AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.094

Mer om fartkameror.

Sida 1 av 7
Fick en trevlig raport från dalarna: en hel del av nya fartkameror runt Borlänge verkar ha fått svarta plastsäkar på sig. Kul att folket slår tillbaka!

Själv har jag laddat en sprejburk i bilen...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det räcker väl med solskyddet!

Länk
z3_3litre
Det med solskydd hjälper inte i alla bilar. T.ex i Scenic som frugan har hjälper det inte. Jag tror inte i X5an heller. Dem bilar är för höga och man sitter i annan vinkel mot linsen än i en lägre bil.

älgstudsare vetja! enda som gäller!
( fast det med färgburk inte så dumt heller...)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Civil olydnad har aldrig kännts mer rätt och aktuellt! (då menar jag inte gbg-kravallerna-01-style)

Nästa steg i statens strategi lär bli telescreens i varje hem och tankepolis. 2004 istället för 1984?

Jag tycker att det är helt rätt att sabotera dessa anläggningar. Förhoppningsvis förstår idioterna i rosenbad till slut att folket inte accepterar deras stalinfasoner.

Med vänlig hälsning
//Kalle H, BMW CS #5120

Tigerr
nofx16; håller med dig! Skulle inte förvåna mig om diktatur skulle råda i Sverige 2004...

/Manray/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Dock minskar de olyckorna och håller nere farten. Dessutom så står det skyltat att vägen är kameraövervakad. Då är det väl bara att hålla hastigheten egentligen. På något sätt känns det ärligare med kameror, mer "vi vill att ni håller nere farten grabbar" , än fin rak väg och helt plötsligt står harry haffa med laserpickan där.

Frågan är om det verkligen är så viktigt att sätta dit någon enstaka fartsyndare? Dom som kör riktigt fort gör det fortfarande med bortskruvadframskyllt och solskydd...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
nofix16 akta dig så inte tråden raderas genom sådana uttalanden :-) det hände mig när jag sa samma sak...jag håller dock med dig till 100%. Sverige blir mer och mer kommunistiskt så det är bra kamerorna kommer upp för då vaknar folk. JAg kan lova att inte en fartkamera i Södermanland kommer att sitta uppe mer i än vecka om det börjar sätta upp. Jag känner säker till 10 stycken som på allvar skulle börja "plocka undan" dessa på heltid.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nästa steg är en svävande kamera som befinner sig utanför samtligas toalettfönster för att kontrollera att man inte förbrukar för mycket papper för då blir det extra skatt och böter.
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Läste i expressen i lördags där det stog att olykorna ökade dramatiskt på kamera övervakade sträckor trots att hastigheten sjönk....taka f*n för det när människor bara tittar efter kamror & glömer allt annat...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Hoppas inte att mitt uttalande ovan väcker sådant anstöt så att det leder till att hela tråden raderas!

acey: Det bästa sättet att få folk att hålla hastighetsbegränsningarna är att sätta dem på rimliga nivåer. Exempelvis 130 på motorväg under sommarhalvåret. Min far berättade att vid besök i Österrike i somras, då de precis höjt maxhastigheten till 130 på motorväg från 110, så respekterade i stort sett ALLA maxhastigheten! Jämfört med tidigare besök i samma land, då hälften körde för fort och den andra hälften stoppade upp = dåligt flyt i trafiken och dålig säkerhet.

Jag har sett att man på vissa håll i börjat sätta upp elektroniska hastighetsskyltar. Detta tycker jag är ett mycket bra initiativ! Således kan hastigheten höjas vid torrt och fint väglag, och sänkas vid snö/is och blir därför lättare att respektera.

Hoppas ni förstår min poäng...

Mvh
Kalle
acey: du har inte rätt. Det är som Speedy säger. Min tjej blev fotat för 74 km på 70 väg. det finns inte några marginaler med andra ord. Även du kör väl i en intervall på 65-75 på en 70väg. det går alltså inte att kunna hålla konstant fart på 70 (utan farthållare alltså) även trotts att man vet att det är övervakat med kameror. man trycker lite mer i uppförsbacke och lättar i nerfart. Då pendlar bilen +/- 5 till 10 km under bara några sekunder. Då blir det som Speedy säger: folk koncentrerar sig på hastighetsmätaren i stället för vad som finns på vägen. Skitfarligt!!! Jag tycker att fartkameror är en direkt fara i trafiken.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Z3c 4 ever: Det är extrem otur men faktum är att polisen kan ta dig för 74km/h på 70väg också. Egentligen finns det ju ingen "moms" det är upp till polismannen (som i de flesta fall har lite överseende).

Jag är inte för kameror men hellre det än att harryhaffa sitter och skjuter med sin laserpistol på helt omotiverade ställen.

Jag tror att om det nu är så att olyckorna ökat så beror det nog mer på att det är galna omkörningar "mellan" kamerorna än att folk försöker hålla hastigheten.

Självklart ska det vara lite marginaler på kamerorna, dåligt annars.
Tigerr
Z3c 4 ever!: Klart att det går, jag brukar lyckas! Men då måste man sitta och stirra på mätaren, dvs. noll koll på annan trafik!! Jättebra enligt Sveriges styrande politiker!

Tigerr
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Faktum kvarstår att dagens och gårdagens bilar inte är byggda för sölkörning, med det menar jag inte att man måste hålla ner gasen i botten stumt. Det är löjeväckande att polisen koncentrer sig på att plocka fartsyndare istället för att lösa betydligt värre saker. Som nofix16 säger har många den känslan att oavsett om du inte vinner speciellt mycket tid på att köra 20km/h högre hastighet vilket 130km/h mot 110km/h skulle innebära så har jag den känslan att den psykiska aspekten är stor och det känns bra...man får den uppfattningen att det händer någonting och får en klart bättre koncentration. Idag går det så långsamt och vägarna är många gånger så bra och säkra att folk helt enkel nästan somnar bakom ratten av tristess pga
lemmeltågshastigheter.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Gissa varför alla "fartkamerastolpar" är fyrkantiga...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk 1600/2-renovering...
Håller med dig till 100% här också, FRIFART! =) Visst är man mycket mer koncentrerad vid högre farter än lägre? Finns väl ingen risk att man somnar på autobahn? :D

/Manray/
sebbe_bmw
Själv är man räddad en gång tackvare solskyddet i X5!

130 på 90... Kom hem en bild som man inte såg vem det var som körde så....

Sebbe
Beakta att dem som hängde säkar över kameror i Borlänge. Dem gjorde sig inte skylldiga till något lagöverträdelse...
Det finn väl inga lagar som förbjuder att lägga saker var man vill. Dem kan möjligen fällas för nedskräpning men inget annat.

(Fast jag själv tycker att det krävs mer drastiska åtgärder för att farbror blå ska skita i att sätta up fler kameror, lite i linje med det som nofx16 säger)
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Det kan väl inte vara många som gillar dessa stolpar som de satt upp på våra vägar.
Men faktum är att hastigheten har sjunkit på riksväg 40 (jönköping-borås),ingen rolig väg att köra dessutom många olyckor vissa med dödlig utgång.
För många år sedan så hade kört på en kamera stolpe strax utanför borås med en lastbil dessutom så hade de sprayat på linserna. mera sådant för jag hatar dessa stolpar:-)))
Ett litet tillägg till nofx, jag bilade genom österrike i somras och där var det inte många som höll
sina 130km/h på motorvägen.
Det gjorde inte jag heller det gick lite fortare så att säga.
Så vitt jag kan komma ihåg så har Österrike haft 130km/h på sina motorvägar många år:-))
Jag hade en interesant frågeställning med Hertz Finland . Hyrde en SLK230 för 3 år sedan och blåste mellan Helsingförs och åbo vid 6 på morgonen.
Det är faktriskt ganska kul bil och det var tomt på vägarna så jag kunde inte låta bli och blåste i över 200 hela vägen. Saken är den att det står en kamera vart tredje kilometer där.
Två månader senare fick jag brev från Hertz att jag dem fick krav på 6 fortkörnings böter från polisen och hur jag ställde mig till saken. Jag svarade inte och hela saken rann ut i sanden men....hur kan jag då få 6 böter? jag körde för fort bara en gång.... fast länge. Så hela systemet är fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.