|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag fick förmånen att åka runt med Tommie en kväll i hans M5:a jag kan intyga att bilen såg fräsch ut både in och utvändigt. Det jag verkligen förvånade över var hur fräsch den kändes i upphängning,dämpning osv. Motorn verkade gå klockrent osv. Det som jag upplevde som positivt var en så enkel sak som att stänga dörrarna. Här kände jag verkligen att detta var ett tight ex. som kändes betydligt nyare än min. Visst 20.000 mil är en hel del men priset är rätt och historiken verkar ju trevlig. Själv är jag på jakt efter en M5 -95 touring. Jag har en på G som ägs av en gentleman som har kört den sedan den hade gått 6000 mil. nu har den gått 8000 och den står alltid i garage. Ett eller två år till så köper jag den av han.... vad skall man ge egentligen för ett riktigt fint ex av en M5 touring av sista årsmodellen (näst sista?) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Vad är definitionen av en gentleman!? En man utan skrupler som aldrig någonsin skulle gasa livet ur sin M5:a, kanske? Jag tror inte man kan dra sådana slutsatser om någon bil. Det enda man VET är hur man behandlat sin egen kärra :) |
|
|
Det har blivit servicebok hysteri på sista tiden.På en bil som är 10-12år gammal har serviceboken inte så stor betydelse längre.Man måste köra bilen och lyssna på motor,slutväxel och växellåda.Är den misshandlad märks det direkt.Man kan inte använda serviceboken som facit.Det är nu när bilen är gammal som de rena slitage felen kommer oavsett om den är servad av gudfader själv.Man kan se väldigt mycket genom att demontera ventilkåpan,där syns kvaliteten på underhållet oavsett vad serviceboken säger.Nu menar inte jag att servicebok är nonsens en välservad bil har ju de bästa förutsättningarna att bli gammal med kvaliteten i behåll.Vad jag menar är att titta på bilen istället för att hänga upp er på historiken.Tex jag hade en BMW-89 som hade varit av vägen och voltat rejält.detta hände -95.Bilen reparerades av en verkstad med mycket duktiga plåtslagare.Bilen rullar idag,är fortfarande fin,ingen rost på konstiga ställen eller problem av något slag.Hur många hade ens tittat på den bilen när den "historiken"kommit fram?!! |
|
|
Håller med Lantisen till 100% hysteri på serviceböcker vad är det för fel på lite bondförnuft. Köpte själv en M5 3,6l för 3 år sedan helt utan servicebok eller någon dokumentation, mätaren stog på 13100 mil på en 10 år gammal bil prästfru som bara åkte på söndagarna eller vad ??????? men köpte bilen har kört 9000 mil till,bilen går klockrent inga problem utöver vanlig service (ej utförd på BMW verkstad) Om nu BMW är sån kvalitet bil som alla vill göra gällande på detta forum så vad är problemet? Dubbelmoral kanske ena sekunden är BMW Guds gåva till folket andra sekunden ropar alla akta dej om det inte finns nån servicebok. |
|
|
Angående gentlemannen jag pratar om så är han cirka 65-70 bast, har ett antal vardagsbilar och verkar ha denna som en söndagsbil. Verkar dessutom ha det väldigt gott ställt och sedan många år aktiv medlem i sveriges äldsta motororganisation. Att bilen servas helt enligt servicebok på BMW är jag HELT övertygad om. Mannen i fråga är absolut ingen raceputte och verkar nästan köra FÖR lugnt ibland. Givevis kan man inte bara köpa på intution men i detta fall känns förutsättningarna rätt, och det utan minsta tvekan. En sak till, ingen som har lite pejl på vad en FIN M5 Touring -95 skall kosta? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Mitt tips: Titta på "www.mobile,de", där kan du välja och vraka bland mängder av bilar, såg att M5 E34 3,8l börjar på ca 55'..... MVH Ingenjören |
|
|
Vore jag ute efter en M5 E34 skulle jag inte tvekat att iaf. kolla på och antagligen köpa Tommie`s bil. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Mobile,mobile…. Man behöver nog knappast ens en matematisk förståelse i nivå med apan Ola för att inse att spridningen i en databas med omkring 700.000 fordon likt tyska mobile.de är tämligen betydande. Hitta just en Z3 roadster 2.8 (04/99) för det facila priset av 9200 Euro Länk och samtidigt en 6-växlad M5a (e34) för 26000 Euro Länk Så varför skall alltid någon tröttsam ”von Besserwisser” ropa ”Heureka” för att denne upptäckt att det i mobile går att finna ”vrak” till……. vrakpris - det var väl fina exemplar ursprungsfrågan gällde. En fin M5 (94) för kring 95 kkr låter i mina öron billigt, även om den gått långt. God Jul axel |
|
|
Ja den Z3`an var ju snygg, hahaha.. :-)) /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Självklart så måste man ju provar & syna bilen massor..men tror att vi alla e medvetena om att en full servicebok & kvitton på vad som e gjort är viktigt i längden...ny som gammal...jag menar man vet ju lite vad som komma skall när det gäller byten av diverse delar osv.. |
|
Asken (AutoPower) |
Cato: Ut och titta på lite bilar som finns i din närhet då får du nog en bra känsla för vad du eftersöker. Övriga postningar som inte har med Catos förfrgåan om hjälp, MYCKET intressant läsning.......... ASKEN |
|
En sak e säker...Man får alltid de man betalar för...oftast.En M5 för 45-50 lax ÄR att gambla stort tycker jag.Bättre o lägga till lite då...Men men... |
|
|
Jag säger som jag brukar: Om en bil efter många år fortfarande är välskött och går bra så beror det ofta på två saker. 1. Bilen har blivit älskad och väl omhändertagen av sin ägare. 2. Bilen är av hög kvalitet. Detta stämmer nog väldigt bra på en hel del gamla E34 M5 som finns därute. Tro mina ord, en sådan vill jag ha! Min hyllning till Er som vårdar era bilar! Fortsätt med det och skit i vad avunsjuka stressmoment som Ingenjören säger! |
|
|
Hej på er... Åk till BMW kostnad 750:- så kopplar dom upp datorn spelar ingen roll om dom har skruvat mätaren så finns uppgiften där i datorn i alla fall ,där dom flesta gör är att byta box men det kan man lätt kolla genom chassinr. håll höger knapp på instrumentet intryckt vrid om nyckeln så kommer chassinr.. fram kolla sedan på regbeviset om det stämmer ... Kör på höger sida |
|
|
Den har ALLT står det, hmm det finns mycket då jag skulle vilja att den har, verkar trimmad el. så är säljaren okunnig. Är det någon som vet om sista modellen -95 är något särskilt med kallas ju här jubileumsmodell. "BMW M5 Touring Jubileum Årsmodell: 1995 Mätarställning: 9.800 mil Färg: Grön (mörk) metallic Karosseri: Kombi Pris: 195.000 kr Länk Länk spar till en.... |
|
|
Mig veterligen kan man inte läsa av mätarställning på något alternativt ställe när det gäller E34 ? Någon som är 100% på om det finns dubbla mätarställningar i E34? På E39 vet jag att många har möjligheten, hörde något om att det sitter ett chip i ena takstolpen?? Någon som vet bättre? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
För 2 månader sen var jag lite spekulant på den röda M3 -96 som står hos eriksson&månsson i k-stad. Då frågade jag om det gick att koppla upp bilen mot dator och kolla mätarställningen. Försäljaren på e&m sa att den tekniken är så pass ny så att det går inte att göra på E36 och inte heller på ex.vis E34. Enligt honom så funkar det på E39 och E46. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.