AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.979

Knakar när man svänger?

Sida 1 av 2
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
det låter ganska högt och inte vid mindre utslag utan det är när man ska trixa runt på parkeringar och så.
Låter både i och utanför bilen.
Så jävla pinsamt med en bil som låter som en skrothög.
Kolla oljan i styrservon, är den under max så fyll på, kolla även underbilen efter lekage.

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Kolla drivknutarna oxå.

Micke
Drivknutar har väl bara en framhjulsdriven bil?

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fjäderbensfästet?
Brusten fjäder?

Mvh
Spindelleder kan knaka eller knäppa, främst vid större rattutslag.

Hubbe325
520dAT -08
s25519: Drivknutar? nu driver du med mig... Det är inte en ÅDI jag har. Bakhjulsdrift du vet..
Spindeln kan det ju kanske vara. Byttes för ngn månad sedan och det känns som om det uppstod då, nu när jag tänker efter.
Fjädrar och fjäderben inspekterades antagligen vid det bytet som gjordes tillsammans med insp. 2.
Ska ringa meken och lyssna med honom.
Hur har du tänkt dig att fjädringen ska kunna fungera då? Eller har du stel bakaxel? Eller kanske väldigt tunna drivaxlar, så att de böjer sig när bilen fjädrar?

Micke
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Det sitter drivknutar på bakhjulsdrivna bilar med delad bakaxel oxå.

Och det borde det vara på din, för jag har minsann två inre och två yttre drivknutar på bakaxeln. PÅ en e30.

Men de borde inte knäppa vid fullt rattutslag, eftersom de till skillnad från framhjuldrift alltid är placerade i samma riktning.
Njae, riktningen ändras ju med fjädringsrörelserna. Fast det kräver ju förstås en kombinationen av fart och rattutslag. Dvs. om det låter när du står still så är det inte knutarna.

Micke
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men hallå!!!
Det knakar när jag vrider på ratten! Mina bakhjul svänger i allafall inte, även om era kanske gör det.
Jag vet att det sitter drivknutar bak på bilen men de är inte problemet.
Släpp sargen och kom in i matchen.
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hej, jag har visserligen en e34, men även jag har knak när jag svänger, kanske mer som ett knarr eller gnet som en gammal träbåt ;) Men jag är ganske säker på att det kommer från fjäderbenslagringen i mitt fall (stödlagret i toppen på pelaren). Kanske samma på din?

------------------
Always Diesel
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ronte: Inte omöjligt, får kolla upp.
Menar du att det låter från framvagnen när du svänger? Det skulle i så fall vara en bra upplysning om det är så att du vill ha lite hjälp med att lokalisera ev. felorsak.

Kolla i så fall om det är fjädrarna som rör sig i sätena. Inte framsätena då, utan fjädersätena (fram alltså). Ganska vanligt problem, framförallt på toksänkta bilar.

Micke
Drivknutar det hadde jag på min iaf...

mrBMW//HampZZ
Hur går det Hubbe? Hittat nått?

Micke
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Nja, har varit lite lat i helgen, men har iaf konstaterat att det inte låter så mycket ute som inne i bilen, kanske kan var ngt på rattstången?
Det är bättre när den inte är så kall. Dvs stått i garage
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Spindeled spindelled och spindelled är felet!
Så var det på min nyss...
En E30 i och för sig
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Stavros: den är ju nybytt, kan det ha blivit fel vid monteringen?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tre spindelleder? Trodde bara det fanns två på en E36:a... :)

Jeppe
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Hmmm... Det där J-la knarrandet finns kvar.
Har konstaterat att det inte låter utanför bilen utan bara i så det blir väl till våren att riva paneler och skit under för att jaga rätt på knarret.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.