AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.095

Mer om fartkameror.

Sida 6 av 7
Jag tycker som Len faktiskt.
Tyvärr hjälper nog inte hagelpumpen i Sverige, vi har liksom inte den "kulturen" här, signalerna går inte in riktigt om man säger så.

FP
Shumi, det finns väl bätre sätt som inte är så farliga som att använda bomber... Det går faktiskt att såga ner fanskapen...vanlig slipsåg och så vips har inte farbror blå någonstans att placera kameran i...:-)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
sc
637
schumi
e30 318is -90
men hur många av er här skulle inte vilja se en liten filmsnutt på när ett kameraskåp sprängs?

oj oj oj så gött de vore :)

undrar om man kan fästa ett rep i dragkroken och sen kasta lasso runt kamerastolpen så att det fäster rätt högt och sen bara dra omkul stoplen? det vore ju en enkel lösning.
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Tro inte att jag är en paragrafryttare.. har tappat körkortet p.g.a fortkörning...

Men ju mer svenska folket förstör.. ju högre skatt blir det, konstigt att vissa inte förstått det än!

Alla klottrare kostar staten flera miljoner per år.. Spräng ett skåp några hundra tusen.. + ännu mer om det är en kamera i..

Väx upp istället! Å tänk lite på sveriges ekonomi för helvete, å varför är försäkrningarna så dyra idagens läge? För att det finns vissa som "stjäl" sin egen bil för att den är så svår såld..

Så länge det finns efterfrågan kommer det att finnas brott..
Vem skulle stjäla bilstereo om ingen ville köpa nån?

Nä, spränga skåp för att det skulle se fränt ut.. eller såga ner det.. Om ni gör det.. Hoppas fan ni åker fast så ni får stå erat kast!
Det är ju skattebetalarnas pengar du tar ifrån.. därmed dig själv oxå!

Många häls Ante
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Tror att de flesta bara leker med tanken på sprängda skåp. Det är väl ett bättre sätt att få skriva av sig sin ilska på dessa fanstyg och låta fantasin skena lite än att hålla käft och göra dessa saker?

-Livet är orättvist och det skall övas!
Lite civil olydnad skadar väl inte....:)
Len
Om man nu skall vara så vulgär som att lägga vajern runt stolpen så kan man väl dra bara lite grann - så att linsen sedan pekar mot himlen. Efter att ha idenfierat (och bötfällt) ett antal SAS-piloter som farit fram i 850 kmt, så kanske blå lägger ner verksamheten...

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Hahaha!!

Kul sagt! *vrider mig i stolen*
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Len: Cred för den!

-Livet är orättvist och det skall övas!
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Bara att hoppas på att piloterna! inte har solskydden nere då :-)

325 iX - "weather or not"
sc
637
schumi
e30 318is -90
om jag har sönder typ tre kameraskåp för en kostnad av flera hundra tusen kronor, hur mycket tror du då att det kostar mig i form av högre skatt?

inte många kronor...

mycket prisvärt med andra ord.

jag gör även så att en massa andra människor slipper att få böter så generelt sätt så tjänar säkert människor pengar på att man sabbar kameraskåp.

jo det vore smart att bara böja stolpen lite grann så att det knappt syns. bara så att den siktar helt fel. då kanske det tar rätt lång tid innan farbror blå upptäcker det.
men det är faktiskt inte helt så som Andreas säger. Om du kör i laglig fart Andreas så berövar du oss skattebetalare dina bötrespengar som finns faktiskt budjeterade (!) och på så sätt om inte bötespengen trillar i i statskistan så måste skatten höjas oxå...Så det Shumi ger utryck till är inte vandalisering utan ett rop efter hygglig politik både när det gäller resursfördelning hos polisen (du tycker väl oxå att jaga bov är vad dina skatte pengar ska gå till främst , eller?) och hos budjetplanerarna ( det är ju för djävligt att staten budjeterar på det att medborgarna inte lyder lagen...)

_________
Länk
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Kan väl börja med Schumi: Det kostar nog inte dig någon krona alls i form av högre skatt! Vad jag menar med mitt inlägg att vandalism kostar pengar vad det än är. Och allt som har med staten och kommunerna att göra är det ju vi skattebetalare som betalar d.v.s du och jag. Hoppas du förstår vad jag menar..

Z3z: Svensk regering har beslutat om dessa skåp, för att slippa ha poliser efter vägarna och koncentrera sig mer på andra sysslor d.v.s att jaga bovar. Att sätta ut poliser för att hålla sträckor "lagliga i form av fart" i hela landet där dessa skåp finns skulle ju kosta multum.. 24/7 dagar i veckan, det kan ju vilket mattesnille räkna ut. Att sen inte skåpen funkar som dom ska med att bötfälla. Endast 49% blev ju identifierade och fällda för fortkörning förra året.. MEN!! Medelsnitts hastigheten hamnade betydligt lägre.. vilket är själva poängen med det hela.
Hoppas du fattar att polisens budget inte har något med skåpen att göra, det är regeringens beslut att sätta upp dessa skåp, pengarna tas inte från polisens budget.

Z3c: Vad är det som säger att det är just jag som ska köra för fort i år.. tappade mitt kort i höstas så jag har redan betalat min del =)

Skämt å sido, vandalism av alla slag kostar skattebetalarna pengar!

Mvh Andreas
Men Andreas, hela pöengen är ju att man i stället satsar dessa pengar på säkrare vägar. Om man byggde om just dessa avsnitt så att man kan köra säkert så skulle inte bevakning behövas alls. Det är bara att inse att bilar blir bara starkare och snabbare men även säkrare. Vi bygger vägar så att dem klarar egentligen högre hastigheter (profilering osv) men våra hastighetsgränser är samma som 40 år sedan då våra fäder färdades i konserburkar med gäskliparmotor i. Som du såg i tidigare inlägg så kan man bygga bort faror och se till att våra vägar ska köras i den hastighet som dem är byggda till...satsa pengar där i stället. Alla Europavägar ska vara minst 4 filliga och alla ogenomtänkta gamla lösningar där man bara har asfalterat över en kostig ska bygass om. Då minskar dödligheten i trafiken. Det går att få EU pengar till detta men Sverige är det land i EU som har sökt minst bidrag till infrastrukturen av alla medlemsländer. Tyskalnd hade 30 gånger så många EU finanserade infrastruktur projekt än Sverige och då är ändå storre till ytan än Tyskland....
Dessutom: vi betalar ju vägskatten men dessa pengar går inte till vägbygge i hela sin utstäckning. Om vi fick ha vägskattepengen orörd så hade vi ha råd att bygga om alla europavägar till fyrfiliga inon 4 år (uppgift enligt Aftonbladet nån gång förra hösten)

_________
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ojay, vet du definitionen för civil olydnad?

Det innebär att man i protest mot en lag bryter den MEN man tar sedan frivilligt låter sig arresteras och tar straffet för att man bröt mot lagen, eftersom det också ingår i protestaktionen!

Om man inte tar sitt ansvar för det man har gjort är det INTE civil olydnad, bara vanlig skadegörelse (i detta fall)!

Bästa sättet att förändra inställningen till kameraskåpen är väl att barbeta våra "kära" politiker och se till att föra upp debatten via insändare i dagstidningar mm.

Ett förstört kameraskåp påverkar som sagt inte polisens budget, däremot kanske det bidrar till att vägunderhållet blir sämre eftersom det är mer troligt att man tar pengarna i från den budgeten!

Mvh
sc
637
schumi
e30 318is -90
nu när jag tänker efter så är det ju förbannat dumt att förstöra kameraskåp.

vad väljer man att ha ute på vägarna.
poliser med laserpistoler eller kameraskåp?

den frågan är verkligen inte svår att svara på.

för att komma undan kameraskåpet är det bara att köra med mask.

för att komma undan laserpistolen måste man ha en mycket snabb bil och mycket mod för att kunna köra ifrån hela polispatrullen.

nej det blir nog inte någon förstörelse av fartskåp.
Johan B:

Jag visste inte definitionen, man lär sig nya saker var dag!

Man får vällan ta och lämna adress och telefonnummer på den avbrutna stolpen då så att korvbukarna kan haffa en.. :)
Definition och definition. Kolla up det i nationalencyklopedin. det står ingenting om att man ska åka fast. Jag tror du slog up definition på "dum i huvudet"

_________
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade inte tillgång till ett svenskt uppslagsverk, men dock ett danskt! Observera det i slutet!

"En række betingelser er knyttet til civile ulydighedshandlinger: Handlingen må være overlagt, de aktionerende må være klar, over at deres virksomhed strider mod loven og være villige til at tage følgerne."
(Länk

Många använder uttrycket "civil olydnad" för att legitimera ett simpelt brotsligt beteende som de sedan inte står för när de "ställs mot väggen". Skadegörelse och upplopp är vanliga handlingar som gärna omskrivs till just "civil olydnad", bara för att få det att låta lite mer ädelt.

Begreppet är mer omfattande än att bara bryta mot lagen!

Sedan kanske man får upp samma ord vid sökordet "dum i huvudet"! Vad vet jag! ;oD

Mvh
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
Z3c: Visst du har så rätt! Bästa är väl att bygga om hela sveriges vägnät med 2filer i båda rikningar och att dom kan söka eu bidrag för det! Att jag inte tänkt på det!

För det första, kameraskåpen kostar 100000kr st (utan kamera) kameran flyttas runt på ett antal olika "tomma" skåp kostnad 200000kr för kameran

Alltså 12miljoner kronor täcker upp ett vägavsnitt på ca 5mil i båda rikningar.
Att bygga om vägen med 4filer till samma kostnad så kommer du ju bara några kilometer.

Ta tex Sundsvall söderut.. där är det 50 & 70km/h.. det är massor av korsningar och övergångställ.. men där är det kameror, hastigheten hålls = mindre olyckor.. att dra e4:an runt hela sundsvall kostar betydligt mer än 7-8skåp!

Jag tycker precis som dig. Testa kom upp norr om dalälven så får du se hur mycket pengar som gått till vårat vägnät. Hela E4:an är ju större delen av landet dålig, så oxå här uppe. Skillnaden mellan vägarna ute på landet i Sthlms-trakten och här uppe är ju enorm skillnad, så fort du lämnar E4:an så har du så dåliga vägar att en låg bil inte går att köra fortare än på en dålig grusväg.

Snöröjnigen är om möjligt bättre här uppe.

Men jag erkänner, jag håller med dig till viss del att vägarna hellre byggs om till säkrare vägar än skåp och räcken.. men det kostar ju därefter.

Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att vi ska få köra fortare, visst 140km/h är ju lämplig fart.. Men när alla börjar hålla det och även Agda 72år ska hålla det.. Människan är inge snabbare idag än för 40år sen. Största boven till olyckor är ju den mänskliga faktorn. Men visst, skulle vägarna vara autobahn så kanske högre fart skulle vara rekomenderbart.

Olyckor kommer alltid att finnas..

Civil olydnad ska inte behövas i vårat samhälle! Ni ser ju bara hur det går för dessa trädkramare... skog röjs ner ändå!! Exakt lika mycket, men dom kanske tar det från ett annat ställe just denna gång. Så länge det finns efterfrågan finns det tillgång!

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.