går att köra med men det förtar körglädjen och framförallt ska det ju gå att lösa. Ett nytt bränslefilter skall på och jag kanske borde kolla soppatanken. Det känns inte som om detta är problemet heller dock, bilen går ju så vitt jag kann förstå rent på högre varv då den ju slukar som mest soppa. Jag får hoppas att det är fördelaren som är för sliten. Där finns rejäla spår i "tapparna" men jag kan inte få tag på någon i dagarna (eller, bmw folk i Hallands län?). Är det kanske läge att byta motronicbox?? God Jul allesammans. /Patrik |
|
|
bensinpumpen? Det kan inte vara den då? Vet ej om det går att mäta ifall den är ok på ngt vis men ifall den sitter lite löst kanske det orsakar ditt "hackeri" ? Jag har en extra till min som du gärna kan få låna (vet ej ifall det är samma t E28 som på E34) Jag och min pump finns i sthlm. God Jul & hoppas du får ordning på bitarna! |
|
|
Om det vore bränsletrycksrelaterat tycker jag att det borde innebära att bvilen inte kunde varva ut rent och med kraft. Det gör den sannerligen. Men jag tackar för omtanken och skall börja med att byta mitt bränslefilter i dagarna. Sedan fördelarlock. Vad tar BMW för att läsa av mina felkoder och är det ens lönt? |
|
|
Pröva med att låna en luftmängdsmätare. Dessa kan verka hela, men kan vara totalt slut, bland annat kan det sugas in olja i dem, vilket får till följd att kolbanan slits ut totalt. Vid mätning kan de verka ok men är ändå defekta. Vid baktändning kan aluminiumplattan som rör sig vid gaspådrag få sig en rejäl smäll så att den blir skev och kärvar, även en anslutning under plastlocket på luftmängdsmätaren kan hoppa ur sitt läge. Kolla dina sensorers kontaktfästen (de som sitter monterade i anslutning till termostathuset "vissa är pressade på plats och kan lossna, vilket medför glappkontakt") Ligger kamkedjan rätt i förhållande kam och fördelare? Har du kollat backventilen till bränslepumpen? Något långsökt men om du tankar på samma ställe alltid, så prova och byt bensinmärke, kanske dålig soppa som ger upphov till loppor på stiften (skratta inte :-)) So long: kalopps |
|
|
Du skriver att motorn dör, när du kör i håligheter. El anslutningarna till bränslepumpen kan vara korroderade, eller sitta löst (spänningsfall) Om din bränsleregulator är trasig så kan det medföra att du får för högt tryck (stängt läge)till spridarna (rycker)(Går då bättre vid mer gaspådrag. Slangen mellan ventilkåpan och gummibälgen (vevhusvent) brukar ofta spricka, och man får en dålig gång på motorn (man måste i princip plocka av den för att säkert se att den är hel). Om du har EGR ventil så koppla loss slangarna till den och plugga dem och provkör,(kan spika då) Kolla slangen mellan bensintank och bränslepump (sugsida) för sprickor (kan sugas in luft) Hoppas du får rätt med det så du kan njuta av pulvret i motorn. Kalopps |
|
|
Om du kör så motorn bluddrar i någon kilometer och vrider av utan att låta motorn gå rent. Skruva ur stiften och kolla färgen då. Kanske kan du se om de är svarta eller ljusa och på så sätt se om den får för mycket eller för lite soppa. Eller om den inte förbränner som den skall. Går det att få fram symptomen bara genom att låta motorn varva när man står still? Om bulddrandet uppträder kan man prova att lukta på avgaserna. Luktar det mycket bensin missar förmodligen tändningen på ett eller annat sätt. //Erik// |
|
|
Jag har tips hur du kan kolla om det är tänding som missar ibland. har du en Stroboskoplampa så kan du koppla den på tändkabeln så ser du om det missar.Gör det med varje tändkabel och med olika varvtal.missar detinte så kan du utesluta tändfel. Aimo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.