AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.241

Hur fort får polisen köra?

Sida 1 av 2
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Min fråga är hur fort får polisen köra med sin polisbil ute på vägarna när han inte har utryckning?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Enligt gällande hastighetbestämmelser.
Men de får ju tex köra fortare vid tex trafikövervakning m.m.
Men inte när tjänsten inte kräver det.
Tror dock inte att farbror batong skulle bötfälla farbror blå om han körde för fort.....
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Vet ej med säkerhet med det skulle förvåna mig om de får köra fortare än vad skyltarna säger om de ej är på utryckning... annars är det otroligt dåligt omdöme av dem! Misstänker dock att de utnyttjar denna 'rätt' i egenskap av att vara just poliser... de har väl bråttom de också emellanåt (hinna hem till middagen eller nåt...)

*Best Man Wins*
PE
630
PESK
740iA e32
Dom skall följa den "anvisade" hastigheten om dom ej
är på utryckning eller liknande, och om dom överskrider
gällande hastighetsbegränsning är dom skyldiga att iakt
ta sådan försiktighet att ej fara för annan trafikant
uppstår...nått åt det hållet gäller, mig veterligt i
alla fall...
Icke blåljus enligt skyltarna,
blåljus fort som bara en Saab kan :)
Har dock sett många poliser som när dom kört mot orange/rött slått på ljusen mitt i korsningen, sånt gör en lite fundersam, Ska dom inte föregå med gott exempel?

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Länk
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Jag har en tråd ute med rubriken:
hur många fortkörningar har ni?
När jag blev stoppad så körde polisen ca 130km/h på
motorvägen och de andra trafikanterna hakade naturligtvis på den hastigeheten som polisen körde.
Många gånger när jag åker hem efter jobbet så kör många poliser om övriga trafikanter på motorvägen, de håller ca 140km/h men är det rätt?
Det ger väl fel signaler till övriga trafikanter?
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Polis kör inte med blåljus då de blir vållande till alla olyckor som sker, slår på det vid korsningen för att sen göra 150 på 70 väg för att tex huvudled ska gälla....en polis får köra så fort som situationen kräver, om gällande regler ska överskridas ska detta göras omdömesgilt.
JohanOS
Det kommer snart en EU-lag som begränsar polisen att köra hur fort som helst, även med blå-ljusen på.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag fick en kort genomgång av utryckningskörning i samband med militärtjänstgöringen då jag var brandman. Om jag minns rätt så var det så att med blåljusen på är det ok att bryta mot trafikregler men om något händer är du som förare av utryckningsfordonet vållande till olyckan.

Här i Jämtland stoppades en polisman, för något år sedan, i en hastighetskontroll och hade kört för fort. Eftersom det inte rörde sig om "brådskande tjänsteärende" blev han skyldig till samma brott som vi andra. Även om polismannen som skrev ut böterna inte var särskilt populär i de egna leden...

//Erik//
Tigerr
Varför kan inte vi vanliga bilister också få köra "så fort som situationen kräver"? Det tycker jag är orättvist..! *surar..*

Tigerr
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
tänk om vi fick det tigerrrrrrr:-))
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Hrrml... vet inte om jag törs nämna något nu, kanske misstolkas...men, men.

Det finns något som heter nöd i lagen. Är man i nöd och på grund av detta är TVUNGEN att göra något som annars är brottsligt kan man gå fri. Exempelvis om din medpassagerare får något akut sjukdomstillstånd och du måste hinna till sjukhus ska du inte åka fast för fortkörning, under förutsättning att du ENDAST kör så fort som situationen kräver.

Det duger inte med vilka skäl som helst kanske måste tilläggas... ;)

------------------
Always Diesel
JohanOS
Tigerr,

Kan kan du väl, det är bara att blåsa på egentligen. Följer en polis dig i 200km/h genom trafikerade områden så garanterar jag dig att han kommer få sig en utskällning han aldrig glömmer av befälen.

Nya trafik-lagar gör det mer och mer fördelaktigt att bara skita i polisen och köra precis som man vill.
JohanOS
Ett tillägg.

Inte för att uppmana, men det jag menar är självklart att om man ändå TÄNKT köra för fort, så kan man likagärna göra det ordentligt. Och se till att aldrig stanna. Funkar bättre än laserstörare/laservarnare iaf. Och är framförallt roligare, om man nu är den typen som gillar fart och spänning.
Tigerr
JohanOS: Hade jag fått låna en Ferarri 550 Barchetta llr nått liknande så hade jag GÄRNA gjort det!
Eller om jag haft Diplomatisk immunitet!! Men nu är så inte fallet! tyvärr.. ;)

Tigerr
JohanOS
Det krävs inte så många hästar, det gäller bara att köra fort och inte stanna. :)
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Kan bara säga att en polis får köra fortare än gällande bestämmelse UTAN blåljus. Det har olika grader på sina utryckningar och jag blev vansinnig en gång för ca 3 år sen. Mitt i vintern (dock ingen snö), var jag på väg hem från jobbet. Möter en polisbil som säkert höll 150 km/h på 70-sträcka. Fortsatte min färd hemåt i min dåvarande vinterbil (Volvo 240 DL 1979) och rätt som det är på en ganska mörk väg så ser jag ett par framljus som närmar sig fort i backspegeln. Det finns sk vägren på denna 70-sträcka och bilen bakom blinkar med helljuset att jag ska flytta mig. Brukar normalt sett skita fullständigt i såna idioter, men fick för mig att jag får nog akta mig ändå. Efter bilen är om mig, så ser jag samma snutbil. Blir ganska hysterisk och bestämmer mig för att ringa polisen dagen efter. Fick till svar att det var en slags utryckning som inte kräver blåljus. Jag undrade vilken sorts det var och fick ett svar till. De letade efter en knarklangare... Hade de istället blinkat ett par gånger med blåljusen innan omkörning, så hade det varit lättare att flytta sig i god tid. That´s life!! Hon jag pratade med tyckte också att ett par blink med saftblandrana hade varit bättre i det fallet, men polisen gjorde inget fel...
/Kidde

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Gl
282
GluffiS
520xD, Evo 8, Panigale V2, Monster 696
Som jag såg i en saab på kinnekulle tror jag det va, en liten klisterlapp på mittkonsollen som sade: 'Pedalen i mitten endast i nödfall'

Even alcohol can bend the room...
JohanOS
Polisen har all rätt att köra fort utan blåljus, framförallt i akuta fall som ett pågående knarkrazzia där span och planering inte är inlagt för dom civila kriminalpoliserna/narkotikaroteln. Kan vara ett plötsligt tips från en anonym person eller vad som helst. I ditt fall Kidde måste jag ändå försvara poliserna, i dom fall då dom ska göra ett tillslag med en såkallad "målad" bil så kan blåljuset avslöja dom så den tänkte brottslingen hinner smita eller undanröja bevis.

Har själv varit med om ett pågående inbrott i vårat garage som jag vittnade ifrån min balkong mitt i natten, ringde då polis och förklarade situationen och visst kom dom snabbt, 2 minuter senare kom dom farande i 150 med blåljusen på, och när dom sedan står i position ja då är tjuvarna långt uppe i skogen och kan lugnt rusa hem utan några större bekymmer.

Så självklart finns det fall då dom får köra fort utan blåljus, och även BÖR göra det.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Tänkte inte på det...
Nä, men allvarligt talat; Jag var den ende bilen på vägen. Vi befann oss på sådan plats att de enda som kunde se oss var ev helikopter eller flygplan, så visst hade de kunnat blinka lite blått utan att röja sig!! Skitskraj blev man iaf eftersom de vid omkörningen körde så pass nära mig trots att hela mötande vägbanan var fri. Det är dessutom en raksträcka med svagt uppförslut, så sikten är mycket bra!!
Förstår din "point" JohanOS och under andra omständigheter kanske jag struntat i att ringa och "skälla" på ordningsmakten, men i detta fallet tycker jag de bar sig dumt åt och kunde mycket väl orsakat en olycka vid omkörning. Hade jag inte flyttat mig i exakt rätt tid, så hade de kört på mig, jag lovar!! Hade jag legat kvar i 1 sekund till, så hade deras fina 940 kvaddat min extremt fula 240, men personskadorna kunde blivit omfattande.
/Kidde

Hjärtat säger fortfarande BMW...
Det kommer upp en del frågor angående Polisen och vad de "ställer till" med.
Jag har dock högsta respekt för polis, brandkår och ambulans personal. Då vi är ganska många på BMWpower så måste här ju finnas minst EN polis som kan hjälpa oss med svar på dessa frågor. De kanske ligger lågt med sitt yrke här på BMW power men nån måste det var här ju.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.