AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.597

Varför inte V6 i en BMW?

Sida 1 av 3
-RW-
Nån som vet varför BMW inte tillverkar V6 motorer till sina 6 cylindriga bilar. V8 och V12 finns ju, varför inte V6 i så fall!

Är raka sexor lika bra som V6;or?
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
nej det är dom inte... de är bättre!
v8 & v12 är v motorer pga utrymmes och tillverknings anledningar.

---------------
Magnus M, BMWcs NORD 4047
---------------
325iX -87
Opel Sintra 2,2 DTI -98
Länk
Nuvarande åk:Länk
Gamla bettan: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Raka sexor, boxer fyror, boxer-sexor, boxer-tolvor, V-tolvor (2st ihopbyggda raka sexor!) är helt utbalanserade, dvs kolvarnas arbetstakter i motorn "motarbetar" varandras vibrationer och släcker ut dem. (Dessutom är det faktiskt samma fenomen i en rak trecylindrig tvåtaktare typ gamla SAAB-djungeltrummor!)

Det gör inte en V-sexa varför de alltid vibrerar lite mer (går att maskera med balansaxlar och andra "tricks").
Andra nackdelar V-sexor:
Kräver dubbla uppsättningar kamaxlar mm(undantag "raka V-motorer" med extremt liten vinkel mellan cylinderbankarna, typ VW Vr6).

Nackdelar rak sexa:
Långa = Utrymmeskrävande. Stora vridmomentspåfrestningar på vevaxeln eftersom den blir lång, vid höga effektuttag.

Sedan har ju BMW:s raka sexor i det närmaste blivit synonymt med varumärket BMW! (Jmf. Porsches förhållande till boxersexorna.)
Detta för det svårt för BMW att helt plötsligt byta motorkoncept.

Mvh

-RW-
Tack för informationen.

Man lär sig något nytt varje dag:)
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Jag instämmer! V8:orna och V12:orna är ett "nödvändigt ont" pga utrymmes skäl.
En V6 kan ALDIGT jämföras med en rak 6:a vad det
gäller gång och sound. Just därför har BMW hållit
kvar vid "hyvelbänken" och där av har de också marknadens bästa 6-cylindriga motorer. Basta!

ps. En riktig BMW har rak sexa, inget annat! :) ds.
LE
120
LEXFOR
535i -91
3.0Si -75
528i -87
Har tyvärr hört ryktesvägen att BMW skulle ha en V6a på gång när de nya motorfamijerna presenteras om ca ett år. Kan dock ej bekräfta detta då det är lösa rykten. Hoppas detta inte är sant!
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Det där med v6 är nog b.s.. Jag har med hört ngt löst om v6 och framhjulsdrift i nya 1-serien, men det är ingen som kan bekräfta det. Från BMW`s egna info-källor kommer 1-serien att ha 4or och ngn _rak_ sexa.. och bakhjulsdrift... PUH !!

/// Ett halvårs abstinens...
Såna rykten tycker jag cirkulerar hela tiden, men det har ändå inte dykt upp något liknande........

Mvh
Patrik
V8 är också i "perfekt" balans, likt de raka 6-orna. Åtminstine 90-graders V8:orna. Man kan dock aldrig riktigt säga att nåt är i perfekt balans eftersom det finns ganska mycket i en motor som rör på sig.

Man talar om primära och sekundära svängningar osv. Men rak 6, v8, v12, rak 5a, v10 osv har både de primära och de sekundära svängningarna balanserade.

Sen spelar det ingen roll om det är 2- eller 4-takt. En rak 3:a är visserligen balanserad i "uppåt-nedåt" riktning, men den kommer att svänga från ända till ända (vrida på sig om man ser motorn från sidan) istället.

Jag är inte så bra på att förklara detta, men det finns en massa bra böcker i ämnet för den dom vill förkovra sig.. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ojay, helt riktigt!

Det var själva grundprincipen jag var ute efter!

Din förklaring är nog mer korrekt!

Sedan finns det en del ovanliga motorkonstruktioner som är utbalanserade (enkelt uttryckt).
Den modell jag främst tänker på är fyrcylindriga blockmotorer. De består av (enkelt uttryckt) två stycken tvåcylindriga radmotorer som har placerats framför varandra (ser man den uppfrån sitter cylindrarna placerade som en kvadrat!). Motorn har en vevaxel per tvåcylindrig "radmotor" och sedan finns det en mellanaxel mellan vevaxlarna som får vevaxlarna att motrotera mot varandra.
MC:n Suzuki RG500Gamma (500cc vattenkyld tvåtakts racer-replica med 95hk från 85/56) är iofs den enda modellen av fordon som jag känner till som har den motortypen!

Grymt cool mc med racingattribut som högtrimmad tvåtaktsmotor med avgasventiler, fyra flatslideförgasare, kasettväxellåda (medger enkelt byte av utväxlingen i lådan då man lossar några bultar och drar ut hela innanmätet i sidled ), etc.

Ett litet sidospår men...

Mvh
Jo den motortypen kanske kräver ett mindre svänghjul, men med 4 cylindrar som alla slår åt samma håll är det svårt med balanseringen. En vanlig rak 4:a kan ju tyckas vara balanserad den också, eftersom kolvarna rör sig två och två, mot varandra. Men det skulle bara fungera om man hade oändligt långa vevstakar.. Som det är nu så tillbringar kolvarna längre tid nere än uppe. De kolvparen som ska ta ut varandra (balanseringsmässigt) möts inte riktigt på mitten och tar därför inte ut varandra riktigt helt och hållet. Detta gäller nog även för blockmotorn.

Man kan dock fixa det mesta med balansaxlar.. :) Men det är väl mazta eller mitsubushi som har patent på balansaxlar till 4:or, så det blir kanske dyrt för andra tillverkare.

Såja, nu har tekniknörden i mig fått tala. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
He he...
Jag vet bara att blockmotorn är i princip helt vibrationsfri. Tror att det i stor utsträckninga beror på att det är två motroterande vevaxlar i den motortypen...

Mer tekniknörderi:

Den enda motorn som egentligen är helt "utbalanserad" är väl Wankelmotorn. Den snurrar ju runt (inte cirkulärt men ändå!) Den motortypen är otroligt mjuk i gången!

Kanske man kan klassa in turbinmotorerna bland de "utbalanserade" motorerna, men det har väl aldrig serieprocucerats några bilar med sådana motorer!?

Mvh
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Johan B// Inga bilar med turbinmotorer men många med turbiner....

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....och många bmw-förare med turbaner! :oDDD

Mvh
-RW-
Har inte Mazda RX7 Wankelmotor? Har för mig de äldre RX7;or har wankel!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, Mazda är de enda tillverkarna som fortfarande tillverkar bilar med Wankelmotorer.

Mvh
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Alla RX7:or har väl wankelmotorer?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
rsarits
Wankelns kolvrörelse är inte bara cirkulär, så den torde vibrera en del den också, men kanske mindre än en "vanlig" kolvmotor

Micke
En boxer borde kunna göras rätt så vibrationsfri. Om allting rör sig symmetriskt på båda sidorna, så.

Dock måste man nog ha ett tungt svänghjul alternativt en massa cylindrar för att få riktigt mjuk gång.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Micke, man brukar väl bygga flerskiviga wankelmotorer (har för mig att RX7 har treskivig wankelmotor nu). Rotationskolvarna befinner sig på ett sådant sätt att de balanserar ut varandra.

Har man någon gång sett/hört/känt en wankelmotor på höga varv så blir man imponerad över hur mjukt och vibrationsfritt de går...!

Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag hade en Rx7:a innan, man måste verkligen titta på varvräknaren för att veta om motorn är igång. Så gott som helt vibrationsfri och knäpptyst.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.