AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.700

MK II eller MK III NAV sytem?

Sida 1 av 2
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
Undrar hur man vet vilken version av navsytem man har. Har en M5 E 39 tillverkad i oktober -99.

Funderar på att uppgradera till 16:9 widescreen.
Denna fungerar tydligen bara ihop med MK III cd-läsare/navdator.
to
38
tord00
330 Ci -01
Skulle oxå vilja veta vad man har. Jag har en 330Ci -01:a fast den är uttagen november -00.

Hjälp!
Om jag kommer ihåg rätt så finns MK III navigatorn i 3-serie bilar fr o m 6/2000 och i 5- och 7-serie bilar fr o m 9/2000.

Oavsett vilken navigator du har så tjänar du på att uppgradera till den senaste versionen av programvaran.

/RS2
to
38
tord00
330 Ci -01
Hmmm... följdfråga då...

Hur vet man vilken OS version man har?

/T
Gå in i menyn "Settings" så ser du versionsnumret i övre högra hörnet av skärmen. T ex så betyder SW 3-1/60 att man har en MK III (3) med en färgskärm (1) med version 6.0 (60). /RS2
to
38
tord00
330 Ci -01
Tack så mycket RS2
to
38
tord00
330 Ci -01
Tjena.

Jag har enligt det som jag fattade 3-1/20.
Vad är den senaste OS upgradeingen? är det 6.0 = 60 eller finns det senare? Vad är skillnaden mellan 20 och 60. Finns det någonstans man kan se skillnaden?
Den senaste navigator CD:n (version 20) som BMW verstäderna har uppgraderar programvaran i en MK III navigator till 3-1/60 (alltså version 6.0). Det är samma programvara som finns i de senaste widescreen navigatorerna.

Du får är en mycket bättre och snabbare funktion med uppgraderingen och modernare utseende samt möjlighet att använda split-screen funktionen även om din skärm är mindre.

Jag har den senaste programvaran på min och kan verkligen rekommendera den. Det är stor skillnad på den nya programvaran och den du har.

Enda problemet är att alla verkstäder inte har koll på hur de ska uppgradera eller vilka versioner som gäller för just din navigator. Var bor du?

Lycka till!

/RS2

Här hittar du allt du vill veta om navigatorer även om all info inte är helt up-to-date! :-)

Länk
Länk

to
38
tord00
330 Ci -01
Jag bor i stockholm och jobbar i sumpan!
Vad kostar det?

/T
tord00,

Jag skulle nog testa Solna snabbservice trots allt eftersom de är närmast. Annars kan nog både Danderyd och Lidingö göra det också.

Pris? Jag vet inte eftersom jag aldrig betalt något för detta. :-) Om de vet hur de ska göra och har CD:n till hands så är det ett 6 min jobb.

Det kan dock vara så att man är tvungen att uppgradera i två steg eftersom det krävs en speciell Key CD för äldre system och då tar det lite längre tid.

Men det är definitivt värt besväret!

/RS2
Bra tips RS2, ska ta och uppgradera vid min inspektion I som kommer att ske i vår. Då försvinner väl denna lilla kostnad i allt annat ;)

CoolBlueM3Coupe,

Nu byter vi ämne snabbt men ett tips är att kolla med din verkstad innan du bokar tid för Inspektion I att de verkligen har rätt verktyg samt ventil brickor i olika dimensioner hemma annars kan de inte göra någon ventiljustering...

/RS2
Förenade bil i Malmö har alla prylar gissar jag men ska ta ditt råd och beställa tid väl i förväg
to
38
tord00
330 Ci -01
Pratade med BMW i solna idag!

Jag har som bekant 3-1/20 i min NAVI och dom sa att den version jag ska upgradera till är 17.1.

Om jag upgraderar till nått annat så kommer det bara gå slött sa han.

Kommer gå på ca 500 kr!

Nån som vet nåt om detta?
Jag har inte wide screen skärmen tydligen!
/T
Som vanligt så vet de inte vad de pratar om eller läser BMWs interna information angående detta?! :-)

Nåväl, jag har samma mindre LCD skärm som du med den senaste programvaran 6.0 (version 20 CD:n) och det fungera alldeles utmärkt!

Den första versionen av split screen programvaran (version 18 CD:n) var långsam, men det var den på alla navigatorer. Dessutom så vet inte verkstäderna att de i de flesta fall måste använda en Key-CD också så de tror inte att det går att uppgradera till denna version ifrån äldre.

Sedan kom det en bugg fix (version 18.2 CD:n) som var mycket snabbare på allt. Och sedan dess har de släppt ytterligare två nya versioner som bara har blivit bättre.

Jag mailar dig tord00.

/RS2

to
38
tord00
330 Ci -01
Tack RS2, you are grym!!!
Kan du inte skicka med det där interna informationen oxå. Kanske står lite om vad 20 verren innehåller...

/T
RS2 din navigatorfantom ;) Var själv och kollade in min igår och hade ett snäpp nyare version än tord00, 3-1/30.

Är också intresserad av hur jag eventuellt ska behöva övertala Förenade Bil att tanka i *rätt* version av nav-mjukvaran.
RS2 eller tord00, är det OK att jag också kan få ditt tipsmail vad det gäller navi:n så att jag också har koll inför verkstadsbesöket.
to
38
tord00
330 Ci -01
"CoolBlueM3Coupe"

Tjena och gott nytt BMW år på dig!
Jag kan bara säga att RS2 är enormt kunnig när det gäller BMW och är någon jag kan varmt rekomendera när det gäller frågor.

Ha det så bra!
"Om" jag har version 20CD:n,hur uppgraderar man själv
då.Är det bara att stoppa i cd:n eller??
Finns det några instruktioner att tanka ner någonstans
Om man har någon program version innan 3-1/40 (splitscreen versionen) så måste man först uppgradera till denna med BMW:s version 18 CD (eller 18.1 som ger 3-1/41) tillsammans med en Key-CD (behövs bara med MK III navigatorer).

Om verkstaden inte har denna speciella Key-CD till version 18 CD:n så går det inte att uppgradera alls!

Sedan så kan man uppgradera direkt till 3-1/60 med version 20 CD:n.

CoolBlueM3Coupe, du får väl stå på dig och hänvisa till andra som har samma navigator som du! :-) Jag mailar dig min email adress om du behöver mer hjälp.

Om man har en MK III navigator så är det i princip bara att sätta i CD:n för att uppgradera men man måste följa anvisningarna steg för steg annars kan det gå riktigt illa och då måste man i värsta fall byta ut CD- och navigatorenheten.

Lycka till!

/RS2

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.