|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
På www.e31.net finns det lite info (och bilder) ifall någon är intresserad... About the smoothness of engines Länk /Fredrik |
|
|
Det var en meget forklarende og interessant site ;-) V-max |
|
|
Varför ändra ett vinnande koncept? Den raka 6:an är ju helt enkelt bland det bästa som finns. En V6:a är väl bara intressant vid utrymmesbrist, monterad på tvären och med framhjulsdrift. Tex, i en familjebuss. ;( Finns det V6:or med motorn monterad på längden? ///Nicklas BMWCS# 4748 |
|
|
Finns rätt många, bland annat Mercedes. Mvh |
|
| I princip alla bakhjulsdrivna bilar har motorn monterad i längsled. Sen får det vara v6, v8, eller z7.. | |
|
Här kommer en e30 touring med V6! Länk |
|
|
"318 kaross med 325 motor" "V6:a på ca 175 hk" Mer troligt med en som inte vet vad han har under huven |
|
|
Undra om han vet var oljestickan sitter ngnstans...... /// Ett halvårs abstinens... |
|
| Min Audi 80 2,8 Quattro hade längsmonterad v6:a | |
| Jesperado: För att inte tala om hur en RX7a låter när man varvar den... ...och som de varvar! :D Ljudet tillsammans med en i stort sett platt vridmomentkurva gör att man bara ler när man trycker gasen i botten. | |
|
Min polare har en RX7. 1300 kubik, 170 hk och en ruskig bensinförbrukning. Men en underbar bil att köra. Slutar aldrig och varva om man vill 17000 i ettan 110 km/h men då får man ha gott om pengar. Motorservice är DYR till RX7. Finns även med turbo whoooaam. Men BMW är roligare och låter bättre i alla fall m30. Tobbe |Oo=00=oO| Länk |
|
|
Johan B...finns en hel del hojar förutom Suzuki RG'n som har V4. Exempelvis Honda NS400R och Yamaha RD500. Sedan finns det ju Honda CBX som kom på 70-talet med 6-cylindring motor också. Det är manligt! ;) Nuförtiden har ju varit snack om V5 ett tag, sitter ju sådan i Hondas GP-racer. Men än så länge är det rad-4'a som gäller på standardcyklarna |
|
|
Samtliga tvåtaktare som du nämner har olika motorkonstruktioner. Suzuki RG 500: 4-cylindrig “kvadratmotor” Yamaha RD 500: 4-cylindig V-motor Honda NS 400: 3-cylindrig “V-motor” |
|
|
på tal om längsmonterade v6 så har Audi A4 sin treliters på längden. även om det inte är Quattro. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
|
A6:an finns ju med längsmonterad V8 i kombination med fyrhjulsdrift. V6:orna sitter som sagt längsmonterade och finns i kombination med framhjulsdrift. Långt främre överhäng blir det, tur att det är V6:or istället för raka diton i Audirna :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Egentligen är det rätt konstigt att wankel inte blivit större? De enda nackdelarna jag kan komma på är något högre bensinförbrukning samt något högre bränsleförbrukning? I övrigt ser jag bara fördelar när det gäller få rörliga delar, vikt och storlek? | |
|
det är ju bensinförbrukningen som sätter skräck. så fort man ska skrämma upp en wankel så springer bensinförbrukningen iväg. och å har jag för mej att mazda har patenten/ensamrätt på wankeln? men den ska väl snart gå ut när den har gällt i ett antal årtionden. *om en människa behärskar allt, är hon inte obehärskad då?* |
|
|
Wanklarna är svåra att få tillräkligt rena. Förbränningsutrymmet har en ganska dålig form jämfört med moderna ottomotorer. Sen så håller tätningarna dåligt. Det är väldigt svårt att få en sån motor att täta ordentligt. Och tätningarna måste bytas ut ofta. Men få rörliga delar är ju trevligt. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
| Fredriks: Pinsamt felsteg av mig. Du har helt rätt, och jag var helt fel ute. Tillbaks till skolbänken... | |
|
Lite rolig kuriosa på tal om wankel; det fanns faktiskt en mc som tillverkades i Holland (tror jag det var) i slutet på 70-talet som hade wankelmotor. 100 hästar och ett riktigt monster på den tiden. Lite mer om detta finns här: Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.