AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.243

Hur fort får polisen köra?

Sida 2 av 2
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Har letat lite info och hittat följande i Vägtrafikkungörelse 1972:603:

"6 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrift som ej särskilt gäller honom. Han skall dock lyda anvisning av polisman eller annan som myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna."

"12 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet. Signaler skall då avges med föreskrivna larmanordningar.
Vägtrafikanterna skall i god tid lämna fri väg för sådana utryckningsfordon. Förare av fordon skall stanna om det är nödvändigt.
Användning av signaler fritar inte förare av utryckningsfordon från skyldigheten att visa hänsyn till andras säkerhet. Förordning (1985:380)."

" 64 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen föreskriva att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område skall vara 30 kilometer i timmen.
Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
Vägverket får dock föreskriva att högsta tillåtna hastighet skall vara 90 eller 110 kilometer i timmen. Förordning (1998:37)."

"68 § När fordon används av statlig brandkår eller kommunal räddningskår vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i brådskande yrkesutövning gäller inte 64 § och 66 § eller föreskrifter som har meddelats med stöd av 64 §§. Förordning (1988:457)."

mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Vet ni om att samtliga polisbilar i sverige är trafikförsäkrade...
Mi
542
Micke R
328i -98
Jag låg i söndags på väg till Kungens Kurva bakom en van som inte ville flytta sig. Det stod 90 på skylten och jag hade väl 100-105. Bakom mig kommer då en polisbil upp och lägger sig. Efter några helljusblink från mig flyttar vanen på sig och jag segar sakta upp i fart för att passera den och göra vägen fri för snuten. Men då tycker snuten att jag inte gör det fort nog utan helljusblinkar på mig när jag har 110-115 på 90-väg. Jag klämmer till med högerfoten och flyttar på mig och då ångar de om och drar ifrån....

Det var ingen slags utryckning alls då de låg efter mig i alla fall 45 sek. utan åtgärd...

Mvh / Micke
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Ja du micke r ibland förstår man sig inte på dessa blårockar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.