|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite Off Topic... Jag har en Primera GT som andra bil, en mycket välvårdad & fin 99 med 6000 mil på mätaren. Eftersom det alltid är skoj att byta bil, så hittade jag en fin LIKADAN Primera GT fast röd till färgen hos en handlare. Det enda som som skiljde bilarna åt var färg och att den röda har 17" fälgar, min har 16" Jag sa att jag kunde betala en symbolisk summa "för besväret" om vi bytte, så jag la ett bud på 5.000:- Nu fick jag nyss svaret att han vill ha 20.000:- i mellanpris!!! Hur är dom funtade? detta var dessutom INTE en Nissanhandlare! Man undrar ju vilken verklighet dom lever i... Vad tycker ni? /Klas | |
| tja 20 låter lite styvt, jag kan tänka mig att resonemanget bakom det är något i stil med att med 17" och en eventuellt mer attraktiv färg(du sa inget om färgen på din) så har de lättare att sälja den de har. Sen är det ju så att om säljaren nu är seriös så vet han hur konditionen är på bilen han har, det gör han inte på din, alltså tar han hur man än vänder på det, en viss risk genom att byta, sen är det klart att han vill tjäna en slant också, vem vill inte det?, kontakta honom igen och bjud 5500;-) | |
|
Bjöd 10 laxar...vill gärna ha den.. Saken är den att bilen har nya 17" med bra däck, sänkningssats & kolfiberinredning, detta ÄR värt en del pengar visserligen...men ändå! Min är svart. /K |
|
|
Lägg pengarna på 17" till din egen kärra istället, är mitt tips, även om det kanske inte hjälper ditt problem. Eller ännu bättre: sälj den och köp en riktig bil istället. Med vänlig hälsning //Kalle H, BMW CS #5120 ______________________________ Länk |
|
Gemini__ |
Hmm, du vill alltså byta bil bara för bytandets skull. Dessutom till en som är nästintill identisk med den du äger nu? Min fråga till dig lyder: Varför?! Du vet förmodligen hur din bil är servad och skött, men vet du ngt om den andra bilen. Köp till 17" till din istället, om det möjlitvis kan vara det du suktar efter. Vilken färg har du föressten. Röd är i mitt tycke en inte alltför fin färg, som alltså handlarens bil har. Så behåll din bil... Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Höll på och skrev när du la in ett nytt inlägg =) Jag visste inte färgen på din bil då. Svart är superfint, passar nästan bäst i alla lägen... |
|
nofx16 Riktig bil? Jag ska tala om för dig att efter 3 år & 6000 mil så har jag bytt en glödlampa på bilen...dessutom är den extremt körglad...så det så! :)) Tack för era åsikter, kloka tankar! Jag hängde mest upp mig på att en bilhandlare tror att man är helt dum i huvudet... Trevlig kväll på er! /Klas |
|
| mosse: jag vet vad du menar: jag känner så för kläder. Av någon konstig anledning byter jag kalsonger varje dag... :-) | |
|
Klas: Driftsäkerhet är mycket positivt, men väger (i mina ögon såklart) inte upp felhjulsdrift+ribrännare under huven! ;) Om jag tolkar dig rätt så har du haft bilen sedan den var ny? Att då byta ut den mot en nästan identisk och dessutom lägga pengar i mellan förstår jag absolut inte logiken i! Har du druckit ur dödskallemärkt flaska?;-D Bilen du äger kan du bevisligen "allt" om, vilket ALLTID är en fördel! Dessutom håller jag med om att en svart bil är MYCKET snyggare, och dessutom mer lättsåld, än en röd! Mvh Kalle Hansen |
|
|
Z3c 4 ever! : Hahaha!!!!! Bra liknelse!! Nä men skämt åsido: frågan är vilken bil som är bäst. En svart bil är alltid jobbig att hålla fin. En röd bil är inte mycket bättre på den punkten... Jag säger nog som övriga: byt fälgar på den du har!! En snygg välputsad svart bil är minst lika fin som en välputsad röd!! Jag är inte rätt person att snacka om detta, men gör det ändå: Primera GT -99 med de milen bör väl ligga runt hundringen va?? För de pengarna kan du ju få en Beemer istället. Om du ändå har den som "vinterbil" menar jag, så kanske det hade varit roligare med en BMW av någon modell?? Personligen gillar jag Primera GT!! Tycker den är läcker och går förmodligen ganska bra också. Har aldrig haft nöjet att prova en GT, men jag provade faktiskt en SLX (eller vad de heter) häromdagen. Den var kanske inte å kul, men en GT måste vara betydligt roligare. Skön att köra var den iaf!! Mitt råd slutligen: byt den mot en BMW eller byt hjul på den. /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
|
Du får se det som en risk bilhandlaren tar när han "byter" bil med dej. Först så har han lagt ner lite arbete på den han har, rekond, annonsering o dyligt. Säg en summa på 3000kr. Sen ger han dej en försäkring på den nya bilen, kan kosta hur mycket som helst. Sen ska han göra en bedömning av din, rekond o dyligt.Att han sen vill ha lite vinst på jobbet är väll inte så konstigt, typ 10 000 (tio%). Själv så förstår jag handlarn om han vill 20' emmelan även om det känns saftigt.... "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
| Speedy: bra resonerat! Respekt! | |
|
Det finns ju ett alternativ och det är om det är hans egen firma. Erbjud honom 5-10000 "lite vid sidan om" För att han ska kunna ta ut 5000:- i lön så kostar det firman närmare det dubbla i skatt och sociala avgifter. Dock väldigt oetiskt. Automat är bekvämt |
|
|
Håller med Speedy. Om handlaren hade accepterat enbart 5 lappar så hade jag nog blivit misstänksam. En annan faktor är ju om han tagit din bil och sedan sålt den så hade han ju suttit med garantiförpliktelser på två bilar istället för en. Bilhandlare kan inbland tyckas oskäliga men inte i det här fallet. |
|
|
Det här var nyttig läsning! Kloka gossar här på forumet! :-) Tack för all input & åsikter! Kidde: Primera GT har 150 hästars 16 ventils 4:a, 2.0 liter, bilen har GRYM väghållning och fjäderbensstag som standard, en väldigt trevlig "vardagsracer" :) /K |
|
|
Häpp...nu har någon duktig skolpolis raderat min Primera i profilen också! TUR att ni håller ordning på oss... Ta bort Kiddes Ford Scopio också...medans ni har fingret på knappen! :) |
|
| BMWpower folket har omyndigförklarat dig. *asg* | |
|
Nej, ta inte min Ford... :- ) Eller va fan, gör det då!! Jag kommer inte att gråta!! /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
|
Har bilförsäljaren erbjudit dig 5000kr i mellan bilarna så får väl han stå för detta, ring och tjata på honom det kan löna sig. Lycka till:-)) Men hade jag varit i dina kläder så hade jag inte bytt en 98 mot en 99. Det känns nästan som att kasta pengarna i sjön,eftersom din har bara gått i 6000 mil. |
|
|
AMET...hur vet du att det är en 98?? Är du synsk?? ;) |
|
|
mosse: Old news förresten:-) Det med effekt och motorstorlek visste jag redan, men har du några siffror?? 0-100 på 8,5 ca eller?? Toppar runt 215 km/h?? Kunde vara kul att veta och hoppas fortfarande att du behåller den (eller byter rakt av med mig...) *asg* /Kidde Hjärtat säger fortfarande BMW... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.