|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
Len |
Det kvittar väl lika, ifall det skulle vara så att hög fart orsakar svåra olyckor - som utlösande faktor alltså - eller om det i händelseförlopp (som startats av andra banala misstag eller missbedömningar) blir så att farten gör att de frigjorda rörelseenergierna tar livet av folk! Eller? Det vägbyråkraterna sysslar med är f.ö. idel ädla experiment - dom har ju uppdraget nu att se till att mycket färre dödas eller skadas svårt, vad annat skulle de hitta på än att dra ned på tempot på vägarna? Lyckas dom inge vidare kommer det säkert andra experiment, uppfångade på någon konferens på andra sidan klotet... Finns det några bra förslag här, realiserbara och med positiv inverkan redan på ganska kort sikt när det gäller att spara liv? När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Som jag skrev lite tidigare: Fler nykterhetskontroller och separering av körfälten genom exempelvis vajerräcke. Det senare har visat sig vara ett väldigt effektivt sätt att minska olyckor med dödlig utgång. Mig veterligen har enast ett (1)!! dödsfall inträffat på sådana vägar sedan de byggdes. Detta i kombination med att de flesta vägsträckor som fick vajerräcken, tidigare var hårt olycksdrabbade, talar väl sitt tydliga språk!? Mvh |
|
Len |
I o f s var det nog en ganska lätt hemräknad "vinst" att sätta upp vajerräcken på vägar med stor trafikmängd. Eftersom olyckorna där till stor del var möteskrockar - där den ena eller ibland båda krockande fordonen var på "fel ställe" enligt elementär körkortsutbildning - med fruktansvärda energinivåer (retardationer för de åkande), så var väl räcken ett av de få medlen att snabbt få bort dessa krockar. Ingen skall få mig att tro att majoriteten av dessa krockar berodde på några "misstag"eller mysterier , i stället var de regisserade av trafikanter som saknade sunt förnuft och minimal framförhållning. Mycket synd att inte alla dom som ganska systematiskt har sysslat med "trängande omkörningar" (där man alltså tvingar mötande fordon ut på sin kant, därför att man själv tycker det är behagligt att "åka grensle över mittlinjen") genom åren har blivit fotade (ex.vis från ovan) och därefter befriade från sina körkort på en fem år eller så. Kunde ha varit vilsamt för oss andra, mindre chansartade trafikanter.... När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
Du har helt rätt i att farten(eller snarare rörelsen) alltid är en bidreagande orsak till olyckorna och skadorna olyckorne ger upphov till. Om fordonen stod stilla skulle skadorna varit väsentligt mindre, kanske till och med obefintliga. Så länge som vi färdas på våra vägar kommer olyckor alltid att hända. Under många år har höga hastigheter och "fortkörning" pekats ut som de största orsakerna till dödsfall i trafiken och samhället har satsat oerhörda resurser på att i trafiksäkerhetens namn jaga trafikanter som färdats över de uppsatta hastighetsgränserna. Hundratals poliser tas från alternativa sysslor och domstolsväsendet kvävs av behandlingen av fortkörningsfall. Dessutom läggs många miljoner ner på att sätta upp automatiska fartkameror vars enda funktion är att urskiljningslöst fotgrafera och bötfälla trafikanter som gjort bedömningen att lämplig hastighet under gällande trafikförhållanden är högre än den fastställda. När vägverket bestämmer sig för att gå på djupet och verkligen undersöka vad orsakerna varit till de dödsolyckor som inträffat så visar det sig att hastighetsöverträdelser inte alls orsakar olyckor. I samma ögonblick som man fått detta klart för sig borde man göra allt för att rikta samhällets resurser på de numera klart identifierade orsakerna till allvarliga olyckor. Så har inte skett. Ansvariga politiskt tillsatta fortsätter enfaldigt att ropa efter mer hastighetsinriktad trafikövervakning och efter fler dumma fartkameror. Man kan fråga sig varför de fortsätter sträva åt detta håll när de garanterat också tagit del av sina egna undersökningar. Man hör ofta att polisen inte har tillräckliga resurser för att jaga brottslingar men för att jaga numera bevisat harmlösa "fortkörare" finns inom vissa polisdistrikt närmare obegränsade resurser. Vissa dagar finns det fler poliser på E4 mellan stockholm och Arlanda än vad det finns på patrul inne i Stockholm. Var händer trafikolyckorna och brotten som drabbar oskyldiga??? Var hämtar man med minst arbetsinsatts in pengar till statskassan?? Var finns poliserna??Go figure. |
|
| dimmskalle: utmärkt talat! Du har mitt fulla stöd! | |
|
Len, Forskarna behöver inte resa till andra sidan jordklotet för att ta reda på vad man kan göra. Om du läser vägverkets rapporter så ser du att det finns ett par saker som skulle kunna minska döda i trafiken. 1. Fler mitträcken. 2. Fler nykterhetskontroller. 15000 beräknas köra onyktra varje dag. Endast 6000 körkort om året dras in pga rattonykterhet. 3. Se till att bilbälten används. 4. Hjälm på cyklister. 5. Nya bilar är säkrare än gamla. På tioår har risken att dö i en olycka minskat med nästan 50%. Kanske borde man främja nybilsköpandet? 6. Ersätta farliga korsningar med rondeller. Finns många fler saker att göra än dessa. Fyll gärna på |
|
|
Visst känns det jävligt jobbigt att åka E4:an i 85mil och hålla hastighetsbegränsningarna, jag håller mer er.. Kör du 100km/h så är du i en korsning i ca 0.5sek.. kör du 300 är du knappt där.. Men lagar är till för att följas, skulle alla köra efter trafikreglerna så skulle olyckorna minskas dramatiskt, men olycker kommer alltid att finnas.. Självklart ger vägverkes och statens åtgärder resultat.. dom tvingar alla att följa reglerna.. Och till er som vill förstöra för andra med att täcka över kameran och spraya på lincen, vad fan tjänar du på det???? Den tid det tar att stanna å göra det har du ju redan tappat den tid du tjänar.. dina kompisar och medtraffikanter kanske tjänar på det.. hur länge???? I tid kanske dom tjänar 5minuter.. är det värt det? mvh Ante |
|
|
Andreas, Enligt vägverket så beror orsakas cirka 11 procent av alla dödsolyckor av regelbrott. I stort sätt alla av dess pga onykterhet. |
|
|
Med trafikregler menade jag inte bara hastighet och andra vanliga regelbrott. Låt oss säga att 1000 st dör i trafiken varje år bara för att slippa räkna så mkt.. 11% som du sa var p.g.a regelbrott. Då har vi ca 890kvar att hitta en orsak.. anses det som regelbrott om man kört om och fått möte... kört om när man inte haft sikt.. sladdat i diket.. Om du läser VV regelbok så kommer du nog att inse att de flesta trafikolyckor i grunden handlar om regelbrott. Sen att du kan missbedömma och vara en dålig bilförare. Att du kör 90 på 90 väg och kör i diket p.g.a sladd(halka) är ju oxå ett regelbrott i sig, efter som att du ska anpassa hastigheten efter rådande trafikförhållanden. Sen att tex viltolyckor har några procent av alla dessa går väl endast att åtgärda med viltstängsel.. men djur kommer ju in där ändå tyvärr.. En hare kan ju faktiskt orsaka att man dör! Man blir överraskad och väjer eller tvärnitar och du har en lastbil bakom eller mötande. Jag tycker det är idiotiskt att utsätta andra för livsfara p.g.a fortkörning, onödiga omkörningar och allmänt vårdslös! Hmm, min räkning där spårade ur lite.. men iallafall 11% är regelbrott.. Det står tillåmed i VV regelbok angående trötthet.. alltså.. ja hoppas du fattar vad jag menar... Speed kills! |
|
|
Andreas, 11% är regelbrott. Inte som jag sa utan som Vägverket sa. Hur stor del av dessa som var hastighet redovisas av någon anledning inte på landsnivå utan man nöjer sig med att säga att hastighetsöverträdelser är av ringa betydelse. Alkoholbrott står däremot för en stor del. Enligt VV för upp emot 20% av alla dödsolyckor. Hur denna matematik går ihop vågar jag inte utala mig om. Vägverket Region Sydöst redovisar däremot siffror för hastighet och av 19 dödsfall pga regelbrott så är 1 hastighetsframkallat och 18 alkoholframkallat. Om Nyköpingspolisen har 6 tillgängliga bilar till trafikövervakning vilken grupp anser du att polisen ska lägga resurser på att jaga?? Alla på E4an som idag?? Hur många av alkoholisterna kommer fartkamerorna åt?? Hur många nykterhetskontroller kan man bekosta för de 360 miljoner Skogö vill lägga på fartkameror?? |
|
|
Dimmskalle: Jag såg att du skrev att de var VV som sa det. Av alla dödsfall i trafiken så är väl de flesta regelbrotts relaterade. 11% tycker jag lät lite.. men det är väl iof svår att kunna bevisa vad som gått snett.. Men jag anser att det är föraren som oftast är orsaken med sitt dåliga omdöme! Alkohol är något dom borde få stopp på, jag håller helt klart med dig att hellre lägga större delen av de där pengarna på nykterhetskontroller... Men som jag ser det så stor polisen jämt på fel ställen :( Dom använder inte sina resurser så bra som dom kan.. Sen till det som jag påpekade mest, varför förstöra för polisen till de som sabbar skåpen.. det kostar ju ytterligare mer pengar att fixa dom.. 9/10 dödsolyckor med snöskoter är ju p.g.a alkohol.. men alla dödsolyckor mer bil där flera omkommer.. så visar dom ju ofta statestik över vägsnittet de senaste åren.. där flera omkommit.. då har det varit p-g-a omkörningar i flera fall... När jag har åkt sthlm-piteå 5ggr tur och retur (85mil enkel väg) så har man inte sett många polisbilar.. ingen kontroll nån av gångerna... (kanske i nån kamera de vet jag inte) men ingen vanlig... Mvh Andreas |
|
|
Att sabba en fartkamera kanske inte är så smart men kan ju vara ett sätt att visa sitt missnöje med prioriteringen av resurserna. Vi svenskar är alldeles för flata och godmodiga när det gäller att acceptera idiotiska regler, lagar, skatt och pålagor. Lite franska eller tyska metoder hade inte skadat ibland. Ut med traktorerna på motorvägarna.... I hur många andra länder än Sverige har ni träffat på vassa vajrar och uppstickande stolpar som separering av vägbanor? Må så vara att de stoppar bilen, men vi har flera MC än på länge ute på vägarna (över 100.000 inreggade i Sverige plus utländska turister). Riktiga släta vägräcken är det enda riktiga. Lär av t.ex Danmark eller Tyskland hur man bygger motorvägar, vårt vägnät är sämre än någonsin. Kolla bara på målning och markeringar, helt obefintliga på många vägar. En klart bidragande olycksorsak på blöta mörka höstvägar, vägstandarden måste höjas ordentligt. I mina trakter hyrde man för många år sen in ett arbetslag med maskiner och allt från Danmark för reparation och nybeläggning av några km av E22 (Bromölla-Gualöv). Jag passerade på morgonen, det såg ut som ett helt tivoli med frustande, rykande maskiner och massor av jobbande folk. Man reagerade lite över röd-vita avspärrningar, danska regplåtar osv. På kvällen körde jag samma sträcka i andra riktningen, allt var klart, asfalterat, målat, uppstädat. Kavlitén på denna korta sträckan är omvittnad ännu många år senare, det var som att åka nere i Tyskland eller Danmark, må VV, Skanska eller NCC skämmas för sina dåliga arbeten i jämförelse med detta. Lokala läsare vet vilken sträcka jag menar, fortfarande kan man tydligt känna skillnaden på sträckan jämfört med före och efter. Jag tycker man experimenterar alldeles för mycket med olika "åtgärder" i detta landet, tag sättet att "lappa" vägar med olja och löst grus som bilarna själv får "köra fast" t.ex. Billigt men vansinningt, har orsakat massor av MC-olyckor, liksom även blödande asfalt och stora potthål har gjort. Dags för VV att lämna över till mera proffsiga aktörer och se till att de enorma skatterna som bilisterna drar in går till rätt ställen. Framför allt se till att ta bort all politisk inblandning i ministrar och beslutsfattare. Tänk om ett "vanligt" företag skulle byta ledning vart fjärde år (vid ev. regeringsbyte) i stället för att se till att de dugligaste personerna får fatta de viktigaste besluten. Men i "företaget" Sverige går det bra att göra så. Inte undra på att det ser ut som det gör... FP |
|
|
Andreas BMW, Men omkörningsolycka är inte samma sak som fortkörningsolycka. I omkörningens fall är det ju just den vårdslösa omkörningsmanövern som är boven i dramat och orsakar olyckan, inte hastigheten. |
|
|
Janne2: Jag har aldrig sagt att det är samma sak med omkörningsolyckan och hastighetsolyckan! Utan jag har sagt att båda 2 är regelbrott. Som du sa vårdslösa manövern som är boven, men det är ju oxå ett lagbrott! /Ante |
|
|
JAg har en lite annorlunda vinkel. Vad sägs om passagerarens integritet?`Blir man fotat och får böter så finns även passageraren på bilden. I och med att passageraren inte har gjort sig skylldig till ett brott så är det faktum att man från en myndighets sida tagit bilder på honom/henne är en klar integritetskränkning... _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Detta har dom täckt in genom att försäkra att passageraren raderas bort från bilden. F-n tro´t. Tomteluva på föraren är nog det som gäller. FP |
|
| Eventuell integritetskränkning av passageraren kan säkert att motiveras med att denna kunnat undvika fotografering genom att påverka chauffören att hålla farten under den tillåtna. | |
|
Nja, håller nog inte. Han kan ju sitta och slumra eller titta på annat än h-mätaren. Jag tror det är skyltningen, som i alla sammanhang med kameraövervakning, som fritar storebror från integritetskränkning. FP |
|
Len |
När jag längre upp talade om att nya kuliga påfund och experiment från trafikbyråkraterna kanske de fångar upp på någon konferens långt borta, så var det med den ironiska anspelningen att de (byråkraterna) är tämligen verklighetsbefriade och dessutom ibland passar sig för att tala klarspråk. Såsom med mitträcken - hur vet dom att allt blir frid och fröjd med ett antal mil räcken? Hur vet dom vad som rör sig i huvudet hos dom som skulle kört på fel sida av vägen, ifall vajer-räcken saknats ? Dessa "trafikanter" kanske blir så stressade av allt växlande mellan en och två filer, att de kör ännu galnare när de något senare hamnar på en konventionell tvåfältsväg?Hur blir det i så fall med bruttoeffekten på säkerheten? Vad jag vill säga är att byråkraterna faktiskt kunnat lägga diskussionen på en sannare nivå - t.ex. i stället för att påstå att olyckor oftast orsakas av små, mänskliga "misstag" , så kunde de lika gärna peka på att det finns ett antal ansvarslösa figurer ute på vägarna - vilka bryr sig vare sig om egna, anhörigas eller ännu mindre medtrafikanters väl och ve. Byråkraterna förvandlar sig sedan till siffernissar - fortfarande utan artikuleringsförmåga - när de lugnt räknar med att ett antal MC-åkare förmodligen kommer att dö just p.g.a. vajer-räckena (och dessas konstruktion). Men vad gör det, när man räddar livet på ett antal bilåkare? Jag försäkrar - om/när det visar sig att "fart-kampen" inte ger det förväntade/önskade resultatet i minskning av trafikoffren, så skall vi få se nya och fantasifulla experiment.. Bara att bäva! När det rullar så rullar det! Och när det gnisslar så kostar det. len |
|
jag hoppas verkligen att dom sätter upp några kameror i mina trakter för det skulle va superkul att ha sönder dom. helst skulle jag nog vilja spränga en kameralåda. det vore kul. har tyvärr dock inte så bra kontroll på bomber så det får bli nått annat fyndigt. hagelbrak skulle va ballt också. fatta om ni åker bakom en bil och så dyker det upp ett kameraskåp i vägkanten. du ser då hur det sticker ut en pipa ur bilen framför och BANG så blir det bara skit av kameraskåpet. ha ha.. ps. det var jag som satt och körde med zorromask.. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.