AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.492

Porsche 911 Turbo eller BMW Z8?

Sida 1 av 3
Vilken skulle ni välja? Inte för att jag ska köpa nån av de men ifall man skulle göra det, så skulle det vara ett svårt val tror jag!

Porsche:n
420 hk, 4wd, 1.2 milj. kr., sex-växlad låda (automat finns som tillval), 0-100 4,2 samt 305km/h topphastighet.

BMW:n
400 hk, Rwd, 1.2 milj. kr., sex-växlad (alpina finns även med auto), 0-100 4,7 samt spärrad till 250km/h

Personligen tror jag att det lutar åt en Z8:a då de aldrig syns på vägarna. Men det är ju såklart inte allt... Z8:an är ju dessutom en roadster.

Så, vilken tar Ni? =)

/Manray/
Porsche 996 Turbo utan att tveka.

Funkar även som vinterbil.

Oerhört kompetent. Fast 993 Turbo är snyggare tycker jag.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Porsche 996 Turbo utan att tveka en sekund.

Hade Z8 varit mer åt det sportiga hållet så hade jag inte varit lika säker.
gu
394
gurr
M5 -95
beslutsångest, knappast. porschen utan att blinka.

bara fälgarna väcker begär ---> Länk
Porschen utan tvekan.
BMW'n

Porschen är för vanlig.

MVH
Andreas
Hehe ok, ni verkar ganska enade om saken!
Johann; Vad menar med "mer åt det sportiga hållet"? Är Z8:an osportig på t.ex. en bana eller menar du utseendemässigt? Just wondering...

/Manray/
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Manray,

Z8 är mer en komfortabel glidare med alldeles för mkt eftergifter åt retrohållet, t ex mätarna som sitter i mitten och fjädringen är mjukt avstämd. Kan ju knappast vara optimalt om man skall köra aktivt.

Man skall komma ihåg att den inte är en M-bil ävem om den har en M-motor.

Med bättre chassi hade det varit en annan femma, då hade den kunnat vara blixtsnabb nu är den inte i samma klass som 996 Turbo. Den är dock väldigt vacker.

Jag är inte så hemma på Porsche, hur funkar deras modellbeteckningar? Är 993 och 996 båda versioner av 911 eller är det helt olika modeller?

/Micke
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Båda är 911:or, den 996 är den senaste modellen och 993 dess föregångare. Före 993 fanns 964 och innan denna hette det kort och gott 911 förutom Turbon som hetter 930.
Jag hade utan att tveka valt så klart Z8:an !

Länk
Ok, tack för det.

/Micke
Micke:
Här har du en (fullständig?) lista över 911:orna. På franska. :)

Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Saknas massor med modeller i den där listan.
Er en ting jeg lurer på.. Jeg ser i den listen at 993 GT1 har 544hk og har toppfart på 306km/t. Har ikke Ruf Ctr toppfart på over 340km/t med mindre hk? Er det girutvekslingen som gjør denne store forskjellen?
Fr
11
Friddo
535 E28
528 E28
520 E28
Ruf ctr byggdes ej på turbons kaross utan på Carrerans
pga mindre luftmotstånd,men det skiljer säkert på utväxlingen också
Mvh Fredrik
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Porschen utan tvekan!

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
Ca
225
Cato
en bmw 320i M-sport 2003
z8 är mkt kompetent......
ett fantastiskt vrid...mmmmmm
men 996 turbo är en renodlad sport bil!
tar hellre 993:an för den är brutal-snygg!!!
Porschen med tvekan när jag ska sälja aktierna :-)

Av de två har jag bara kört Z8 men jag skulle ändå välja 911 Turbo utan minsta tvekan (eller ännu hellre GT2). Visst är Z8 är härlig bil som sticker ut i mängden men jag är säker på att 911 Turbo är så mycket mer sportbil. Jag håller i och för sig inte med om att Z8 har ett mjukt chassi (den var märkbart stötigare än min 330 med sportchassi) men visst är den mer glidarbil än Porschen. Bara det faktum att det är en cabriolet säger ju ganska mycket om bilens ändamål. Dessutom har den inga riktiga sportstolar utan platta obekväma stolar utan märkbart sidostöd som inte ens går att höja/sänka i sittdynans framkant. Och som sagt, varvräknaren placerad på mitten av instrumentbrädan är värdelöst. Inte särskilt trafiksäkert och sportigt när man måste flaxa med blicken över instrumentbrädan hela tiden.
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
pårschen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.