|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| Dropkick: Utveckla, tack. | |
Tigerr |
Johan78: Ju fler inlägg av dej jag läser, desto mer övertygad blir jag av att "78" är din ålder! Dina starkaste (hahaha..) argument är; "Hur gammal är du?" och "..alla 18åringar.."!! Vad är det för attityd!? Jag är 18 - Innebär det att jag susar omkring på motorvägen utan att ha nån koll på min bil!? Skulle inte riktigt tro det.. Har max varit uppe i 140km/h vid en OMKÖRNING! Om du tar och läser inläggen så ser du att vi INTE pratar om "fri fart" överhuvudtaget! Att kunna VARIERA hastigheten på motorvägar till MAX 130-140, vid ideal förhållanden och ner mot 70, vid riktigt dåliga förhållanden tycker jag att våra politiker skulle ha tänkt på från början! Givetvis är det inte att bara sätt aupp nya skyltar, utan vägarna måste byggas om rejält - Men gör då det istället för att lägga samma summa på att bara kunna övervaka och sätta dit personer som kanske råkar rulla upp i 120-130km/h på en 110 väg!! Tigerr |
|
Det som talar emot varandra är bilarnas prestanda gentemot hastighetsbegränsningen, antingen bygger man slöbilar som max grejar 120-140km/h eller också förbättrar man de befintliga vägarna. Eftersom det är ganska uppenbart åt vilket håll prestandan är påväg, måste vägarna helt enkelt förbättras. Mer koll och kunskap är nyckeln och med det kan även attityden förändras från början. Jag tror de flesta verkligen behöver sträcka ut och gasa, men problemet är att det händer på fel ställen vid fel tidpunkter. Övervaka skapar bara allmän irritation och stora kostnader eftersom varje övervakningskamera inte överlever sålänge :-) betänk hut pass bra vägarna kunde bli för alla pengar kamerorna kostar, samt införandet i skolorna av lite mer inriktning på konsekvenserna av en olycka. När jag var yngre låg en kvinna med spräckt skalle med spräckt skalle utanför villan, en bil hade kört på henne och när man såg hjärnan liggandes som en stor pöl tillsamman med allt blod fick man avsmak, man måste förstå vilka krafter det är fråga om och hur ynklig människan är i grunden. Speciellt som ung känner man sig ofta som odödlig. av ens handlande i trafiken |
|
|
Visst. Delar av våra motorvägar är så kallade Europavägar och är byggda för en maxhastighet på 130kmh. Tiger, självklart kör inte alla 18 åringar på samma sätt, inte behöver de heller köra sämre en en 50-åring. Ja, jag är 25 snart och även jag har varit 18. Man är inte lika försiktig när man nyss fått kortet, gäller även de som tar det senare. Man kände sig som en jätteduktig förare. Det är ju målgruppen 18-25 som är inblandade i flest olyckor. Därför skrev jag som jag gjorde. Måste därmed hålla med om vad Frifart skriver, det gäller att "skrämma" upp en från början. Oftast handlar det inte om man kör i 90 eller 120 utan mer HUR man kör. Även vad man har i bakhuvudet. Jag håller aldrig 110 på motorväg ska jag tillägga. Däremot håller jag alltid 50 på 50-väg. |
|
|
Tillbaka till ämnet: hur fungerar egentligen dessa kameror? är det radar eller laser som mäter up hastigheten? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Z3c, Undrar det samma. Skulle tro de mäter en sträcka innan kameran och sedan tas det en bild när man är strax innan kamerean. Som de gör när det tar från helikopter. Då har de märkt ut ett T på körbanan med 500 meters mellanrum och mäter således ut genomsnittshastigheten när man passerar det andra T:et. En vanlig "laser" är ju väldigt känslig i vind och regn. De kan få ett hus att "röra" sig i 10kmh. Inte svar på din fråga men det kanske är någon som vet till 100% hur det går till. |
|
|
Vet ej tyvärr. Men en reflektion ang. skyltarna med variabel hastighetsangivelse; det finns sådana på essingeleden i Sthlm. De aktiveras vid kö/"risk för kö" ("risk för kö"=tjock plåtgröt som dock rullar hyfsat fortfarande). Det finns en för varje körfält och de kan visa olika, tex. 70 för de tre yttre och 60 för det/de inre. Och tanken är ju verkligen god, problemet är bara att inte en enda människa, iaf. väldigt få, verkar respektera dem! Gröten flyter fram i högsta möjliga (varierande) hastighet; 50-40-60-70-30-0-20 osv. Folk droppar inte av förrän det börjar gå fortare än 75-80 km/h. Det är möjligt att detta fungerar bättre ute i landet pga. färre bilar, men jag undrar ändå om folk snällt börjar hålla 70 där de förut alltid har åkt 90? Speciellt som de flesta bara verkar bry sig om traditionella plåtskyltar? "let the Best Machine Win!" |
|
|
De jag fått detektering på var av radar typ. Skulle vara intressant att veta om det finns någon annan modell. En modell med ned frästa slingor i asfalten måste ju vara de bästa sättet att få fast även de som kör med varnare. Mvh.Patric |
|
Paap Reeder |
Hej! Tror det är en vanlig CW-radar. Kan vara Laser också men i vilket fall måste det ske koninuerlig aktiv mätning så man vet vem man "får på bild" eftersom bilden alltid måste tas på ett exakt avstånd m h t skärpan. Alla aktiva sensorer kan detekteras i god tid. Vill minnas att hastmätning och fototagning sker ganska nära skåpen -typ under 50 m. Det är juridiskt också viktigt att hastigheten verifieras just i fotoögonblicket. Slinga är jag mera tveksam till om det säkert går att använda metoden eftersom olika fordon indikerar ganska olika. Tänk Er en WW -65 och en ny Volvo som tydligen strålar som en vanlig micro-ugn, MC, lastbilar, bussar o s v. MVH /// Paap R |
|
AHA!!!!!!!!! ________________________________________ Nu finns det vapen mot dessa fartkameror! I England finns det ett sätt att lura kamerorna där man avnänder lite HITCH teknologi. Du köper en manick som med hjälp av GPRS visar var alla fastmonterade kameror står exaxt och sänder varning till dig 100 meter innan du befiner dig inom radie för fartkameran. Det som saknas för att det ska fungera i Sverige är alltså att någon kartlägger alla fartkameror i Sverige och matar det i ett databas med GPRs. En affärsidee för Polisvarning.com ? Läs mer på Länk och Länk dessutom en hel artikel i Performance BMW sid 72 och 73. _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Finns ett lättare sätt: Läs på de gigantiskt stora skyltarna som sitter ca 100m innan en kamera-sträcka! Mvh |
|
|
Johan, men dem sträckorna är rätt långa. Min gasarfot klarar inte så lång oaktivitet :-) _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Kamerorna mäter med radar. Endast ett litet fåtal anläggningar finns (som flyttas runt), de allra flesta är bara tomma skåp, idén med GPS osv skulle göra att man oftast blev varnad för tomma skåp, tyvärr. Slingor i asfalten bygger på att metallmassan påverkar dessa mätutrustningen som är tillkopplad, som vilken metalldetektor som helst. Har inget med magnetfält ("strålning") att göra, ger för dålig precision för "fällande" hastighetsmätning, är för lätt att störa ut. FP |
|
|
Mycket upprörande att det läggs så mycket pengar på fartkameror och övervakning av oss bilister. Hade inbrott i min bil på verkstad i höstas. Dom tog stereon (utan front dock) och högtalare och slog sönder och förstörde. Kostar nog sammanlagt försäkringsbolaget 15000 kr. Men värdet på svarta börsen är kanske 1000 kr. Å meken har varit hårt drabbad under två års tid av diverse inbrott och stulna bilar. Polisen har varit där EN GÅNG och antecknat lite. Det är det enda som har hänt! Men det är klart, det är lätt att ta godis från småbarn.... |
|
|
folke, med andra ord: en gammal hederlig radarvarnare är fortfarande det bästa vapnet? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Javisst. Om man integrerar den ihop med annan radiomottagare så är det dessutom helt lagligt också. Endast dedikerade radarvarnare, laserljuskällor och liknande är olagliga. FP |
|
|
Interesant tanke. Finns det färdiga satser till salu eller är det fråga om hembygge? För resten, hur kan en radan varnare upptäckas? Endast visuellt, eller har polisen elektronisk utrustning för sånt? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Mig veterligt finns inget färdigt, man får pula ihop nåt själv. T.ex ett blandarsteg till sin scanner som ger signal just vid radarfrekvensen. Tror inte polisen har någon utrustning, utöver ögonen för att upptäcka t.ex radarvarnare. Avstängd apparat kan inte detekteras heller. FP |
|
|
Min erfarenhet av förra generationens radarvarnare (den typ man oftast hittade i försäljares bilar) var att dom lätt reagerade på allt ifrån parabolantenner till com-radio sändningar. Min räddade mig en gång fast då hade jag redan sett att Polisen uprättat en hastighetskontroll på E22 mellan Hurva och Linderöd i Skåne. När man ser till hur kameraskåpen används så tycker jag att det är ett fruktansvärt slöseri med pengar. På en sträcka som är ca 12km har det monterats 5 kameror, en är aktiv och den har blivit saboterad minst 10 gånger sen den monterades upp. Sträckan är så gott som rak alla 12 kilometrarna, och de värsta olyckor som sker där är när rådjur förvillar sig upp på vägbanan. Satsa pengarna på fler hastighetskontroller utanför skolor, daghem eller andra platser där mycket folk och framförallt barn är i rörelse istället. På sådana platser är jag villig att se dödsstraff som lämplig åtgärd vid en eventuell hastighetsöverträdelse... |
|
|
På den varnare som jag har(vågar man skriva så ;) så finns det något som heter VG-2 Alert/Undetectable. Med det menas, att den varnar samt skärmar av sig om någon försöker att pejla in den med en sk. VG-2 utrustning. Denna utrustning är tydligen ganska vanlig i amerikanska stater där denna typ av utrustning inte är laglig. Intressant sätt att hitta ett kryphål folke ;) Är på inget sätt en bilist som försöker att komma undan med alla medel, och köra som en idot. Utan anser att det är min rätt att hålla mig informerad om att jag är under uppsikt. Mvh.Patric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.